سه بالابر قیمت دلار/ شاخص بازار ارز در سقف ۹ ماه اخیر ایستاد/ محرک آشکار افزایش قیمت دلار چیست؟

بر اساس صحبت‌های تحلیلگران سه عامل در افزایشی شدن نوسان بازار و صعود ۸/ ۱درصدی دلار در روز گذشته نقش داشتند. نخستین عامل، خلأ سیاستگذاری در دوران انتقال دولت است. در روزهای اخیر در ذهن معامله‌گران ابهام‌های زیادی درباره سیاست‌های اقتصادی دولت آینده به وجود آمده است. به‌نظر می‌رسد نااطمینانی نسبت به شرایط آتی موجب شده است که تا حدی تقاضای احتیاطی در بازار افزایش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای‌اقتصاد : دلار به بالاترین قیمت ۹ ماه اخیر رسید. در پنجمین روز هفته، دلار ۴۸۰تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۶هزار و ۶۰۰تومان رسید. آخرین بار که اسکناس آمریکایی در سطح قیمتی بالاتری ایستاده بود، به اواخر آبان سال ۹۹ بازمی گشت.

Untitled-2

بر اساس صحبت‌های تحلیلگران سه عامل در افزایشی شدن نوسان بازار و صعود ۸/ ۱درصدی دلار در روز گذشته نقش داشتند. نخستین عامل، خلأ سیاستگذاری در دوران انتقال دولت است. در روزهای اخیر در ذهن معامله‌گران ابهام‌های زیادی درباره سیاست‌های اقتصادی دولت آینده به وجود آمده است. به‌نظر می‌رسد نااطمینانی نسبت به شرایط آتی موجب شده است که تا حدی تقاضای احتیاطی در بازار افزایش پیدا کند.

 عامل دوم اثرگذار و بنیادی در افزایش قیمت دلار، رشد شدید متغیرهای پولی و خصوصا پایه پولی است که از استقراض دولت از بانک مرکزی خبر می‌دهد. آمارهای کلان اقتصادی حاکی از افزایش سهم پول از نقدینگی، افزایش قابل‌توجه پایه پولی و کاهش جذابیت اوراق است که حکایت از افزایش انتظارات تورمی دارند.

در این میان، در هفته‌های اخیر امیدواری نسبت به لغو تحریم‌ها کاهش پیدا کرده و این موضوع سمت و سوی انتظارات معامله‌گران را تحت تاثیر قرار داده است. حتی بازار اخباری را دریافت کرده که آمریکا ممکن است تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کند. درواقع مجموع سه متغیر، خلأ سیاستگذاری در دوران انتقال دولت، رشد شدید متغیرهای پولی و کاهش امیدها نسبت به لغو تحریم‌ها در روزهای اخیر دست به دست هم دادند تا قیمت دلار به سطح قیمتی برسد که پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا به ندرت نوسان در آن را تجربه کرده بود.

 به نظر می‌رسد بازارساز برای بازگرداندن جو ثبات به بازار نیاز دارد که برای فعالان اقتصادی، تاکتیک‌های خود را به روشنی تصریح کند، درباره مذاکرات هسته‌ای شفاف‌سازی به عمل آورد و سعی کند با بالا بردن جذابیت اوراق، استقراض دولت از بانک مرکزی را پایان دهد.

   محرک آشکار افزایش قیمت دلار

در کنار عوامل گفته‌شده، دلار محرک‌های دیگری نیز برای رشد قیمت داشته است. یکی از مهم‌ترین این متغیرها، افزایش تقاضای حواله‌ای است. در روزهای اخیر تمایل معامله‌گران برای خرید درهم امارات بالا رفته و این موضوع موجب شده است که ارز کشور همسایه به بالای خط مقاومتی ۷هزار و ۲۰۰تومانی برود. درهم دیروز با شکست محدوده یادشده، پرقدرت به کار خود ادامه داد و توانست تا نقطه ۷هزار و ۳۲۰تومان رشد کند. با این سطح از نرخ حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست به بالای محدوده ۲۶هزار و ۸۰۰تومانی برود.

 در کنار این، گفته می‌شود که شکستن مقاومت‌های قیمتی بازار موجب شده است که معامله‌گران فنی نیز در روزهای اخیر با ‌قدرت بیشتری وارد بازار شوند. اسکناس آمریکایی روز دوشنبه توانست از سد مقاومت ۲۵هزار و ۸۰۰تومانی عبور کند و در روز سه شنبه مرز ۲۶هزار تومانی را پشت سر گذاشت. پس از اینکه در روز چهارشنبه، دلار خود را بالای محدوده ۲۶هزار و ۳۰۰تومان تثبیت کرد، چشم معامله‌گران به سوی مقاومت سنگین ۲۷هزار و ۲۰۰تومانی خیره شد. شکست مقاومت یادشده می‌تواند زمینه‌سازافزایش دلار تا کانال ۲۸ هزارتومانی شود.

 در این میان، گروهی از فعالان، امیدوارند که با مشخص شدن اعضای دولت جدید، به سرعت جهت قیمت دلار تغییر کند و خصوصا افزایش عرضه ارز زمینه‌ساز نزول قیمت دلار شود. عده‌ای نیز باور دارند افزایش شدید قیمت دلار طی روزهای اخیر با سودگیری معامله‌گران همراه خواهد شد. درواقع گروهی از معامله‌گران که از کانال ۲۴هزار تومانی در موقعیت خریدار وارد بازار شده بودند، به تدریج طی روزهای بعد، بخشی از ارزهای خود را خواهند فروخت و کسب سود خواهند کرد. البته درصورتی‌که دلار به شکست مقاومت‌های پیش رو ادامه دهد، سودگیران نیز فروش خود را به تاخیر خواهند انداخت.

   ناآرامی‌های منطقه‌ای و رشد دلار

در هفته‌های اخیر، تنش‌ها در اطراف ایران بالاتر رفته است. از یکسو، در خاورمیانه اتفاقات کوچک و بزرگی رخ داده که توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده است و از سوی دیگر ناآرامی‌های افغانستان، مشکلاتی را برای بازار ارز به وجود آورده است. در گذشته صادرات قابل توجهی به افغانستان صورت می‌گرفت و دلار به‌صورت اسکناس وارد بازار داخلی می‌شد. با این حال، نا آرامی‌های اخیر افغانستان موجب شده است که این صادرات کاهش یابد و در مقاطعی قطع شود.

افزون بر دلایل گفته‌شده، به گزارش اقتصادنیوز، سمت و سوی انتظارات در بازار داخلی به‌دلیل مساله کسری بودجه دولت و احتمال کاهش درآمدهای نفتی تا حدی تغییر کرده و این مساله نیز خریداران را در بازار قوی نگه داشته است. کسری بودجه دولت مساله‌ای بود که از ابتدای سال توجه اقتصاددان‌ها و کارشناسان را به خود معطوف کرد و بارها هشدارهایی درباره آن داده شد.

عده‌ای از معامله‌گران ارزی سعی می‌کنند چنین تصوری را در بازار جا بیندازند که درآمدهای دولت به‌شدت محدود شده است، در نتیجه چاره‌ای جز چاپ پول ندارد؛ امری که به افزایش قیمت دلار دامن خواهد زد. در کنار این در روزهای اخیر گفته شده است که آمریکا ممکن است صادرات نفت ایران به چین را محدود کند و این موضوع نیز در انتظارات بازیگران ارزی نقش زیادی داشته است. برخی از این بازیگران اعتقاد دارند که دلیل آرامش دلار در ماه‌های ابتدایی سال جاری، افزایش صادرات نفت ایران به چین بود. از نگاه آنها، این اتفاق موجب شد که دست بازارساز برای عرضه ارز بازتر شود. به این ترتیب، تحریم صادرات نفت ایران به چین می‌تواند مشکلات جدیدی را برای بازار ارز ایجاد کند. به‌طور طبیعی، آغاز دوباره مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی، تا حدی جو افزایشی بازارها را کاهش خواهد داد و بازار در صورتی که احساس کند تحریم‌ها لغو خواهد شد، با آرامش بیشتر و نوسان کمتر به کار خود ادامه خواهد داد.

   شکست مقاومت حیاتی سکه

سه‌شنبه شب در معاملات پشت خطی، قیمت سکه توانست از خط مقاومت ۱۱میلیون و ۳۵۰هزار تومان با قدرت عبور کند و حتی توانست به سوی سطح ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومانی قدم بردارد. این رشد روز چهارشنبه ادامه یافت؛ چراکه خریداران با قدرت به فعالیت خود در بازار ادامه دادند. ساعت ۴بعدازظهر دیروز، سکه در بازار آزاد در محدوده ۱۱میلیون و ۶۰۰هزار تومانی معامله می‌شد که ۳۱۰ هزار تومان بیشتر از قیمت روز سه شنبه بود. تحلیلگران فنی باور دارند درصورتی‌که سکه بالای محدوده ۱۱میلیون و ۳۵۰هزار تومان باقی بماند، احتمال رشد قیمت تا محدوده ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان وجود خواهد داشت.

دیروز ارزش فلز گرانبهای داخلی در بورس کالا نیز صعودی بود و این عامل در تقویت انتظارات افزایشی بازار آزاد اثر داشت. در کنار این، تقویت گروه‌های پتروشیمی و فولادی در بازار سهام به سکه‌بازان سیگنال داده است که احتمال افزایش بیشتر قیمت دلار وجود دارد. از آنجا که بخشی از درآمدهای شرکت‌های یادشده به دلار است، نوسان آنها برای معامله‌گران بازارهای ارز و سکه اهمیت زیادی دارد. به باور برخی بازیگران باتجربه بازار، ورود دلار به کانال ۲۷هزار تومانی می‌تواند سکه را به کانال ۱۲میلیون تومانی ببرد.

۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 18779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha