مهاجری: سعید محمد با فشار قالیباف از کابینه حذف شد!

یک تحلیلگر سیاسی گفت: رئیسی قصد اینکه کابینه تندرو و افراطی را وارد سیستم اجرایی کشور کند نداشته است، گرچه وجود افرادی مثل سعید محمد می‌توانست وزن کابینه را بالاتر ببرد و سنگین‌تر کند، اما به هر حال فشار قالیباف باعث شد که سعید محمد به طور کلی از کابینه حذف شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایلنا، محمد مهاجری تحلیلگر سیاسی اصولگرا درباره کابینه پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رئیسی تیم اقتصادی دولت را زیرمجموعه آقای مخبر دزفولی تعریف کرده‌اند، بنابراین اگر احیاناً می‌بینیم که در آن لیست برخی از وزرا با بقیه بالانس نیستند، احتمالاً ایشان به نقش آقای مخبر دزفولی به عنوان بالانسر خیلی توجه دارند و تصور و برداشت‌شان این است که این اتفاق توسط آقای مخبر دزفولی می‌افتد و نقاط ضعف برخی از وزرا در آن حوزه پر می‌شود. 

وی افزود: نکته دوم این است که آقای رئیسی در وزارت خارجه هوشمندی به خرج داد و آقای باقری‌کنی که رفته بود وزارت خارجه را تحویل بگیرد، به عنوان وزیر انتخاب نکرد؛ با اینکه جبهه پایداری‌ها بسیار خوشحال شده بودند که آقای باقری کنی یا آقای جلیلی وزیر امور خارجه می‌شوند، آقای رئیسی این دو نفر را انتخاب نکرد. این یک پالس مثبت هم به سیاست داخلی و هم به سیاست خارجی است. دیدارهای آقای امیرعبداللهیان با نماینده اتحادیه اروپا که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمده بود، پالس‌های مثبتی بود که نشان می‌داد آقای رئیسی قصد همراهی با تندروها را در فضای مذاکرات ندارد. 

این کنشگر سیاسی اصولگرا ادامه داد: در مورد برخی از وزارتخانه‌ها مانند وزارت علوم و آموزش عالی، ارشاد و وزارتخانه‌های دیگر نیز که آقای رئیسی سعی کردند بخشی از افراد جوان‌تر را در آنجا به کارگیری کنند، برای این بود که آن وزارتخانه‌ها برای ایشان نقطه اصلی نبوده که حالا تلاش کنند که افراد خیلی کارآمد را در آنجا انتخاب کنند. از این جهت قابل اغماض است که ما باید بپذیریم ایشان هم در میان جریانات اصولگرا، هم در میان نزدیکان خودش و هم در بین شخصیت‌های اصولگرا یک ملاحظاتی دارد که برخی از این ملاحظات آشکار و برخی از آن‌ها پنهان است؛ اما در مجموع آقای رئیسی قصد اینکه کابینه تندرو و افراطی را وارد سیستم اجرایی کشور کند نداشته است، گرچه وجود افرادی مثل سعید محمد می‌توانست وزن کابینه را بالاتر ببرد و سنگین‌تر کند، اما به هر حال فشار قالیباف باعث شد که سعید محمد به طور کلی از کابینه حذف شود هرچند که ایشان یک تکنوکرات قدرتمند بود. 

وی درباره وزیر پیشنهادی اطلاعات نیز اظهار داشت: آقای خطیب از السابقون وزارت اطلاعات است و از افرادی است که از پایین و در رده‌های کارشناسی در وزارت اطلاعات شروع به کار کرده است؛ سال‌ها مدیرکل اطلاعات قم بوده که به لحاظ اهمیت در حد معاون وزیر است. ایشان زمانی که در قم بوده با بسیاری از عناصر افراطی و تندرو برخورد داشته و امروز می‌بینیم جبهه پایداری خودش را در قامت دشمن در مقابل‌اش طراحی کرده و چه از طریق آقای روانبخش که جزء جریان جبهه پایداری است و چه فضای مجازی با او برخورد می‌کنند و نشان می‌دهند که آن‌ها دنبال این هستند که از آقای رئیسی انتقام بگیرند؛ چون آقای رئیسی به آقای پژمانفر برای وزیر اطلاعات شدن محل نداد که اگر آقای پژمانفر وزیر اطلاعات می‌شد باید فاتحه سیستم امنیت کشور را می‌خواندیم. بنابراین آقای خطیب گزینه مثبتی است که اینقدر جبهه پایداری علیه او انتقاد می‌کند. 

این روزنامه‌نگار اصولگرا در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره عکس منتشر شده سفرای روسیه و انگلستان و واکنش‌هایی که به دنبال آن ایجاد شد، گفت: روس‌ها قصد تنش‌زایی با ایران را ندارند و حتی انگلیس هم بعید می‌دانم که قصد داشته باشد که در ابتدای دولت آقای رئیسی ایجاد تنش کند؛ بیشتر برداشتم این است که آن‌ها خواستند یک حس نوستالژیک برای خودشان ایجاد کنند و باورشان هم نبوده که این عکس می‌تواند در بیرون آنقدر نگاه منفی به دنبال داشته باشد؛ برداشتی که من دارم کاملا برداشت حسی است، بدون اینکه اطلاعات و اخبار پشت آن باشد. 

وی همچنین درباره سخنان اخیر زالی رئیس ستاد کرونای استان تهران، با بیان اینکه افرادی که در وزارت بهداشت حضور دارند، این روزها با خبرهای تلخ زیادی مواجه هستند؛ همچنین تخت و سرم وجود ندارد و تلفات قربانی داریم، از سویی مشکلات واکسیناسیون وجود دارد. سعی می‌کنم خودم را حتی برای یک روز جای دکتر زالی بگذارم و می‌بینم کار بسیار سختی است و هر کسی در آن جایگاه قرار گیرد به ویژه پزشکانی که با احساسات و عواطف مردم بیشتر طرف هستند، در شرایط سختی قرار می‌گیرد. 

مهاجری ادامه داد: اینگونه نیست که حق را به آقای دکتر زالی ندهم، اما نکته‌ای را که آقای ظریف نیز یادآور شدند برای آگاهی افکار عمومی لازم بود. من هم معتقدم که مخاطب حرف‌های آقای زالی، وزارت خارجه نبود بلکه بیشتر علیه آقای نمکی بود؛ آقای نمکی نیز بیشترین فشار را از جانب افکار عمومی و حتی در رده‌های مختلف تحمل می‌کند و به لحاظ احساسی و عاطفی نیز از سوی نزدیکانش تحت فشار است. آقای رئیسی، زالی و حتی آقای جهانپور و وهاب‌زاده که گاهی اوقات از مرزهای بی‌اخلاقی در سخنانشان می‌گذرند، از آن جهت که تحت فشار و آمپاس شدید قرار دارند، از کوره در رفتنشان را حق می‌دهم. به ویژه اینکه شیوه اطلاع‌رسانی در وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا مبنا و اساس درستی نداشت و شاید اگر این مبنا و اساس درست پایه‌ریزی می‌شد اکنون خیلی وضعیت بهتری را می‌داشت؛ اما آقای دکتر زالی اکنون بیش از آنچه که باید، مورد هجمه قرار می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه این سخن آقای زالی که «نگذاشتند واکسن وارد شود» متوجه شخص آقای وزیر است، بیان کرد: چرا وزیر بهداشت اجازه وارد شدن واکسن را نداد؟ به دلیل ادعای برخی از سازمان‌های داخلی که گفتند واکسن را به زودی تولید می‌کنیم. در هر موردی، حتی اگر در واردات گندم کمی تعلل کنیم، ممکن است مردم آن را بفهمند و شاید تحمل کنند، اما در مورد سلامت مردم واقعاً کسی تحمل نمی‌کند که عزیزانش جلوی چشمانش پرپر شود و هرچه از دهانش درمی‌آید، می‌گوید. 

این کنشگر سیاسی بیان کرد: در سال گذشته بسیاری از پزشکان و متخصصان کشور به وزیر بهداشت هشدار داده بودند؛ حتی افرادی به آقای وزیر پیشنهاد دادند که ما می‌رویم از خارج واکسن وارد می‌کنیم بدون اینکه پولی از کشور ببریم، دلار هم نمی‌خواهیم؛ واکسن را وارد و با قیمت‌های بسیار پایین ۵ تا ۷ دلار می‌فروشیم؛ واردکنندگان نیز افراد تازه کار و ناشناسی نبودند اما آقای وزیر از جاهایی قول گرفته بود که ما به زودی واکسن تولیدی به شما می‌دهیم. 

وی تصریح کرد: اگر حرف‌های آقای مخبر را دقت کنید ایشان رسماً اعلام می‌کند که ما ۲۰ میلیون دوز واکسن تا آخر شهریور از خارج کشور وارد می‌کنیم؛ این نشان می‌دهد که به واکسن برکت که به عنوان گزینه اول مطرح می‌شود، اعتماد کامل ندارند. مهمترین کار دولت این است که راجع به موضوع واکسن و کرونا در مردم اعتماد ایجاد کنند. این وضعیتی که اکنون می‌بینیم وضعیت بسیار بدی است و بسامان کردن آن کار خیلی آسانی نیست. 

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه اما این داستان کرونا نشان داد که مسئله تحریم‌های مالی و بانکی ایران مسئله بسیار مهمی است، بیان داشت: جای خوشحالی ندارد اما خدا راشکر که فهمیدند در مقابل اف‌ای‌تی‌اف (FATF) و رفع تحریم‌ها مقاومت می‌کنند و حتی گاهی اوقات تحریم‌ها را برکت می‌دانند، متوجه شدند که تا زمانی که FATF را نپذیرید نمی‌توانید پول به خارج از کشور بفرستید یا از بانک‌های دنیا پول جابجا کنید تا واکسن وارد کنید. 

وی گفت: یکی از مسئولان کشور به من گفت ما برای تولید واکسن برکت به مشکل بانکی خوردیم چرا که بخش مهمی از واکسن را باید از خارج وارد کنیم اما تحریم‌های بانکی و مالی اجازه نمی‌دهد که مشکل راحت‌تر حل شود. بنابراین آقای زالی خسته و ناتوان است و کادر پزشکی تا حد زیادی ممکن است حتی نسبت به موضوعات بی‌تفاوت شده باشد، باید زودتر این قاعده جمع می‌شد؛ اکنون تصمیم گرفتم با واردات واکسن زیاد آن را جمع کنند. اکنون امثال آقای زالی حق دارند که عصبانی باشند.

۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 18874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha