رشد بورس با شیب ملایم؛ کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، مقاومت بعدی شاخص کل کجاست؟

در قالب یک نظرسنجی، پیش بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته آینده گردآوری شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، در قالب سوالی پنج گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس با سابقه بازار سرمایه کشور، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی شاخص کل در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. مثبت. رشد بیش از ۵ درصد

۲. مثبت. رشد کمتر از ۵ درصد

۳. بدون تغییر چشمگیر

۴. منفی. کاهش کمتر از ۵ درصد

۵. منفی. کاهش بیش از ۵ درصد

این سوال را به طور مشترک از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه پرسیدیم که شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید نتیجه این نظر سنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

۶۰ درصد کارشناسان اعتقاد به رشد بورس با شیب ملایم دارند

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه دوم. با توجه به ارزش معاملات در هفته های گذشته انتظار می رود که کلیت بازار متعادل باشد.
فردین آقابزرگی گزینه دوم. به دلیل رشد قابل توجه ارزها، به نظر می رسد که انتظارات تورمی موجب هیجان مجدد و مثبت در هفته آتی خواهد شد.
آراد پورکار گزینه سوم. شاخص در حال رسیدن به مقاومت قوی در محدوده ۱.۵ میلیون است. در گذشته رفتار معاملات نشان داده که فعالان بازار در زمان رسیدن به مقاومت های قوی محافظه کارانه عمل خواهند کرد. همچنین هنوز صنایع ارزنده در بازار سرمایه وجود دارند، بنابراین تغییر چشمگیری را متصور نخواهیم بود.
علیرضا تاجبر گزینه دوم. به دنبال افزایش نرخ دلار و تثبیت نرخ های جهانی، ورود پول و اقبال مناسبی را در بازار شاهد هستیم که منجر به ادامه روند صعودی در سهام بنیادی و بزرگ خواهد شد.
پیمان حدادی

گزینه سوم. با توجه به اینکه شاخص به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نزدیک می شود، از نظر روانی این عدد می تواند یک مقاومت باشد و از نظر تکنیکالی نیز محدوده ۱ میلیون و ۵۳۰ هزار واحدی یک مقاومت است؛ هفته آینده شاهد رشد چشمگیری نخواهیم بود. البته به این معنی نیست که بازار حتما با ریزش و اصلاح قیمت همراه خواهد شد. به نظر سهم های بزرگ و شاخص ساز در محدوده ای متعادل خواهند شد و عمدتا نقدینگی موجود در بازار به سمت صنایع کوچک و متوسط حرکت خواهد کرد. در مجموع در هفته آینده شاهد افزایش حجم معاملات خواهیم بود، اما نمی توان انتظار رشد متوالی زیادی را در شاخص کل داشت.

علی حیدری گزینه اول. دولت با اعلام کابینه آغاز به کار کرد و بازار به خوبی متوجه شد که ساختار اقتصادی این دولت دستوری است. پس تورم به کمک بازار سهام می‌آید.
محمدرضا صادقی مقدم گزینه دوم. با بالا رفتن نرخ ارز و افزایش چشم انداز تورم شدید تر، خروج پول از صندوق های با درآمد ثابت ادامه دار خواهد بود و همچنان بازار با رشد همراه است.
مهدی قلی پور گزینه دوم. با توجه به رسیدن شاخص به نزدیک ۱.۵ میلیون و رشدهای اخیر، شاخص پس از رشد در روزهای ابتدایی هفته در نهایت متعادل می شود.
وحید کشمیری پور گزینه اول. با شکست مقاومت دلار در ٢٦ هزار و ۲۰۰ تومان، احتمال رشد قیمت دلار در هفته پیش رو و تغییر روند در بسیاری از صنایع غیر دلاری، احتمالا شاهد رشد سریع تر شاخص در هفته پیش رو خواهیم بود و احتمالا شاخص رشد بیش از ۵ درصد را در این هفته تجربه خواهد کرد.
مهدی میرزایی گزینه دوم. عامل بنیادین یا روانی در جهت معکوس شدن روند بازار مشاهده نشده و عوامل تقویت کننده همچنان وجود دارند. اما شکستن سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار و گذر از آن تاحدودی بار روانی تقابلی خواهد داشت. به همین دلیل رشد چشمگیر بیش از ۵ درصد تقریبا بعید است و کمتر از ۵ درصد محتمل‌تر است.

با توجه به نتیجه نظرسنجی و انتخاب ۶۰ درصدی گزینه دوم (مثبت. رشد کمتر از ۵ درصد شاخص کل) به نظر می‌رسد که روند آتی بازار سرمایه مثبت باشد و طی روزهای آینده شاهد نوسانات زیادی در شاخص کل بورس نباشیم.

۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 18864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha