۱۸ روایت غیررسمی از وزیران پیشنهادی رئیسی | از مامور انتقال شمش‌های طلا تا مجری مسابقه میدون | کابینه جوان و ضدتحریم

در فهرست وزیران ابراهیم رئیسی؛ ۴ نام از مدیران طراز اول دولت احمدی نژاد دیده می شود؛ او ترکیب دولت را البته با مدیرانی جوان بسته است؛ میانگین سنی وزیران پیشنهادی رئیسی ۵۲ سال است. مشخصه دیگر وزیران پیشنهادی دولت رئیسی شهرت و تجربه آن ها به دور زدن تحریم هاست؛ انتخاب حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه هم خط دیپلماسی دولت رئیسی را روشن تر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از همشهری آنلاین  روایت هایی از سوابق از وزیران پیشنهادی ابراهیم رئیسی را بخوانید: 

ماموریت: دور زدن تحریم ها

جواد اوجی- وزارت نفت: رئیس سابق شرکت ملی گاز است که بعد به یکی از شرکت‌های حوزه انرژی زیر مجموعه بنیاد مستضعفان رفت.  برخی رسانه‌های تخصصی نفت نوشته‌اند که او از در زمان رستم قاسمی، وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد مامور انتقال شمش‌های طلا به کشورهای همسایه برای تهاتر کالا به کالا و دور زدن تحریم بود. وی پیش از این رئیس اداره مهندسی نفت شرکت بهره برداری نفت وگاز زاگرس جنوبی، معاون امور فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی بود. اوجی دارای مدرک تحصیلی لیسانس مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت اهواز می‌باشند.

وزیر دفاع به وزارت کشور می رود

احمد وحیدی- وزارت کشور:  احمد وحیدی در دوران وزارت علی شمخانی در کابینه خاتمی، معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع را بر عهده داشت. وی پس از انتصاب سردار نجار به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت نهم، به عنوان جانشین وی منصوب شد. احمد وحیدی در سال ۱۳۸۸ و توسط  محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مجلس شورای اسلامی معرفی و بدون آنکه نماینده ای درباره او نطق مخالف کند ۲۲۷ رای از مجلس گرفت. در آن مقطع رسانه های غربی ادعا می کردند احمد وحیدی به علت دست داشتن در پرونده آمیا در فهرست تعقیب اینترپل قرار دارد.  نام او در سال ۸۹ در فهرست تحریم های شورای امنیت قرار گرفت. وحیدی که دارای مدرک کارشناسی در رشته الکترونیک و کارشناسی ارشد در رشته صنایع است و همچنین در رشته علوم استراتژیک در مقطع دکتراست از چند روز پیش وارد شبکه اجتماعی توئیتر شده بود.

معتمد رئیسی در وزارت اطلاعات

 حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب- وزارت اطلاعات:  همکاری سید ابراهیم رئیسی و حجت اسلام خطیب به قوه قضائیه برمی گردد. حجت الاسلام خطیب از سال ۹۱ تا ۹۸ رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه بود. خطیب از چهره های مورد اعتماد رئیسی است.  سید ابراهیم رئیسی زمانی که خطیب را به عنوان رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه منصوب کرده بود درباره او گفته بود: حجت الاسلام خطیب بهترین گزینه برای این پست بود ولی چون در دفتر رهبری سمت داشتند به سختی توانستیم ایشان را به این سمت بگماریم و حتی خود شخص رئیس قوه در این خصوص وارد شدند. برخی می گویند ایشان آشنایی با قوه قضائیه ندارند در حالی که وی بیش از ۱۰ سال است که به دلیل ماموریت ویژه ای که داشتند با تمام بدنه قوه قضائیه آشنایی دارند و  حوزه حفاظت و اطلاعات هم  مهارت دارد. خطیب معروف به مبارزه با فساد اقتصادی است. وی در یکی از سخنرانی هایش گفته بود::برخی حوزه های اقتصاد مابانفوذ افرادی به فساد کشیده شد ودرکنار تحمیلی که بر این کشور شد، سبک زندگی، روش و منش‌ برخی افراد، وابستگی وگرایش به غرب پیداکرد.

از مدیران آستان قدس رضوی

محمد مهدی اسماعیلی- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:  محمدمهدی اسماعیلی از جوانترین چهره های فهرست رئیسی برای کابینه سیزدهم است. او  متولد ۱۳۵۴ در کبودرآهنگ همدان، از طلاب دانش‌آموختۀ مدرسۀ عالی شهید مطهری، دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و همچنین مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران است. در دولت‌ نهم به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و رسانه و همچنین معاون فرهنگی‌اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و سپس در دولت دهم به‌عنوان معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان به‌کار گرفته شد. آشنایی او با سیدابراهیم رئیسی به همکاری اش در آستان قدس رضوی برمی گردد.  در زمان تولیت  رئیسی در آستان قدس رضوی، اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و همچنین رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس فعالیت‌های فرهنگی خود را ادامه داد؛ همچنین با انتصاب رئیسی به‌عنوان رئیس قوۀ قضائیه از سوی رهبر معظم انقلاب، اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه و همچنین نمایندۀ ایشان در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد.

از نفت به راه

رستم قاسمی- وزارت راه و شهرسازی:  یکی از معروفترین چهره های فهرست وزیران دولت رئیسی رستم قاسمی است. وزیر نفت دولت احمدی نژاد در دوران تحریم ها. البته ماجراهایی در آن مقطع مثل پرونده بابک زنجانی و گم شدن دکل نفتی اتفاق افتاد. او متولد ۱۳۴۳ است و از سال ۱۳۶۰ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوسته است. رستم قاسمی هم مانند سردار احمد وحیدی در فهرست تحریم ها قرار دارد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در چهارم سپتامبر ۲۰۱۹ در دوران ترامپ؛ رستم قاسمی را در رابطه با یک شبکه انتقال نفت تحت کنترل سپاه پاسداران تحریم کرد. رستم قاسمی درباره مطرح شدن نامش به عنوان وزیر راه و شهرسازی گفته است: زمانی که در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) مسئولیت داشتم بسیاری از راههای کشور، راه آهن، بنادر و برخی فرودگاهها را احداث کردیم. تمام بنادر کشور را ما ساختیم و در حوزه مسکن نیز اقدامات زیادی انجام دادیم.

اقتصاددان جوان

 سید احسان خاندوزی- وزارت اقتصاد: یکی از جوان ترین عضو در فهرست وزیران پیشنهادی رئیسی است. او زاده ۲۳ شهریور ۱۳۵۹، گرگان است.  پژوهشگر و سیاستمدار اصولگرا ایرانی استو وی توانست در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۸۰۱ هزار و ۶۹۶ رأی، به عنوان نفر هفتم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران انتخاب گردد. سید احسان خاندوزی بیان می‌کند که ایالات متحده برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران یک اتاق جنگ اقتصادی، موسوم به اتاق تحریم تشکیل داده است، اگر ما نیز می‌خواهیم در این جنگ به موفقیت دست یابیم باید مانند آنها به این مسئله به چشم یک جنگ واقعی بنگریم و ما نیز یک اتاق جنگ بنام اتاق ضدتحریم در مجلس شورای اسلامی تشکیل دهیم. وی مدیر کل اقتصادی سابق مرکز پژوهش‌های مجلس، استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه‌عضو هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت است.

وزارت جوان پسند

عیسی زارع پور – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات:  وزارت ارتباطات از وقتی آذری جهرمی پای خود را به آنجا گذاشت؛ به یک وزارتخانه جوان پسند تبدیل شد. حالا گزینه رئیسی هم برای این وزارتخانه یک جوان است. زارع پور هم همسن و سال سید احسان خاندوزی است. وی متولد سال ۱۳۵۹ شهرستان اسلام‌آباد غرب و دارای مدرک دکترای مهندسی کامپیوتر و دو مدرک پسادکتری در حوزه شبکه‌های رایانه‌ای و عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی به عنوان استاد دانشگاه و متخصص در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان فناوری اطلاعات و فضای مجازی، سوابق علمی و پژوهشی متعددی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات دارد. معاون رییس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، موسس و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کمیسیون راهبردی شورای عالی فناوری اطلاعات کشور، مجری توسعه خدمات الکترونیک در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کارگروه فناوری اطلاعات دولت نهم و دهم، از جمله سوابق اجرایی وی می‌باشد.

داور برنامه تلویزیونی به وزارت تعاون می رود

 حجت عبدالملکی – وزارت تعاون- کار و رفاه اجتماعی: جوان ترین عضو فهرست پیشنهادی رئیسی است. او متولد چهارم فروردین ماه سال ۱۳۶۰ است و مدرک دکتری اقتصاد خود را از دانشگاه اصفهان گرفته و اکنون عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق است. از نظر سوابق اجرایی حجت عبدالملکی بین سال‌های ۸۹ تا ۹۱ عضو هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور بوده و از سال ۸۵ تا ۸۸ سمت مشاور وزارت امور اقتصادی و دارایی را بر عهده داشته است. حجت عبدالملکی در اظهارنظرهای سیاسی معروف به مخالفت با برجام و FATF است.   عبدالملکی در فصل دوم مسابقه تلویزیونی میدان  در سال ۹۹ یکی از داوران این مسابقه بود.  

دیپلمات انقلابی

حسین امیرعبدالهیان -وزارت امور خارجه: حسین امیرعبدالهیان که در همین روزهای اخیر در جریان ملاقات های دیپلماتیک ابراهیم رئیسی در کنار رئیس جمهور دیده شده بود؛ محتمل ترین گزینه برای وزارت خارجه بود. او هم اکنون مشاور بین الملل محمد باقر قالیباف در مجلس است. انتخاب امیرعبدالهیان که زمانی معاون عربی- آفریقایی وزارت خارجه بود در دولت رئیسی پیامی برای کشورهای منطقه دارد. او سابقه سفارت در بحرین را دارد و به لحاظ مواضع دیپلماتیک معروف است که به جبهه مقاومت نزدیک است. وی سال ۱۳۸۶ در نشست سه جانبه ایران-آمریکا-عراق که در بغداد برگزار شد سرپرست تیم مذاکره کننده ایرانی بود.  با انتخاب او انتظار می رود تمرکز وزارت خارجه به کشورهای عربی همسایه بیشتر شود.

کار راحت رحیمی در گرفتن رای اعتماد

امین حسین رحیمی- وزارت دادگستری: امین حسین رحیمی در مجلس هشتم نماینده ملایر و عضو کمیسیون حقوقی و قضائی آن مجلس بود. او بعد از دوران نمایندگی به عنوان دادستان دیوان محاسبات و در مقطعی با رای نمایندگان به عنوان رئیس دیوان محاسبات منصوب شد. رحیمی در دوران ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه به عنوان معاون منابع انسانی این قوه فعالیت می کرد.

آخرین وزیر وزارت صنایع و معادن به عرصه برگشت

علی اکبر محرابیان -وزارت نیرو: علی اکبر محرابیان آخرین وزیر صنایع و معاون پیش از ادغام این وزارتخانه با وزارت بازرگانی بود که از دل آن ها وزارت صنعت؛ معدن و تجارت در آمد. او هم مثل رستم قاسمی و احمد وحیدی از وزیران دولت احمدی نژاد است که به فهرست وزیران پیشنهادی دولت رئیسی راه یافته است. محرابیان بعد از پایان دوران وزارتش کمتر در عرصه سیاسی دیده شد اما با حاشیه از وزارتخانه متبوعش رفت. او در پایان وزارتش متهم به سرقت علمی کتابی با عنوان اتاق امن زلزله شد که دادگاه حکمی هم علیه وی و یکی از همکارانش در این پروژه صادر کرد. در سال ۸۸ موسی مظلوم در پاسخ به حکم صادره از سوی دادگاه علیه خود و علی اکبر محرابیان گفته بود:کاری که بنده و آقای محرابیان انجام دادیم، فرآیند کامل تولید یک اتاق امن را در طول بیش از دو سال به انجام رسانده ایم.

سجادی از مانع مجلس می پرد؟

حمید سجادی- وزارت ورزش: او یک بار شانس خود را برای گرفتن رای اعتماد از مجلس برای وزارت ورزش آزموده و نتوانسته است به وزارت راه یابد. این قهرمان رشته ورزشی دو و میدانی می توانست اولین وزیر ورزش جمهوری اسلامی باشد اگر در سال ۹۰ می توانست از سد مجلس عبور کند وی متولد سال ۱۳۴۸ تهران و دانش‌آموخته دکترای تخصصی مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی است. معاون امور ورزشی سازمان تربیت بدنی و معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در دولت دهم، عضویت در هیأت رئیسه و هیأت‌های مختلف فدراسیون دو و میدانی، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا، مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم منطقه آزاد کیش، عضو شورای عالی سیاستگذاری ورزش سیما، مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد و نایب رئیس کمیته تربیت بدنی بین دول یونسکو از جمله مهمترین مسئولیت‌های اجرایی و مدیریتی وی در حوزه ورزش است. سجادی خود از قهرمانان ملی، المپین و مدال آور در مسابقات آسیایی رشته ورزشی دو و میدانی است.

چه فرقی دارد؟ وزارت فرهنگ یا وزارت میراث فرهنگی!

عزت الله ضرغامی- وزارت میراث فرهنگی- صنایع دستی و گردشگری: عزت الله ضرغامی رئیس پیشین سازمان صدا و سیما که به اندازه یک قرن از دوران حضور ۱۰ ساله اش در این سازمان عریض و طویل خاطره دارد. او شاید بیشتر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر می خورد تا وزارت میراث فرهنگی. ضرغامی و رستم قاسمی ۳ وجه مشترک دارند. هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بودند که کنار کشیدند و نام هر دو به فهرست تحریم ها رفته است. نکته سوم هر دو این چهره ها در اوایل دهه ۶۰ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوستند. ضرغامی یکسال دیرتر از رستم قاسمی وارد سپاه شد. او با شعار انتخاباتی «زیر میز می زنم» وارد عرصه انتخابات شده بود. صبحانه های معروف او با چهره های اهل حاشیه و البته از جناح سیاسی مختلف؛ معروف است.

مرد نوسازی در وزارت صنعت

سیدرضا فاطمی امین- وزارت صنعت، معدن و تجارت: فاطمی امین از مدیران معتمد سید ابراهیم رئیسی است که همکاری و آشنایی آن ها به آستان قدس رضوی برمی گردد. او  مدیر مرکز سرمایه گذاری و مشارکت آستان قدس رضوی؛ از آبان ۱۳۹۶ تا اسفند ۱۳۹۸ و همزمان  قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی؛ از دی ماه ۱۳۹۷ تا خرداد ۱۳۹۸بود. از مدیرانی است که هر کارگروهی و کمیته صنعتی که نام تحول را می کشید، در آنجا حضور داشت. معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوران مهدی غضنفری و در سال های اخر دولت احمدی نژاد بود.  وی مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده کشور؛ از مرداد ۱۳۸۵ تا مرداد ۱۳۸۶ بود.

سهم کابینه از مشهد

حسین باغگلی- وزارت آموزش و پرورش: باغگلی سهم کابینه از مشهد است. جایی که ابراهیم رئیسی از آنجا آمده است. ی متولد سال ۱۳۵۷ و دارای مدرک دکترای علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت) از دانشگاه فردوسی مشهد است. وی علاوه بر فعالیت علمی و پژوهشی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی در کسوت عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد سوابق و تجربیات مدیریتی و اجرایی متعددی در حوزه تعلیم و تربیت در کارنامه خود دارد. او را نیز باید از نیروهای جوان کابینه دانست.

چشم پزشک ها به وزارت بهداشت می روند

بهرام عین‌اللهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: او مسن ترین عضو فهرست پیشنهادی ابراهیم رئیسی است. بهرام عین اللهی متولد ۱۳۳۷ سراب است. عین اللهی اگر وزیر بهداشت دولت رئیسی شود با اولین وزیر بهداشت دولت روحانی یعنی حسن قاضی زاده هاشمی یک ویژگی مشترک دارد. هر دو آن ها تخصصشان در چشم پزشکی بود. ا، ریاست قطب چشم‌پزشکی از سال ۱۳۸۸ تاکنون، ریاست مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شهید دکتر لبافی‌نژاد و عضو هیأت ممیزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیأت جذب این دانشگاه از جمله سوابق علمی و اجرایی وی می‌باشد.

یک امیر در کنار ۲ سردار

محمدرضا قرایی آشتیانی- وزارت دفاع:  بعد از امیرحاتمی وزیر دفاع دولت روحانی، محمدرضا قرایی آشتیانی را هم باید جزو وزیرانی دانست که از ارتش به وزارت دفاع راه می یابند. البته کابینه رئیسی از شمار سرداران خالی نیست. سردار وحیدی و رستم قاسمی در کابینه حضور دارند.  امیر قرایی آشتیانی هم در فهرست تحریم هایی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای مقامات ایران درست کرده بودقرار دارد. ۲۰ دی ۱۳۹۸ اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا موسوم به اوفک محمدرضا آشتیانی و هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی را به دلیل آنچه پیشبرد اهداف بی‌ثبات‌کننده حکومت در منطقه و جهان نامیده شده بود در فهرست تحریم‌ها قرار داد

کار سخت روحانی و کار آسان رئیسی

محمد علی زلفی گلی- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: هر چه دولت روحانی در گرفتن رای اعتماد برای وزیران علومش در مجلس دچار مشکل بود به احتمال قوی گزینه رئیسی راحت از این سد عبور خواهد کرد. زلفی گلی متولد سال ۱۳۴۵ روستای صالح‌آباد از حومه شهرستان آشتیان استان مرکزی و دانش آموخته دکتری شیمی آلی از دانشگاه شیراز و عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان است. قائم مقام معاون اول رئیس جمهور در بنیاد نخبگان در دولت نهم، عضو کمیسیون مشورتی نخبگان و استعدادهای درخشان شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون آموزشی دانشکده علوم پایه، ریاست و معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان، دبیر و نایب رئیس انجمن شیمی ایران (به صورت انتخابی به مدت چهارده سال که اکنون ادامه دارد) از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی در مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی کشور است.

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
کد خبر: 18769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha