فوری: رئیسی لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را به مجلس داد + سوابق اجرایی

رئیس جمهور لیست وزرای دولت سیزدهم را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، ظهر امروز ابراهیم رئیسی لیست وزرای خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که به شرح زیر است:

۱. وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزشی کشور است که مسئولیت آموزش کودکان و نوجوانان و نیز تربیت آموزگار را بر عهده دارد. این وزارتخانه از سال ۱۳۴۳ که از وزارت اطلاعات و فناوری جدا گردید مسئولیت آموزش عالی (دانشگاه‌ها) را نیز عهده‌دار بوده‌است؛ اما پس از تشکیل وزارت علوم، برای ادارهٔ امور دانشگاه‌ها و امور پژوهشی در سطوح عالی، وزارت آموزش و پرورش وظیفهٔ آموزش رایگان همهٔ افراد در مقاطع پیش دبستان، دبستان، دورهٔ اول متوسطه، دورهٔ دوم متوسطه و همچنین ادارهٔ دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را بر عهده دارد. همچنین تمامی مهد کودک‌ها باید برای فعالیت خود از وزارت آموزش و پرورش مجوز بگیرند.

حال امروز حسین باغ گلی برای وزارت این وزارتخانه حساس که نقشی اساسی بر رشد کودکان این سرزمین دارد، از طرف رئیس دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی، معرفی شد.

حسین باغ‌گلی چهره شناخته شده‌ای برای معلمان کشور نیست و باید در روزهای آینده برای معرفی خویش و تبیین برنامه‌هایش تلاش کند.

مدیر عاملی بنیاد فرهنگی رضوی در کارنامه کاری وی دیده می‌شود. او عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی است که در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت و تربیت دینی و معنوی در کسوت استادی مشغول به فعالیت بوده است.

اعضای پیشنهادی کابینه سیزدهم

۲. وزارت ارتباطات و فناوری

وزارت ارتباطات و فناوری یکی از وزارت خانه‌های مهم دولت محسوب می‌شود که می‌تواند سیاست های دولت را در مورد فضای مجازی و موارد مشابه اجرایی کند، اهمیت انتخاب این چهره از هفته گذشته و با بررسی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی دو چندان شده است. نهایتا امروز نام عیسی زارع پور،  به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس ارائه شد.

عیسی زارع‌پور متولد ۱۳۵۹ در شهرستان اسلام آباد غرب استان کرمانشاه است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر- گرایش نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف است که دکتری خود را با درجه عالی در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر _ گرایش شبکه‌های رایانه‌ای از دانشگاه نیوساوت ولز کشور استرالیا (که یکی از ۵۰ دانشگاه برتر جهان) در سال ۱۳۹۴ دریافت کرد.

زارع‌پور دو دوره پسادکتری را به ترتیب در دانشگاه‌های نیوساوت ولز استرالیا و صنعتی شریف در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با موفقیت گذارنده است و از سال ۱۳۹۶ عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران است.

اعضای پیشنهادی کابینه سیزدهم

۳. وزارت اطلاعات

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران که به اختصار «واجا» شناخته می‌شود، نام یکی از وزارت‌خانه‌های مهم کشور است. این سازمان مسئولیت کسب و پرورش اطلاعات امنیتی و اطلاعات خارجی، حفاظت اطلاعات، ضد جاسوسی، ضد تروریسم و به دست آوردن آگاهی‌های لازم از وضعیت دشمنان داخلی و خارجی ایران  در جهت پیشگیری و مقابله با توطئه‌های آنان علیه این کشور تشکیل شده ‌است.

حجت الاسلام رئیسی به دلیل نگاه خاصی که در قوه قضائیه مبنی بر برنامه ‌ریزی و تدوین طرح تحول چند ساله دارد، سید اسماعیل خطیب را به عنوان سکاندار هدایت این وزارتخانه به مجلس شورای اسامی معرفی کرد تا با بر عهده گرفتن این سمت، برنامه تحولی ارائه دهد. همچنین این وزارت خانه نشان دهنده سوگیری رفتار امنیتی و سیاسی دولت خواهد بود.

پس از بررسی های صورت گرفته حجت الاسلام سیداسماعیل خطیب به عنوان گزینه تصدی وزارت اطلاعات در نظر گرفته شده است.

 خطیب پیش از این تا تیر ماه سال ۹۸ رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه بوده است.

سوابق کامل وزرای پیشنهادی رئیسی؛ از وزارت خارجه تا وزارت کشور + اسامی

۴. وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت امور اقتصادی و دارایی یکی از ۱۹ وزارتخانهٔ دولت و مسئول تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور، اجرای سیاست‌های مالیاتی و برنامه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای دیگر است. سید احسان خاندوزی امروز به عنوان گزینه احتمالی رئیسی به مجلس شورای اسلامی جهت اخذ رای اعتماد معرفی شد.

سید احسان خاندوزی بیان می‌کند که ایالات متحده برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران یک اتاق جنگ اقتصادی، موسوم به اتاق تحریم تشکیل داده است، اگر ما نیز می‌خواهیم در این جنگ به موفقیت دست یابیم باید مانند آنها به این مسئله به چشم یک جنگ واقعی بنگریم و ما نیز یک اتاق جنگ بنام اتاق ضدتحریم در مجلس شورای اسلامی تشکیل دهیم.

سوابق اجرایی

  • مدیر کل اقتصادی سابق مرکز پژوهش‌های مجلس
  • استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه
  • عضو هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت
  • کارشناس کمیسیون اقتصاد کلان و بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • عضویت در هسته اندیشه ورزی وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۱۳۹۷/۱۱/۰۱، ۱۳۹۸/۱۰/۳۰، ایران، تهران
  • عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی، ۱۳۹۸/۰۷/۱۶، ایران، تهران

اعضای پیشنهادی کابینه سیزدهم

۵. وزارت امور خارجه

برخی پست‌ها و وزارت خانه‌های کلیدی مثل وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی شاید به دلیل گره خوردن به سناریوی تکراری تحریم و مذاکرات قدری جنبه حیاتی برای ما داشته باشد و شاید بتوان اینگونه گفت که بسیاری ازاوضاع و شرایطی که در حوزه مدیریت تحریم‌ها مهم و ضرور است در گرو تصمیم در این حوزه‌های نهادی و تاثیرگزار خواهد بود. با این تفاسیر، امروز امیر عبداللهیان به عنوان وزیر امور خاجه دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

حسین امیر عبداللهیان در سال ۱۳۴۳ در دامغان متولد شده است. او مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۷۰ در رشته روابط دیپلماتیک از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه دریافت کرده است، و دارای مدرک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۷۵ اخذ شده است و همچنین مدرک دکترای خود را نیز از دانشگاه تهران در رشته روابط بین‌الملل دریافت کرده است. او به زبان‌های عربی و انگلیسی مسلط است.

وی همچنین مدرس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه بوده، و سابقه داوری رساله‌های دکترای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را دارد، امیر عبداللهیان عضو هیئت مؤسس مرکز مطالعات غرب آسیا (اندیشکده روابط بین‌الملل) نیز هست.

او از مرداد ماه سال ۱۳۹۵ دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بوده است، و نیز دبیرکلی دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین را برعهده داشته است.

اعضای پیشنهادی کابینه سیزدهم

۶. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علاوه بر مدیریت و نظارت بر مراکز بهداشتی و درمانی کشور، مدیریت دانشگاه‌های علوم پزشکی را عهده‌دار است. نام این وزارتخانه از ابتدا تا چند سال پس از انقلاب اسلامی، وزارت بهداری بوده ‌است. این وزارت خانه از سال ۹۸ نقش پر رنگی در کشور دارد و با وجود شیوع هر روزه ویروس کرونا، شخصی که در این جایگاه قرار می‌گیرد باید برنامه اساسی و گره‌گشا برای این معضل داشته باشد. رئیس دولت سیزدهم اما امروز، بهرام عین اللهی را به عنوان وزیر پیشنهادی خود برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کرد.

بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی رییسی برای تصدی وزارت بهداشت دولت سیزدهم به مجلس بوده است. عین اللهی پیش از این مشاور و نماینده وزیر در شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی سیدحسن هاشمی، وزیر مستعفی بهداشت دولت یازدهم بود.

دکتر بهرام عین اللهی،فوق تخصص قرنیه چشم و استاد دانشگاهاست. وی در سال ۱۳۳۷ درتهران متولد شد و تحصیلات خود را در دانشگاه تهران در رشته پزشکی به پایان برد.

او در حال حاضر عضو هیئت ممیزه دانشگاه شهید بهشتی تهران و همچنین رییس بخش چشم بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد نیز هست.

سوابق کامل وزرای پیشنهادی رئیسی؛ از وزارت خارجه تا وزارت کشور + اسامی

۷. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در ۸ تیر ۱۳۹۰ و تصویب شورای نگهبان در ۱۲ تیر در راستای طرح کوچک ‌سازی دولت با ادغام سه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، کار و امور اجتماعی و تعاون تشکیل شد. تصدی این وزارت در ابتدا و پس از تصویب مجلس برعهده عبدالرضا شیخ الاسلامی بود. اما رئیسی برای این وزارتخانه، حجت الله عبدالملکی را معرفی کرد.

حجت‌الله‌ عبدالملکی از جمله اقتصاددانانی است که در حال حاضر در سمت معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام فعالیت می کند.

دکتر حجت‌الله عبدالملکی
زندگی‌نامه و شرح خلاصه سوابق اجرایی و علمی
الف. زندگی‌نامه:
• متولد چهارم فروردین ماه سال ۱۳۶۰- شهرری؛
• ساکن تهران (شهرک اکباتان)؛
• اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام؛
• دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان- نفر اول دوره (۱۳۸۸)؛
• کارشناس ارشد معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق علیه السلام- نفر اول دوره (۱۳۸۴)؛
• حافظ قرآن کریم؛
• مسلط به زبان های انگلیسی و عربی؛
• قهرمان مسابقات کاراته و تیراندازی؛
• نفر اول المپیاد معارف اسلامی؛

ب. سوابق اجرایی:
• دبیر شورای اقتصاد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۴- ادامه دارد)؛
• دبیر اندیشکده آمایش بنیادین- مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (۱۳۹۲- ۱۳۹۳)؛
• معاون رییس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام (۱۳۸۶- ۱۳۹۰)؛
• عضو هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور (۱۳۸۹- ۱۳۹۱)؛
• عضو شورای فقهی صنعت بیمه (بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران) (۱۳۹۱)؛
• مشاور وزارت امور اقتصادی و دارایی (۱۳۸۵- ۱۳۸۸)؛
• نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بین المللی بانک جهانی- فرانسه (۲۰۱۰)؛
• دبیر سمینار بین المللی بازنگری در "گزارش توسعه جهانی ۲۰۰۹" (با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک جهانی) (۲۰۱۰)؛
• مدیر بنیاد دانشنامه اقتصاد اسلامی و مجری ویرایش اول دانشنامه (از سال ۱۳۹۰)؛
• دبیر علمی همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی (۲۰۰۸)؛

اعضای پیشنهادی کابینه سیزدهم

۸. وزارت جهاد کشاورزی

رسالت اصلی وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی مردم کشور است. در تامین امنیت غذایی ۴ محور اساسی حفظ منابع پایه، مدیریت بر زمین، آب و خاک، مدیریت بر تولید و کشت، مدیریت بر منابع و نهاده‌ها، مدیریت بر بازار عرضه و مسائل اقتصادی تولید وجود دارد. در صورت حصول این چهار اصل را در کنار هم، امنیت غذایی تامین خواهد شد. وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۳۷۹ با ادغام دو وزارت‌خانه جهاد سازندگی و وزارت‌خانه کشاورزی تشکیل شد. سید جواد ساداتی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی رئیسی برای این وزارتخانه معرفی شده است.

سید جواد ساداتی نژاد هم ‌اکنون در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند.

سید جواد ساداتی نژاد

زندگی‌نامه و شرح خلاصه سوابق اجرایی و علمی

الف. زندگی نامه:

  • متولد سال ۱۳۵۱ - کاشان
  • نماینده دوره دهم مجلس؛
  • عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛
  • هم اکنون نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس یازدهم شورای اسلامی؛
  • دکتری مهندسی هیدرولوژی از دانشگاه دولتی مسکو؛

ب. سوابق اجرایی:

  • بسیاری معتقدند، دوره چهار ساله ریاست وی در دانشگاه کاشان به دلیل فعالیت خستگی ناپذیر و عملکرد درخشان، دوران اوج‌گیری دانشگاه در تمام زمینه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی بوده است.
  •  به عنوان پنج رئیس برتر دانشگاه‌های کشور انتخاب شد؛
  • معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (۱۳۹۱-۱۳۹۲)؛
  •  معاون اداری و مالی دانشگاه تهران (۱۳۹۲)؛
  • معاون توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران منصوب شد (۱۳۹۲)؛

سوابق کامل وزرای پیشنهادی رئیسی؛ از وزارت خارجه تا وزارت کشور + اسامی

۹. وزارت دادگستری

به موجب اصل یکصد و شصتم قانون اساسی این وزارتخانه «مسئولیت کلیه مسائل مربوطه به روابط قوه قضائیه با قوه مجریه و قوه مقننه را بر عهده دارد و از میان کسانی که رئیس قوه قضائیه به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کند انتخاب می‌گردد.» وزیر دادگستری تنها وزیری است که برای انتخاب به این سمت، نیازمند کسب اعتماد روسای هر سه قوه است. رئیس قوه قضائیه می‌تواند اختیارات تام مالی و اداری و نیز اختیارات استخدامی غیر قضات را به وزیر دادگستری تفویض کند. در این صورت وزیر دادگستری دارای همان اختیارات و وظایفی خواهد بود که در قوانین برای وزراء به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی پیش‌بینی می‌شود.

شاید راحت‌ترین کار برای رئیسی که خود تا چندی پیش به عنوان رئیس قوه قضائیه بود، انتخاب وزیر دادگستری باشد؛ از طرفی به نظر می‌آید که اهمیت و وسواس بیشتری برای معرفی گزینه‌های معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و وزارت دادگستری به خرج دهد. با توجه به این شرایط، رئیسی امروز امین حسین رحیمی را به عنوان وزیر پیشنهادی خود به مجلس معرفی کرد.

رحیمی متولد ۴۷ است و با مدرک کارشناسی ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران، در حال حاضر معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه را بر عهده دارد. وی در سابقه خود ریاست دیوان محاسبات کشور را دارد و در مجلس هشتم نیز به عنوان نماینده مردم ملایر حضور داشته است. رحیمی  در کارنامه خود سمت‌هایی ازجمله قاضی، معاون رئیس کل دادگاه انقلاب تهران و دادگاه‌های عمومی و عضو هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس نهم را نیز دارد.

سوابق کامل وزرای پیشنهادی رئیسی؛ از وزارت خارجه تا وزارت کشور+اسامی

۱۰. وزارت دفاع

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مسئول برنامه‌ریزی، هماهنگی، پشتیبانی و گسترش توان دفاعی نیروهای مسلح ایران است. همچنین وظیفه تجهیز نیروهای دفاعی برای مقابله با تهدیدات احتمالی بر عهده این وزارتخانه ‌است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلّح به مجموعه وزارت دفاع و تمام موسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های تابع آن اطلاق می‌شود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، وزارتخانه‌ای به نام «وزارت جنگ» وجود داشت که پس از پیروزی انقلاب به (وزارت دفاع) تبدیل شد و وظیفه پشتیبانی از ارتش جمهوری اسلامی ایران را به عهده گرفت. پس از تشکیل سپاه پاسداران و به ویژه در زمان جنگ به علت گسترش این نهاد انقلابی و برای پشتیبانی از آن، وزارتخانه دیگری به نام (وزارت سـپاه پاسداران)، تشکیل شد.

با پایان یافتن جنگ به علت ضرورت تمرکز پشتیبانی تسلیحاتی، تدارکاتی و خدماتی نیروهای مسلّح، قـانـون انحلال وزارت های دفاع و سپاه پاسداران و تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلّح در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۶۸ در ۱۶ ماده، ۱۶ تبصره و ۲۰ بند به تصویب نهایی مجلس و تایید شورای نگهبان رسید. حال امروز نام محمد رضا قرایی آشتیانی به عنوان وزیر این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

الف. زندگی نامه:

متولد ۱۳۳۹- تهران ؛

یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد دانشگاه افسری امام علی(ع) شد و در سال ۶۱ تحصیلات خود را به پایان رساند؛

قرایی آشتیانی در سال ۶۳ بنا بر تجاربی که از جبهه‌های جنگ و مقابله با ضدانقلاب در کردستان کسب کرده بود، مأمور آموزش دانشجویان افسری دانشگاه امام علی(ع) بود؛

سوابق اجرایی:

  • پس از دوران دفاع مقدس جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش ؛
  • جانشینی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران ( ۱۳۸۴ - ۱۳۸۷)
  • جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح ( از ۱۱ تیرماه ۱۳۹۸)
  • جانشینی معاونت آماد ستادکل نیروهای مسلح، جانشینی طرح و برنامه ستادکل، ریاست گروه مدیریت راهبردی و منابع انسانی ستادکل از دیگر سوابق امیر آشتیانی است.

اعضای پیشنهادی کابینه سیزدهم

۱۱. وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۰ با رأی مجلس و تأیید شورای نگهبان وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی ادغام شد و وزارت راه و شهرسازی را تشکیل دادند. این وزارت متولی ادارهٔ امور حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی در محدودهٔ داخلی کشور و ارتباطات ترابری میان ایران و دیگر کشورهای جهان و همچنین سیاست‌ گذاری در حوزه مسکن و شهرسازی در ایران می‌باشد. با توجه به شعارهای سید ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات در رابطه با مسکن جوانان و قول حل این معضل، انتظار می‌رود با معرفی رستم قاسمی به مجلس، بتواند به وعده‌های خود را عملی کند.

رستم قاسمی متولد سال ۱۳۴۳، در دولت دهم از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان وزیر نفت فعالیت می‌کرد. وی در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران آموزش راه دور از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۴۹ تحصیل کرده و از سال ۱۳۶۰ به عضویت سپاه پاسداران در آمد و زمان جنگ ایران و عراق به عنوان عضوی از این نهاد در جنگ شرکت کرد. قاسمی سابقه فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ را در کارنامه خود دارد.

وی در مرداد ماه ۱۳۹۰ برای تصدی پست وزارت نفت پیشنهاد شد و در ۱۲ مرداد، به‌عنوان آخرین وزیر نفت دولت دهم از مجلس رأی اعتماد دریافت کرد.

دیگر سوابق:

  • معاون مهندسی قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء
  • معاون مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران
  • فرمانده قرارگاه سازندگی نوح
  • مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی نیروی نفت
  • رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)
  • رئیس هیئت مدیره شرکت کشتی‌سازی خلیج فارس (ایزوایکو)

سوابق کامل وزرای پیشنهادی رئیسی به مجلس+اسامی

۱۲. وزارت صمت

در سال ۱۳۵۳ «وزارت بازرگانی» از وزارت اقتصاد تفکیک و مستقل و با اهداف مشخص شروع به فعالیت کرد. در ۱۶ تیر ۱۳۵۳ قانون تشکیل این وزارتخانه به تصویب مجلس شورای ملی، و در ۲۶ تیر همان سال به تصویب مجلس سنای آن زمان رسید. وزارت بازرگانی مسئول توسعه و بهبود امکانات بازرگانی ایران، و تنظیم قانون‌ها و سیاست‌های کشور برای رسیدن به این هدف بود. نهایتا پس از تصویب مجلس در ۸ تیر ۱۳۹۰ و تصویب شورای نگهبان در ۱۲ تیرماه همان سال، در راستای طرح کوچک‌سازی دولت با ادغام دو وزارتخانهٔ بازرگانی و صنایع و معادن تشکیل گردید.

وزارت صمت اصلی ترین موتور توسعه و پیشرفت کشور در کنار وزارت نفت به شمار می‎رود‎، زیرا بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی محصول تلاش و همت صنعتگران است. با توج به این مسئله که باید سرمایه‌های خواب مردم با ورود به صنعت باعث افزایش تولید شود و همچنین بازدهی مناسبی هم برای مردم داشته باشد، حجت الاسلام رئیسی، سید رضا فاطمی امین را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کرده است.

فاطمی امین در سال ۱۳۵۳ در شاهرود به دنیا آمده و در حال حاضر به همراه خانواده اش در مشهد زندگی می‌کند، وی تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۳۷۱ در رشته الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد شروع کرد و دکتری مدیریت راهبردی دانش دارد.

سوابق اجرایی:

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشور؛

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت؛

رئیس ستاد تحول صنایع و معادن؛

مشاور و مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی؛

قائم مقام آستان قدس رضوی؛

سوابق کامل وزرای پیشنهادی رئیسی به مجلس+اسامی

۱۳. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

بر اساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و آموزش عالی در سال ۱۳۷۹ به منظور انسجام بخشیدن به امور اجرایی و سیاستگذاری نظام علمی کشور، به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر نام داد و وظایف برنامه ریزی، حمایت و پشتیبانی، ارزیابی و نظارت، بررسی و تدوین سیاست‌ها و اولویت‌های راهبردی در حوزه‌های تحقیقات و فناوری به وظایف این وزارتخانه افزوده شد. محمد علی زلفی گل امروز به عنوان وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس معرفی شد.

زلفی گل در سال ۱۳۴۵در روستای صالح آباد از حومه شهرستان آشتیان (استان مرکزی) متولد شد.زلفی گل در جنگ تحمیلی دچار عارضه شیمیایی شده و هم اکنون جانباز شیمیایی محسوب می‌شود.

مدارک کارشناسی را در سال ۱۳۶۹ از دانشگاه اراک، کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه صنعتی اصفهان و دکترای خود را در سال ۱۳۷۶ از دانشگاه شیراز اخذ نمود. 

از سال ۱۳۸۳ نام وی در لیست یک درصد دانشمندان پر استناد رشته شیمی جهان، در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI قرار گرفته و مورد تقدیر مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واقع شد. انجمن شیمی ایران در سال ۱۳۹۲ ایشان را به عنوان شیمیدان برجسته گرایش شیمی آلی کشور انتخاب نموده و مورد تقدیر قرار داد. تعداد ارجاعات به مقالات بین الملی ایشان بالغ بر ۱۳۷۰۰ است.

جوایز و افتخارات علمی

  • کسب رتبه اول پژوهش­های بنیادی در بیست و یکمین جشنواره بین‌­المللی خوارزمی؛
  • اخذ جایزه از سازمان کنفرانس اسلامی(COMSTEC)  و دریافت نشان درجه دو ملی پژوهش از رئیس جمهور (۱۳۹۰)؛
  • وی به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد و جایزه علمی علامه طباطبائی بنیاد ملی نخبگان کشور را نیز دریافت کرده است (۱۳۹۴)؛

سوابق کامل وزرای پیشنهادی رئیسی؛ از وزارت خارجه تا وزارت کشور + اسامی

۱۴. وزارت ارشاد

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت محدود کردن دسترسی رسانه‌ای به هرگونه محتوای غیراسلامی و جلوگیری از تبلیغات فرهنگ بیگانه در کشور را برعهده دارد. فرم کنونی این وزارتخانه، پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷ با ادغام وزارت فرهنگ و هنر با وزارت اطلاعات و گردشگری شکل گرفت.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان یکی از متولیان حوزه فرهنگ و هنر، وظیفه سیاست‌گذاری در زمینه‌های اطلاع ‌رسانی، اشاعه فرهنگ اسلامی و تبلیغات برای نظام جمهوری اسلامی را برعهده دارد. این وزارتخانه از شمار زیادی معاونت، مرکز و سازمان تشکیل شده‌است، که از سازمان‌های زیرمجموعه‌های آن می‌توان به سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، همچنین سازمان سینمایی و سمعی، بصری، دفتر مطالعات و برنامه‌ ریزی رسانه‌ها و سازمان حج و زیارت اشاره نمود. نهایتا امروز محمد مهدی اسماعیلی، به عنوان وزیر ارشاد دولت سیزدهم برای دریافت رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

محمدمهدی اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ در کبودرآهنگ همدان، از طلاب دانش‌آموختۀ مدرسۀ عالی شهید مطهری، دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و همچنین مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران است.

دکتر اسماعیلی فعالیت‌های فرهنگی جدی خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریۀ فرهنگی‌اجتماعی در دهۀ هفتاد آغاز کرده است؛ وی از جملۀ مدیران تحول‌گرای راهبردی سازمان صداوسیما در جایگاه‌های مجری طرح نظام جامع ارزیابی تولیدات صداوسیما، مدیریت مرکز افکارسنجی سازمان، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانۀ سازمان صداوسیما به عنوان یک ساختار فرهنگی‌ اجتماعی پویا و نویدبخش تحول رادیو و تلویزیون بوده است.

وزرای پیشنهادی رئیسی را بیشتر بشناسید+سوابق کامل

۱۵. وزارت کشور

وزارت کشور به اداره امور داخلی کشور می‌پردازد. استانداری‌ها و فرمانداری‌ها از زیرمجموعه‌های وزارت کشور محسوب می‌شوند و می‌توان یکی از مهم‌ترین وظایف این وزارتخانه را برگزاری انتخابات‌ دانست. این وزارتخانه دارای ۵ معاونت است و وزیر کشور اغلب جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی و رئیس شورای امنیت کشور است. با این تفاسیر شخصی باید در این جایگاه قرار بگیرد که بتواند شرایط داخلی را به خوبی کنترل و هدایت کند. احمد وحیدی امروز به عنوان وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه دردولت سیزدهم معرفی شد.

سردار وحیدی متولد سال۱۳۳۷ در شیراز است. او اولین فرمانده سپاه قدس بود و این مسئولیت را بین سال های ۶۹ تا۷۶ بر عهده داشت. در دولت نهم جانشین وزیر دفاع و در دولت دهم به مدت چهار سال وزیر دفاع بود. وحیدی هم اکنون ریاست دانشگاه عالی دفاع ملی را بر عهده دارد. وحیدی همچنین عضو حقیقی و رییس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی  مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی دارای مدرک کارشناسی در رشته الکترونیک ، کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع و دکترای تخصصی مدیریت راهبردی است.

وزرای پیشنهادی رئیسی را بیشتر بشناسید+سوابق کامل

۱۶. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که وظیفهٔ ادارهٔ مسائل مربوط به آثار تاریخی و باستانی ایران و نیز مدیریت گردشگری ایران را برعهده دارد. این وزارتخانه تا ‍۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در قالب  یک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و در زیر مجموعهٔ قوه مجریه  فعالیت می‌کرد. در تاریخ مذکور، طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر تبدیل این سازمان به وزارتخانه مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت و رئیس‌جمهور موظف شد ظرف مدت مشخصی وزیر میراث فرهنگی را به مجلس معرفی کند. رئیس دولت سیزدهم، سید عزت الله ضرغامی را به عنوان وزیر میراث فرهنگی خود به مجلس معرفی کرد.

عزت‌الله ضرغامی در ۶ اسفند ۱۳۳۸ به دنیا آمد.

سوابق اجرایی:

  • عضو شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی ( هم اکنون)؛
  • ریاست سازمان صدا و سیما (۱۳۸۳-۱۳۹۳)؛
  •  معاون وزیر فرهنگ و ارشاد در امور مجلس بود ( ۱۳۷۱ - ۱۳۷۲)؛
  • معاونت امور سینمایی وزیر فرهنگ (۱۳۷۴ - ۱۳۷۶)؛
  • معاون وزیر دفاع در امور مجلس آن وزارت ( ۱۳۷۶ - ۱۳۷۹)؛
  • معاونت امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما ( ۱۳۷۹ - ۱۳۸۳)؛

وزرای پیشنهادی رئیسی را بیشتر بشناسید+سوابق کامل

۱۷. وزارت نفت:

این وزارتخانه وظیفه اعمال اصل مالکیت و حاکمیت ملی ایران بر ذخایر و منابع نفت و گاز، همچنین تفکیک وظایف حاکمیتی از تصدی در اداره و توسعه صنعت نفت و گاز کشور را برعهده دارد. وزارت نفت پس از وقوع انقلاب، در سال ۱۳۵۸ در دولت موقت، در پی خروج حسن نزیه؛ مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران از کشور تأسیس شد. ساختار سازمانی این وزارتخانه از یک ستاد مرکزی و ۴ شرکت تابعه شامل؛ شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران تشکیل شده‌است و از طریق نظارت بر شرکت‌های فرعی خود، بر عملیات اکتشاف، تولید و بهره‌برداری، بازاریابی، توزیع و فروش نفت خام، گاز طبیعی و فراورده‌های نفتی نظارت می‌نماید.

این وزارتخانه جزو اصلی‌ترین موتورهای محرک توسعه کشور محسوب می‌شود و بر این اساس امروز، جواد اوجی به عنوان وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه معرفی شد.

جواد اوجی متولد سال ۱۳۴۵ در شیراز بوده که در سال ۱۳۶۹ در صنعت نفت استخدام و مشغول به کار شد. او تاکنون در سمت معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران فعالیت می‌کرده است.

سوابق اجرایی:

  •  کارشناس اداره مهندسی نفت شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب اهواز؛
  • کارشناس ارشد اداره ارزیابی مخازن نفت و گاز شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب اهواز؛
  • رئیس اداره مهندسی پترو فیزیک شرکت نفت مناطق مرکزی ایران؛
  • رئیس اداره مهندسی نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی؛
  • عضو هیئت مدیره شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی؛
  • معاون امور فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی؛
  • مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی؛
  • عضو هیئت امنای دانشگاه صنعت نفت است؛

سوابق کامل وزرای پیشنهادی رئیسی؛ از وزارت خارجه تا وزارت کشور + اسامی

۱۸. وزارت نیرو

این وزارتخانه در سال ۱۳۵۳ با نام «وزارت آب و برق» با هدف تأمین حداکثر استفاده از منابع انرژی و انواع آن، استفاده از منابع آب برای انواع مصارف صنعتی، کشاورزی، روستایی، شهری و حمل ونقل، تأمین برق کافی برای مصرف شهرها و روستاها و نیازمندی های کشاورزی و صنعتی تأسیس شد.

مهم ترین وظایف وزارت نیرو بررسی، مطالعه و تحقیق دربارۀ انواع انرژی، تنظیم برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت برای استفاده از منابع مختلف، برآوردِ میزان قابل تولید سالانۀ انواع انرژی و میزان نیازهای انرژی کشور؛ تعیین سیاست انرژی کشور و مطالعه و تحقیق برای شناسایی و در اختیارگرفتن انرژی های دست نیافته؛ تهیه و اجرای طرح های مهارکردن آب های سطحی و زیرزمینی و انتقال آن به مراکز عمدۀ مصرف؛ نظارت بر چگونگی فاضلاب شهرها و واحدهای صنعتی؛ اجرای قانون حفظ و حراست منابع آب زیرزمینی؛ تهیه و اجرای طرح های تولید، انتقال و توزیع نیرو است.

این وزارتخانه به علت قطعی‌های فصلی برق در چند سال اخیر جایگاه شناخته شده‌ای در بین مردم دارد که امروز علی اکبر محرابیان از جانب رئیس جمهور دولت سیزدهم به مجلس معرفی شد.

علی اکبر محرابیان در سال ۱۳۴۸ به دنیا آمد. وی مدرک مهندسی عمران خود را از دانشگاه علم و صنعت اخذ کرده است. محرابیان در سال ۱۳۸۶ در دولت نهم بعد از برکناری علیرضا طهماسبی، سرپرست و سپس، وزیر صنایع و معادن شد. محرابیان درشهریور ۱۳۸۸ به کابینه دوم احمدی نژاد نیز با عنوان وزیر صنایع و معادن راه یافت و تا سال ۱۳۹۰ که این وزارتخانه با وزارت بازرگانی ادغام شد، عهده دار این مسئولیت بود.

سوابق اجرایی:

  • مشاور رئیس جمهور و رئیس ستاد طرح‌های ویژه در دولت نهم
  • طراح لایحه ساماندهی مصرف سوخت و گسترش حمل و نقل عمومی و حمایت از صنعت خودروسازی و صنایع جانبی و بسط این لایحه در قالب تبصره ۱۳ قانون بودجه
  • رئیس و نماینده ویژه محمود احمدی نژاد در ستاد تبصره ۱۳
  • نماینده ویژه رئیس جمهور در کارگروه مسکن کشور
  • عضو شورای عالی فنی کشور
  • حمایت از صنعت داخلی در قالب تبصره ۱۳ در حوزه‌های مختلف صنعت‌، اعم از خودروسازی و صنایع جانبی
  • معاون بزرگترین شرکت تولید کننده صنایع چوب کشور
  • مشاور شهردار تهران
  • عضو هیئت مدیره شرکت شهروند وابسته به شهرداری تهران
  • رئیس مؤسسه عمران استان اردبیل
  • مدیر عامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه استان اردبیل
  • مؤسس و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری استان اردبیل

وزرای پیشنهادی رئیسی را بیشتر بشناسید+سوابق کامل

۱۹. وزارت ورزش و جوانان

وزارت ورزش و جوانان در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۸۹ و پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم تشکیل شد. این سازمان به عنوان عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسائل مربوط به ورزش و جوانان در ایران است. این وزارتخانه به عنوان تنها نهاد مسئول حل مسائل جوانان و اعتلاء و رشد نسل جوان کشور و استفاده بهینه از استعدادها و توانایی های این نسل به حساب می‌آید. نام حمیدرضا سجادی، به عنوان وزیر پیشنهادی در لیست وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم به مجلس شورای اسلامی دیده می‌شود.

وی متولد سال ۱۳۴۸ از تهران و دانش آموخته دکترای تخصصی مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی است.

سوابق اجرایی:

  • معاون امور ورزشی سازمان تربیت بدنی در دولت دهم؛
  • معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در دولت دهم؛
  • عضویت در هیئت رئیسه و هیات‌های مختلف فدراسیون دو و میدانی؛
  • مدیر عامل و عضو هیئت مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا؛

اعضای پیشنهادی کابینه سیزدهم

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 18747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha