جگرمان کباب است/ همکاران علی سلیمانی از فقدان او گفتند

علی سلیمانی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت؛ روز پنجشنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ با این خبر تلخ آغاز شد، خبری که اندوه را در جان دوستان و همکاران او نشاند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، خبر چون بارهای پیش اندوهناک است و اندوهش هنگامی چندین برابر می‌شود که می‌دانیم اگر واکسیناسیون به گونه‌ای دیگر و با سرعتی بیشتر پیش می‌رفت احتمالا رخ نمی‌داد؛ «علی سلیمانی در اثر ابتلا به کرونا درگذشت.»

بازیگر شناخته‌شده تئاتر، سینما و تلویزیون و کارگردان تئاتر با کارنامه‌ای پربار چه به لحاظ کیفی و چه کمی در عرصه حضور بر صحنه و مقابل دوربین با نقش‌هایی به‌یادماندنی از «سگ‌کشیِ» بهرام بیضایی تا «تنگه ابوقریبِ» بهرام توکلی، از «بی‌پولی» و «وضعیت سفیدِ» حمید نعمت‌الله تا «قارچ سمی» و «سفر به چزابه»ی زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور.

مردی که علاوه بر قاب تلویزیون و پرده سینما، در تئاتر هم می‌درخشید چه هنگامی که در «شکار روباه» علی رفیعی بود و چه در «تیاتر سعدی، تابستان سی‌ودو»، «مشروطه بانو»، «در شوره‌زار» و «چشم به راه میرغضبِ» حسین کیانی، چه وقتی در «درخت بلوط» وحید رهبانی بازی می‌کرد، چه آن زمان که بازیگرِ «خنکای ختم خاطره» و «ترنِ» حمیدرضا آذرنگ بود و چه هنگامِ کارگردانی و بازیگری در «مردی در آینه».

گفتن از اخلاق‌ومنش، تعهد کاری، خاطرات و آرزوهای چنین انسانی در لحظه‌ای که می‌دانیم دیگر نفس نمی‌کشد و آن‌طور که سهیلا جوادی، همسرش به خبرگزاری مهر اعلام کرده است فردا، جمعه ۲۲ مرداد ساعت ۱۳ به خاک سپرده خواهد شد، دشوار است و گفت‌وگو با دوستان و همکارانش اگر خود به کرونا مبتلا نشده باشند و اگر هم شده‌اند بتوانند در میان سرفه‌هایشان چند کلمه‌ای صحبت کنند با بغض، تاثر و تالم همراه می‌شود.

اصغر نقی‌زاده: علی سلیمانی به فکر جمع بود 

علی سلیمانی دانش‌آموخته تئاتر بود و در نمایش‌های بسیاری بازی کرد

اصغر نقی‌زاده، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و هم‌بازی علی سلیمانی در سریال «سلام» محصول سال ۱۳۸۵ و سریال «وضعیت سفید» در سال ۱۳۸۹ که صحبتش را با «جگرم کباب است» آغاز می‌کند، می‌گوید: «علی سلیمانی بسیار بااخلاق، بسیار متواضع، بسیار حرفه‌ای در کار و برخوردار از روحیه کار جمعی بود و به کل گروه کمک می‌کرد. او بسیار معتقد بود و خاطرم هست هیچ‌گاه نمازش ترک نمی‌شد. من حدودا ۱۰ سال از او بزرگ‌تر بودم و فراموش نمی‌کنم چگونه حرمت بزرگی و کوچکی را نگه می‌داشت. بسیار بااستعداد بود، چه روی صحنه تئاتر، چه بر صفحه تلویزیون و چه بر پرده سینما.»

او که خود شهریور سال گذشته به کرونا مبتلا شده بود ادامه می‌دهد: «چند روزی بود که از وخامت حالش مطلع بودیم و دعای بسیار کردیم اما قسمت این‌گونه بود.»

نقی‌زاده در پاسخ به این سوال که پرنگ‌ترین خاطره‌ای که از علی سلیمانی در ذهنش مانده است، چیست، می‌گوید: «این نکته بسیار مهمی در مورد علی سلیمانی بود که به کربلا و امام حسین(ع) علاقه بسیار داشت و در این زمینه بسیار کار می‌کرد. سر صحنه فیلمبرداری وقتی صدا، دوربین، حرکت را می‌گفتند هم خودش کار می‌کرد و هم به دیگران کمک می‌کرد. اگر کسی دیالوگش را فراموش می‌کرد یا جای درستِ ایستادنش را از یاد می‌برد به او یادآوری می‌کرد. کمکِ بسیار می‌کرد و جمع‌اندیش بود، به فکر منافع جمع بود و اصلا این‌گونه نبود که بخواهد فقط کار خودش را انجام دهد. آن‌چه را از دستش برمی‌آمد برای دیگران انجام می‌داد و جگرمان از نبودش کباب است.»   

مجید رحمتی: متاسفم که چون برگ خزان بر زمین می‌ریزیم

علی سلیمانی در نمایی از فیلم «تنگه ابوقریب»

مجید رحمتی، بازیگر شناخته‌شده تئاتر که سابقه همکاری با علی سلیمانی را در پنج نمایشِ «من که دا نیستم»، «مشروطه‌بانو»، «خنکای ختم خاطره»، «ترن» و «چشم به راه میرغضب» در کارنامه دارد، می‌گوید: «علی سلیمانی قبل از همکاربودن، برای من رفیق بود. رفیقی باانرژی‌ عجیب‌وغریب. فقط می‌توانم بگویم متاسفم، متاسفم، متاسفم برای خودمان، برای هنرمندان، برای سرزمینم و مردمش که مانند برگ خزان بر زمین می‌ریزند و علی سلیمانی یکی از آن‌ها بود. یکی از عزیزانی که این روزها در ایران از دست می‌دهیم و هیچ‌کس هم نه پاسخگوست و نه جوابی می‌دهد و به معنی دقیق کلمه نمی‌دانیم چه کنیم؟»  

او ادامه می‌دهد: «متاسفم که در حوزه کاری خودمان نیز نه نهاد صنفی درست‌ودرمانی داریم، نه سندیکایی، نه خانه تئاتری و نه اداره‌کل هنرهای نمایشی‌ای با عملکرد درست که پاسخگوی وضعیت موجود باشند.»  

رحمتی در پاسخ به این سوال که پررنگ‌ترین تصویری که از علی سلیمانی در ذهنش مانده است، چیست، می‌گوید: «تصاویر عجیب‌وغریب از علی سلیمانی در ذهن من بسیار است اما خاطرم هست در نمایش «چشم به راه میرغضب» مونولوگی اعتراضی داشت و چند روز مانده به اجرا جمله زیبایی گفت. گفت حسین کیانی «چشم به راه میرغضب» را نوشته است که این مونولوگ را بگوید.»   

واکنش ‏دو هنرمندی که خودشان به کرونا مبتلا شده‌اند

علی وزیریان، هنرمند حوزه سینما و هنرهای تجسمی که در «یک وجب از آسمان» در سال ۱۳۸۶ با علی سلیمانی همکاری کرده بود نیز با بیان این که خود در پی ابتلا به کرونا در زیر ماسک اکسیژن به سر می برد از این اتفاق تلخ ابراز تاسف کرد‏.

همچنین فریده سپاه‌منصور، بازیگر شناخته‌شده تئاتر، سینما و تلویزیون که سابقه هم‌بازی بودن با علی سلیمانی را در کارنامه تئاتری خود دارد، با بیان این که اگرچه هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده است اما هنگام کار در پروژه‌ای به این ویروس مبتلا شده است و هم‌اکنون در خانه تحت درمان است و شش روز از ابتلایش می‌گذرد، از این رویداد دردناک متاثر بود و ابراز تاسف کرد.

شهره لرستانی، بازیگر سینما و تلویزیون که به خاطر کرونا در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان بستری است هم در پستی اینستاگرامی، از درگذشت علی سلیمانی نوشت.

او نوشته است:

«صبح امروز که در بخش آی‌سی‌یوی مبتلایان به کرونا چشمم را باز کردم، احساس کردم رنگ آسمان تهران آبی است. بعد از سه روز، کمی صبحانه خوردم و به رسم همیشه، اخبار روز را از موبایلم پی گرفتم. دوست و همکار عزیز و هنرمندم، علی سلیمانی بر اثر کرونا، امروز از میان همین آسمان آبی گذشت و به سمت خالق هستی شتافت.
من زیر اکسیژن هستم و یکی از ریه‌هایم سی درصد و دیگری پنجاه درصد، درگیر کرونای دلتا است. بدن، سر، گردن، گلو و حتی گوش‌هایم (مثل سال‌های دور بچگی) دردناک هستند، حال علی را می‌فهمم. هر جا هست برای او از خداوند مهربان، شادی روح و برای خانواده محترمش و اهالی هنر و هنردوستان صبر آرزو دارم.
بیماری و مرگ، برادران به هم پیوسته‌اند. من از مرگ نمی‌ترسم، اما از ناتمام ماندگی و بی‌سرانجامی و قدرت تاثیرگذاری نداشتن چرا.»

او متولد سال ۱۳۴۹ و دانش‌آموخته بازیگری از دانشگاه آزاد بود که در هر سه حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون فعالیت می‌کرد. 

بازی در سریال‌هایی چون «وضعیت زرد»، «روزهای آبی»، «پایتخت ۴» و «وضعیت سفید» و فیلم‌هایی از جمله «تنگه ابوقریب»، «یک وجب از آسمان»، «قارچ سمی» و «سگ کشی»، بخشی از کارنامه هنری علی سلیمانی است. 

نوشته شهره لرستانی از روی تخت آی‌سی‌یو برای درگذشت علی سلیمانی/ عکس

۵۷۵۷

۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
کد خبر: 18804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha