اختصاص ۳۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح حمایت معیشتی مجلس

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: طرح معیشتی برای یک بازه زمانی ۶ ماهه و برای دو گروه ۲۰ و ۴۰ میلیون نفری تدوین شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به درخواست نمایندگان برای بررسی خارج از نوبت طرح حمایت معیشتی در صحن علنی مجلس گفت: با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد و گرانی‌های مکرر که مردم برای تامین حداقل‌های معیشتی دچار مشکل شده‌اند، باید در یک مدت زمان ۶ ماهه بتوان از طریق کارت‌های الکترونیکی، کالاهای اساسی را در اختیار مردم قرار داد.

نماینده مردم همدان در مجلس تصریح کرد: طرح تامین کالاهای اساسی پیش از این با تصویب قید یک فوریت در صحن علنی به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برای بررسی بیشتر ارسال شد که ما حدود ۲۰ جلسه با حضور کارشناسان دولتی و مرکز پژوهش‌های مجلس این طرح را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: جامعه هدف در این طرح براساس بند ۱۳۱ تبصره ۱۴ با عنوان طرح معیشت ۶۰ میلیون نفر در نظر گرفته و مقرر شد، مبالغ مشخصی در چند نوبت و تا پایان سال از طریق کارت‌های الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی به این افراد داده ‌شود.

تقسیم جامعه هدف ۶۰ میلیونی به دو گروه 

حاجی‌بابایی اظهار کرد: بعد از بررسی درباره طرح تامین کالاهای اساسی در کمیسیون برنامه و بودجه، ابتدا معیار تعیین مبلغ واریزی و بودجه مورد نیاز، قیمت سبد کالای سال ۹۵ در نظر و مورد ارزیابی قرار گرفت که بعد از بررسی‌ها مشخص شد، اگر بخواهیم سبد کالا را به صورت کاملا  رایگان در اختیار مردم قرار دهیم به بودجه بسیاری نیاز داریم.

 رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: براساس نرخ سبد کالای سال ۹۵ برای هر نفر در ماه ۱۲۰ هزار تومان باید تخصیص داد که این مبلغ برای یک خانوار ۵ نفره ۶۰۰ هزار تومان می‌شود و در طول ۶ ماه باید برای یک خانوار پنج نفره ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفت تا بتوانند کالاهای اساسی خود مانند گوشت قرمز، سفید، روغن، برنج و ... را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه براین اساس جامعه هدف ۶۰ میلیونی برای واریز وجه در طرح معیشت به دو گروه حدود ۲۱ میلیونی و ۴۰ میلیونی تقسیم شد، گفت: جامعه هدف ۲۱ میلیونی شامل افراد تحت سرپرستی کمیته امداد و بهزیستی می‌شود که حدود ۷ میلیون نفر از این افراد تحت سرپرستی هیچ ارگانی نبوده و درآمدی ندارند.

کالاهای اساسی گروه اول رایگان است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تاکید کرد: مقرر شد، سبد کالای این ۲۱ میلیون نفر به صورت رایگان داده شود و براین اساس برای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان در کارت الکترونیکی سرپرست خانوار به منظور دریافت کالاهای اساسی واریز خواهد شد.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: شناسایی این افراد براساس اطلاعات در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: برای ۴۰ میلیون نفر مابقی این سبد کالا با ۵۰ درصد اعتبار پرداخت می‌شود و این اشخاص باید ۵۰ درصد بقیه مبلغ را خودشان پرداخت کنند.

تکلیف وزارت صمت برای تامین کالاهای اساسی با کیفیت و ارزان

وی با تاکید براینکه مجموعه اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح معیشتی در کشور ۳۰ هزار میلیارد تومان برای ۶مدت ماه در نظر گرفته شد، بیان کرد: این اعتبار از محل بند (و) تبصره ۲ و تبصره ۱۴ پیش‌بینی شده تا دولت بتواند با اولویت طرح معیشتی را در طول شش ماه آینده اجرایی کند.

نماینده مردم همدان در مجلس تاکید کرد: همچنین وزارت صمت در این طرح مکلف شده، کالاهای اساسی را با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه دیروز درخواست در اولویت قرار دادن طرح معیشتی مطابق با تبصره ۱ ماده ۱۰۴ آیین‌نامه داخلی به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد، گفت: با موافقت ۲۰۰ نفر از نمایندگان با این موضوع قرار شد، این هفته طرح معیشتی در دستور کار مجلس قرار بگیرد تا بعد از بررسی و تصویب به شورای نگهبان ارسال شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن امیدواری برای اجرای هرچه سریعتر این طرح توسط دولت و مسئولان اظهار کرد: این طرح در موقعیت حساس کنونی می‌تواند کمک موثری برای تامین کالاهای اقشار نیازمند باشد، اما در صورت ادامه شرایط کنونی این طرح در سال آینده هم اجرایی خواهد زیرا اکنون برای تا پایان سال در نظر گرفته شده است.

۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 1875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha