وزیر صمت چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟/فاطمی امین گزینه مناسبی برای هدایت حوزه صنعت کشور است

محمد صادق مفتح در خصوص اهمیت انتخاب وزیر کاردان و با تجربه برای وزارت صمت دلایل خود را با توجه به اهمیت کاری این وزارتخانه بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه آیت الله رئیسی جناب آقای دکتر فاطمی امین را از بدنه وزارت صمت انتخاب کرده است می توان گفت شایستگی لازم در انتخاب وزیر برای این وزارتخانه ی مهم اعمال شده، چرا که رئیس جمهور گزینه بسیار خوبی را برای وزارت صمت در نظر گرفته و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است.

گروه بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، این روزها رسانه ها و کارشناسان در حال بررسی کارنامه و تجارب افرادی هستند که به عنوان کابینه دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده اند. افرادی که در شرایط سخت اقتصاد امروز ایران، باید برای نجات اقتصاد و معیشت به گروگان رفته شده مردم برنامه های عملیاتی داشته باشند چرا که هر گونه هدر دادن وقت زیان های خسارت باری را به ما تحمیل می کند که شاید جایی برای ترمیم آنها نداشته باشیم. محمد صادق مفتح کارشناس اقتصادی و معاون اسبق وزارت صمت در این گفت وگو با رادار اقتصاد مختصات وزیر لایق برای وزارت صمت را بیان کرده و توضیح داده است.

محمد صادق مفتح کارشناس اقتصادی و معاون اسبق وزارت صمت در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت انتخاب وزیر کاردان و با تجربه برای وزارت صمت دلایل خود را با توجه به اهمیت کاری این وزارتخانه بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه آیت الله رئیسی جناب آقای دکتر فاطمی امین را از بدنه وزارت صمت انتخاب کرده است می توان گفت شایستگی لازم در انتخاب وزیر برای این وزارتخانه ی مهم اعمال شده، چرا که رئیس جمهور گزینه بسیار خوبی را برای وزارت صمت در نظر گرفته و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است.

وی با بیان اینکه وزارت صمت یکی از وزارتخانه های مهم است که عملکرد سایر وزارتخانه ها نیز روی این کارکرد این وزارتخانه تاثیر می گذارد توضیح داد: برآیند عملکرد آنچه در وزارت صمت که عهده دار صنعت، معدن و تجارت کشور به وقوع می پیوندد را به صورت کامل نمی توان فقط و فقط به این وزارتخانه نسبت داد چرا که عملکرد سایر بخش های دولتی نیز بر این بخش بسیار تاثیر گذار است.

وی دراین باره مثالی زد و گفت: زمانی که مثلا بانک مرکزی به دلیل تحریم ها یا هر دلیل دیگری نتواند ارز نهاده های اساسی، مواد مورد نیاز تولید و مواد اساسی کشور را تامین کند مسائل مختلفی بر وزارت صمت عارض می شود در حالی که این وزارتخانه در ایجاد چالش های جدید مقصر نبوده است.

محمد صادق مفتح دراین باره تصریح کرد: مثلا بحث کمبود برق و خاموشی های ناشی از کمبود برق که صنایع مختلف را دچار چالش های اساسی می کند موضوع مهمی است مثل چالش گرانی سیمان و فولاد که ماه گذشته خسارت زیادی به تولید کنندگان وارد کرد و قیمت ها را چند برابر افزایش داد. به هم ریختگی بعضی از بازارها که در ابتدای امر تقصیر آن به گردن وزارت صمت می افتد را واقعا نمی توان به وزارت صمت نسبت داد چرا که در پاره ای از اوقات علی رغم اینکه تولید کشور میلیاردها تومان خسارت می خورد اما وزارت صمت در این موضوع نقش اول را ندارد و ضربه های وارد شده از سوی سایر نهادها به تولید و به عملکرد وزارت صمت اصابت می کند.

محمد صادق مفتح کارشناس اقتصادی و معاون اسبق وزارت صمت با باین اینکه انتخاب یک وزیر کاردان و هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت در حل بسیاری از مشکلات حائز اهمیت است گفت: تا اینجای کار انتخاب وزیر پیشنهادی برای وزارت صمت خوب و قابل تایید است. اما بعد از تایید مجلس شورای اسلامی، وزرایی که به وزرات خانه های اقتصاد، جهاد، و رئیس بانک مرکزی ومسوولین سایر نهادها و وزراتخانه ها باید هماهنگ با هم کار کنند. یعنی عملکرد آنها به گونه ای باشد که موجب بروز مشکل برای سایر وزارتخانه ها نشوند. بی تردید هر بحرانی که در یک وزراتخانه و در یک سازمان و نهاد دولتی ایجاد شود موجب به وجود آمدن بحران های بعدی در نهادها وسازمانهای اقتصادی و به تبع آن افزایش بحران در اقتصاد و در زندگی مردم می شود.

مفتح در این باره خاطر نشان کرد: با هر گونه سیاست گذاری غلط در وزارتخانه های مربوطه که منجر به کاهش تولیدات کشاورزی می شود بازار به سرعت به این موضوع با افزایش شدید قیمت کالا، واکنش منفی نشان می دهد. از این رو وزرایی که به کابینه دولت راه می یابند و روسای نهادها وسازمان های دولتی باید سیاستی همسو و در راستای خدمت به مردم و حل چالشهای اقتصادی در پیش بگیرند چرا که عملکرد وزارتخانه متاثر از بقیه وزارتخانه ها و سازمانهاست.

معاون اسبق وزارت صمت در ادامه با بیان اینکه مهمترین مشکلات اقتصادی که باید مورد توجه تیم جدید اقتصادی کشور در دولت باشد گفت: موضوع مهمی که دولت باید آن را مورد توجه قرار دهد تحقق شعار سال یا تحقق رشد و جهش تولید است. اگر وزارتخانه ها وسازمان های اقتصادی همراه و همگام با هم در راستای رونق بخشی به تولید و مانع زدایی از تولید گام بردارند قطعا شاهد حرکت های چشمگیری در اقتصاد خواهیم بود. جهش و رونق تولید و مانع زدایی از تولید، سر فصل های اصلی و مهمی است که باید مد نظر دولتمردان قرار بگیرد .

وی در این باره تاکید کرد: قطعا یکی از مهمترین رسالت های چهار سال دوره آقای رئیسی افزایش تولید و حرکت دادن اقتصاد به سمت کاهش تورم به عنوان یک مطالبه اصلی مردمی است. در این موضوع شکی وجود ندارد که یکی از اصلی ترین متولیان ایجاد رونق تولید و رشد تولید وزارت صمت است. به عبارت دیگر،  بخش اعظمی از مانع زدایی ها و تولید در بخش صنعت به عهده ی این وزارتخانه است، بنابراین انتظار می رود وزیر پیشنهادی آقای رئیسی برنامه های قابل قبولی به مجلس برای تحقق این موضوع مهم ارائه دهد. ضمن اینکه یک سری مانع زدایی ها از تولید حتما باید در سطح وزارتخانه صورت داده شود و یک سری مانع زدایی ها وحمایت ها نیز در سطح سازمان ها و نهادهای مختلف کشور. اگر این مقوله مهم مورد توجه قرار داده شود و ضمن اینکه شاهد بهبود و تسریع عملکرد گمرکات کشور باشیم برنامه ریزی های درست اقتصادی عملیاتی می شود ودر ماه ها وسال های آینده شاهد بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهیم بود.

۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 18880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha