سید احسان خاندوزی، وزیر جوان پیشنهادی اقتصاد کیست؟ + بیوگرافی

دقایقی پیش رییس جمهور، نام سید احسان خاندوزی را به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد به مجلس ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، سید احسان خاندوزی (زاده ۲۳ شهریور ۱۳۵۹، گرگان) پژوهشگر و سیاستمدار اصولگرا ایرانی است. او هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است. وی توانست در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۸۰۱ هزار و ۶۹۶ رأی، به عنوان نفر هفتم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران انتخاب گردد.

از اعضای جوان لیست انتخاباتی اصولگرایان در یازدهمین مجلس شورای اسلامی ، سید احسان خاندوزی است . او متولد ۱۳۵۹ است، یعنی دو سال پس از انقلاب اسلامی به دنیا آمده­ است. آنچه در مورد زندگی غیرکاری اوست، نکته خاصی در بر ندارد و زندگی وی را بیشتر باید در حوزه سیاست و اقتصاد نگریست.

تحصیلات احسان خاندوزی

سید احسان خاندوزی ، دارای مدرک دکترا در اقتصاد  است. هم اکنون استادیار دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی این دانشگاه است. در گذشته مسئولیت مدیر کلی بخش اقتصادی مرکز پژوهش ­های مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است. در شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما عضویت داشته و همچنین دبیر آن نیز هست. در دولت نیز او به عضویت هسته اندیشه ورزی وزارت امور اقتصاد و دارایی بوده است.

از دیگر سوابق او نیز می­توان به عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی و همچنین مسئولیت بسیج دانشجویی حوزه دانشگاه خود، اشاره نمود. حضور در فعالیت هایی مانند بسیج دانشجویی و مهم تر از آن مسئولیت بسیج دانشجویی آن حوزه، بخوبی نشان می ­دهد سید احسان خاندوزی تنها اهل درس و مشق نبوده و به قول معروف زندگی دانشجویی­ اش یکی وجهی و یک بعدی نبوده است و همواره در فعالیت­ های سیاسی و اجتماعی زمان خود شرکت داشته و نسبت به مسائل روز جامعه خود حساس و دغدغه­ مند بوده است.

احسان خاندوزی و  هیئت مدیره نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت

سید احسان خاندوزی ، الیاس نادران، توکلی و تعداد دیگری از دوستان هم طیفش، این مجموعه مردم نهاد را ایجاد کردند که خیلی سریع هم، به دلیل فعالیت ­هایی که داشت، نامش بر سر زبان­ها افتاد. او هم اکنون نیز عضو هیئت مدیره این مجموعه مردم نهاد است. شاید از اسم این نهاد متوجه شویم که برای چه کاری ایجاد شده است. این سازمان هدفش مبارزه با فساد و رانت بوده، و شعارش هم «شفاف سازی هر نوع سوءاستفاده از اختیارات و قوانین، برای کسب منافع شخصی و گروهی که مصداق فساد می‌باشد» بیان شده است. خاندوزی و دوستانش این مجموعه را در سال ۱۳۹۴ بنا نهادند. سایتی دارد که مردم می­توانند فساد­ها و رانت­هایی را که مشاهده کرده­ اند در آنجا گزارش بدهند.

هر فسادی هم که یک طرف آن به مسئولین حکومتی برسد، این سازمان به آن قضیه ورود می­ کند. البته این مدعا تنها در میدان سخن نبوده است و این مجموعه تا کنون بسیاری از مطالبات مردمی را پیگیری نموده و همچنین از بسیاری از مسئولین و مقامات دولتی و حکومتی به دادگاه شکایت برده است.

از جمله شکایت­ هایی که تاکنون این نهاد، از مسئولین و مقامات به دادگاه برده است می­توان به این موارد اشاره نمود: شکایت از معاون رئیس جمهور روحانی، شکایت از رئیس سازمان خصوصی سازی، شکایت از وزیر نفت، شکایت از رؤسای بانک مرکزی در دوران ریاست جمهوری احمدی­ نژاد و حسن روحانی و…

 پیشه پژوهشگری این نماینده اصولگرا

اما کاری که سید احسان خاندوزی ، بیشتر به آن می­ پردازد نشستن بر روی صندلی­ های اداری و شرکت در جلسات رسمی و امثالهم نیست. بطور کلی می­توان گفت او تنها یک سیاست­مدار نیست.او یک پژوهشگر است. سخنران و نظریه پرداز است. به بیانی زیباتر می­توان او را یکی از تئوریسین­ های اقتصادی اصولگرا دانست که البته این لفظ اصولگرا هم در میان آن­ها بحث زیادی می­ خواهد.

عده­ای از آن­ها می ­گویند، اگر بنا به حزب باشد، آن­ها وابستگی­ به هیچ حزبی ندارند و خود را صرفا انقلابی می­ نامند. اما اگر در لفظ و مفهوم باشد، آری آنها اصولگرا هستند، بدین معنی که پایبند به اصول هستند و از ارزش­ هایشان تخطی نکرده و پا را فراتر نمی­ گذارند.

سید احسان خاندوزی دیدگاه ها و نظرات

دیدگاه­ ها

اگر بخواهیم وی را بهتر بشناسیم به جای رجوع به زندگ شخصی­ اش باید به نظریات و تئوری­ هایی که بیان کرده توجه کنیم. چون اصل و جوهر یک فرد، مخصوصا یک پژوهشگر و نظریه پرداز، آن چیزی است که فکر می­ کند، آن چیزی است نظریه می­دهد و آن چیزی است که بیان می­ کند و می­ نویسد. پس در ادامه مطلب گریزی بر نظریات این پژوهشگر خواهیم زد.

 موضع انتقادی نسبت به برنامه­ های توسعه کشور

او معتقد است یک برنامه توسعه اقتصادی خوب می­بایست راوی الویت­ های راهبردی، اهداف فرابخشی و جهت­ گیری میان مدت باشد. تا کنون در کشورمان برنامه ­های توسعه اول تا ششم را تجربه کرده ایم.

سید احسان خاندوزی معتقد است که متاسفانه این برنامه­ های توسعه در کشور ما فاقد رویکرد یک­پارچه و منسجم نسبت به سیاست صنعتی و حمایت از تولید بوده و بالتبع در اتصال بخش مالی و بانکی به بخش تولید نیز فاقد راه­برد بوده اند. یعنی از خط مشی مناسبی بهره نمی­ برده ­اند.

انتقاد نسبت به عدم اجرای دست و عملکرد ضعیف در سیاست­ های اقتصاد مقاومتی

او که در مرکز پژوهش­ های مجلس شورای اسلامی، عضویت داشته است، بیان می­کند که با وجود اینکه بسیاری از احکام موجود در سیاست­ های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و اما در نهادهای اجرایی، اقدامی در جهت اجرای آن ها صورت نگرفته است و اکثر این احکام و قوانین عملاً به منصه ظهور نرسیده ­اند.

او معتقد است برای اجرای احکام این سیاست­ها لازم است که بازیگران و نهاد­های مختلفی که در آن نقش دارند، بصورت هماهنگ با یکدیگر کار کنند و عدم موفقیت این سیاست­ها نشانگر یک شکست هماهنگی در میان اجزا و بازیگران مختلف آن است.

راه اندازی اتاق ضد تحریم در مجلس شورای اسلامی

سید احسان خاندوزی بیان می­ کند که ایالات متحده برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران یک اتاق جنگ اقتصادی، موسوم به اتاق تحریم تشکیل داده است، اگر ما نیز می خواهیم در این جنگ به موفقیت دست یابیم باید مانند آنها به این مسئله به چشم یک جنگ واقعی بنگریم و ما نیز یک اتاق جنگ بنام اتاق ضدتحریم در مجلس شورای اسلامی تشکیل دهیم.

سید احسان خاندوزی مجلس شورای اسلامی انتخابات

انتخابات مجلس و حضور سید احسان خاندوزی

سید احسان خاندوزی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابی تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس، برای نمایندگی مردم، نامزد شد. شورایی که از سمت اصولگرایان برای ایجاد لیست وحدت، شکل گرفته بود، نام او را نیز داخل این لیست قرار داد.

شاید یکی از دلایل قرارگرفتن نام او در لیست اصولگرایان تخصص اقتصادی و نیز شاخصه سنی او که او را بعنوان یک نماینده جوان معرفی­ می­ کند بوده باشد. در نهایت نیز توانست با کسب ۸۰۱ هزار و ۶۹۶ رای، به عنوان نفر هفتم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و ، به مجلس شورای اسلامی راه یابد.

راه اندازی اتاق ضد تحریم در مجلس شورای اسلامی

سید احسان خاندوزی بیان می‌کند که ایالات متحده برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران یک اتاق جنگ اقتصادی، موسوم به اتاق تحریم تشکیل داده است، اگر ما نیز می‌خواهیم در این جنگ به موفقیت دست یابیم باید مانند آنها به این مسئله به چشم یک جنگ واقعی بنگریم و ما نیز یک اتاق جنگ بنام اتاق ضدتحریم در مجلس شورای اسلامی تشکیل دهیم.

سوابق اجرایی

  • مدیر کل اقتصادی سابق مرکز پژوهش‌های مجلس
  • استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه
  • عضو هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت
  • کارشناس کمیسیون اقتصاد کلان و بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • عضویت در هسته اندیشه ورزی وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۱۳۹۷/۱۱/۰۱، ۱۳۹۸/۱۰/۳۰، ایران، تهران
  • عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی، ۱۳۹۸/۰۷/۱۶، ایران، تهران

کتاب‌های تألیفی

  • خاندوزی سید احسان، مدینه عادله: مقدمه‌ای بر نظریه عدالت اقتصادی در قرآن، تألیف، انتشارات دانشگاهی، ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
  • خاندوزی سید احسان، درس‌های آخرین موج خصوصی سازی، تألیف، نشر آماره، ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
  • خاندوزی سید احسان، شاخصی برای عدالت، تألیف، انتشارات دانشگاهی، ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 18753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha