واکسیناسیون دوز اولی‌ها به تأخیر می‌افتد؟

گزارش از برخی مراکز واکسیناسیون در کشور حاکی عدم تزریق واکسن به افرادی است که براساس ثبت‌نام دوز اول اقدام کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورسان، برخی در شبکه‌های اجتماعی خبر داده‌اند که برای تزریق دوز دوم واکسن خود اقدام کرده‌اند، اما برخی مراکز تعطیل بوده‌اند.

این درحالی است که براساس آمار اعلامی از سوی سخنگوی وزارت بهداشت تاکنون ۲۳ میلیون دوز واکسن به کشور وارد شد که ۱۳ میلیون دز آن تزریق شده است و این یعنی ۱۰ میلیون دوز هنوز تزریق نشده‌اند.

نگرانی از کمبود واکسن برای دوز دومی‌ها؟

گمان می‌رود که این نگرانی در تیم واکسیناسیون کشور وجود دارد تا همانند دوره قبل، برای تزریق دوز دوم واکسیناسیون دچار مشکل نشوند و به این ترتیب باید در انتظار واردات محموله‌های جدید برای واکسیناسیون جدید باشیم. شب گذشته محموله‌ای واکسن که البته میزان آن اعلام نشده از چین به ایران رسید و امید می‌رود بخشی از این مشکل را حل کند.

دوز اولی‌ها هفته آینده مراجعه کنند

چند شهروند که نوبت واکسن آنها رسیده در استان البرز به «بورسان» خبر می‌دهند که مراکز واکسیناسیون صرفا به دوز دومی‌ها اختصاص دارد و به دوز اولی‌ها گفته می‌شود برای روند واکسیناسیون خود در هفته آینده مراجعه کنند، زیرا اکنون به سختی برای واکسیناسیون دوز دومی‌ها، واکسن در اختیار دارند.

گزارش‌های میدانی از تعطیلی مراکز واکسیناسیون

همچنین از خرم‌آباد نیز خبر رسیده که برخی مراکز تعطیل هستند و برخی نیز اقدام به تزریق واکسن صرفا برای دوز دومی‌ها می‌کنند.

به نظر می‌رسد موارد مشابه دیگری نیز وجود داشته باشد که ریشه آن را می‌توان در تجربه دوره قبل و توقف واکسیناسیون گروه ۶۵ ساله به بالاها جست. آن زمان نیز به دلیل کمبود واکسن، گفته شد که حتی برای تزریق دوز دوم واکسن چینی می‌توان از نمونه ایرای آن استفاده کرد. موضوعی که نگرانی‌های جدی را برانگیخت.

ازسویی تولیدکنندگان واکسن‌های داخلی نیز نتوانسته‌اند نیاز واکسن داخل را تأمین کنند و حالا شیفت مقامات به واردات واکسن از خارج از کشور، این موضوع را تأیید می‌کند. نکته آن است که چرا باید این تصمیم با این تأخیر قابل توجه صورت بگیرد؟

اظهارات جنجالی زالی درباره پشت پرده تأخیر در واکسیناسیون

علیرضا زالی، رئیس ستاد مبارزه با کرونای تهران امروز در جمع خبرنگاران به مواردی اشاره کرد که نشان از پشت‌پرده تأخیر در واکسیناسیون درکشور دارد.

او خبر داد که یکی از علل تأخیر در روند واردات واکسن به کشور آن بود که می‌گفتند «گران است» و اعلام کردم که حتی سفرا نیز برای خرید واکسن کاری نمی‌کردند.

زالی نه تنها از پنهان‌کاری در اعلام آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا به سازمان جهانی بهداشت پرده برداشت، بلکه یادآور شد «کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم.» و انتقاد کرد که: «چرا چین که دوست صمیمی ما است به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟»

او تأکید کرد که خبرهای خیلی تلخ تری برای هفته‌های آینده داریم و شرایط بسیار بدتر خواهد شد. دلتا ۳ ماه در هند طول کشید، آنها به‌سرعت همه را واکسینه کردند.

زالی هشدار داد که: «ما نباید غصه قیمت واکسن را بخوریم حتی باید ۲ برابر قیمت بخریم و مردم را واکسینه کنیم. ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را ۳ برابر قیمت بخریم ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم؟»

او با تأیید ضمنی کمبود واکسن در کشور هشدار داد که «فقط برای ۵ روز ذخیره واکسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد کنیم، اگر واکسن زیاد بود ما مراکز را دو برابر می‌کردیم.»

واردات محموله‌های واکسن در راه است؟

اخیرا جهانپور، سخنگوی سازمان غذاو دارو اعلام کرده شرایط برای تأمین ۱۲۰ میلیون دوز واکسن خارجی و داخلی فراهم است و مجوز برای واردات هرگونه واکسنی که صرفا سخت آمریکا و انگلستان نباشد نیز مهیا شده است.

همچنین تأکید مقام معظم رهبری نیز مبنی بر تأمین واکسن کرونا برای عموم مردم و اولویت نخست دانستن مسئله کرونا در کشور، نشان از اهمیت عبور از پیک پنجم کرونا در ابتدای مراسم‌های عزاداری ماه محرم دارد و باید دید مسئولان در کشور تا چه اندازه از این آزمون سربلند بیرون می‌آیند.

۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 18791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha