انتقال بخشی از معاملات به سامانه بومی تا پایان سال

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: سامانه معاملات بومی تا پایان سال جاری بخشی از معاملات را از آن خود می‌کند تا معامله برخی نمادها به سامانه معاملاتی جدید (سامانه بومی معاملات) منتقل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، «روح الله دهقان» به پوشش ریسک انجام معاملات از طریق سامانه معاملات بومی اشاره کرد و افزود: از این طریق به دنبال آن هستیم تا اگر زمانی به هر دلیلی حجم معاملات افزایش قابل توجهی داشت، بتوان بخشی از معاملات را به یک هسته معاملاتی دیگر منتقل کرد.

وی با بیان اینکه در واقع طراحی این سامانه به نحوی است که در شرایط خاص می‌توان بخشی از معاملات را از سیستم جدا کرد و در سامانه معاملاتی دیگری انجام داد، اضافه کرد: اواخر مرداد ماه و اوایل شهریور ۱۳۹۹، ظرفیت های سامانه افزایش پیدا کرد و ظرفیت سامانه معاملات از تعداد ۵۰۰ تراکنش در ثانیه به بیش از ۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه افزایش یافت.

دهقان ادامه داد: طی یک سال گذشته گام های بزرگی در مسیر توسعه بخش های نرم افزاری و سخت افزاری سامانه معاملات برداشته شد. در این مسیر روی بخش های مختلف سامانه اقداماتی انجام شد. یکی از این اقدامات تلاش در به روز کردن زیرساخت های معاملاتی است.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس با بیان اینکه پیش از این سایت TSETMC با مشکلاتی مواجه بود اما اکنون از پایداری زیادی برخوردار است، گفت: این توسعه تنها در بخش نرم افزار و به روز رسانی آن نبوده و سخت افزارهای جدیدی نیز برای توسعه بیشتر سامانه های معاملاتی خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه هسته معاملات نیز در یک سال گذشته فرآیند توسعه‌ای را طی کرده است، اظهار داشت: بخش هایی از سامانه که نیاز به توسعه دارد و باید بهبود پیدا کند، همچنان توسط متخصصان داخلی شرکت مدیریت فناوری در حال انجام است، زیرا بعد از به روز رسانی سال ۱۳۹۶ و به دلیل آغاز دوباره تحریم ها، پشتیبانی شرکت فرانسوی را از دست دادیم؛ از آن زمان تاکنون متخصصان داخلی در حال انجام این کار البته با کیفیت و سرعت بالاتری هستند.

دهقان ادامه داد: اکنون وضعیت سامانه از پایداری زیاد و ظرفیت های بالاتری برخوردار است، به طوریکه نمادهای با صف های سنگین‌تر را می تواند حمایت کند. در نظر داشته باشید که این افزایش ظرفیت‌ها ادامه دارند.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تاکید کرد: برای عرضه اولیه های سال ۱۳۹۹ با مشکلات زیادی مواجه بودیم، زیرا در زمان خرید و یا فروش برای عرضه اولیه با تشکیل صف های سنگین و مشکلات زیادی رو به رو بودیم؛ اما اکنون در شرایطی که حجم عرضه های اولیه نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نداشته و با همان تعداد درخواست برای خرید در عرضه اولیه مواجه هستیم اوضاع سامانه در صف های خرید بسیار بهبود پیدا کرده است.

وی گفت: از سال ۱۳۹۸ سامانه معاملات بومی با کمک متخصصان داخلی در حال تولید بوده و اکنون در وضعیت آماده بهره برداری است. تولید این سامانه که توسط شرکت زیرمجموعه شرکت مدیریت فناوری بورس انجام شده، اکنون به اتمام رسیده است.

۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 18836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha