رأی الیوم: مثلث آمریکا، انگلیس و اسرائیل در برابر جنبش انصارالله یمن عاجزند

سردبیر روزنامه رأی الیوم در سرمقاله‌ای به بررسی ابعاد ناتوانی مثلث آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در برابر جنبش انصارالله یمن پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به ماجرای حمله به یک فروند نفتکش رژیم صهیونیستی در دریای عمان و عقب نشینی آمریکا، انگلیس و رِژیم صهیونیستی از اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران در این خصوص و متمرکز شدن آنان به جنبش انصار الله یمن نوشت: «اگر تأیید شود پهپادهایی که نفتکش اسرائیلی را هدف حمله قرار دادند؛ از یمن به پرواز درآمده اند مثلث اسرائیل، آمریکا و انگلیس نمی‌تواند کاری بکند.»

عبد الباری عطوان در سرمقاله امروز این روزنامه آورده است: مقامات انگلیسی در درز دادن خبرها، خبره و کارشناس هستند و در این زمینه بر همتایانشان برتری دارند به همین سبب مطبوعات انگلیس علاقه دارند روزنامه نگاران متخصصی را تحت عنوان «سردبیر سیاسی» برای این مأموریت بگمارند که مأموریتش نیز حلقه اتصال بین مقامات و سردبیری روزنامه است و بیشتر خبرها و گزارش‌های خبری که منتشر می‌کنند؛ درست است و به طرف‌های ذیربط پیام رسانی می‌شود.

این مقدمه را به مناسبت آنچه که روزنامه محافظه کار دیلی اکسپرس به نقل از برخی منابع اعلام کرده است؛ نوشتیم. این روزنامه به نقل از منابعی که آن‌ها را مطلع خواند، نوشت گروهی از نیروهای ویژه انگلیسی متشکل از ۴۰ نظامی از جمله شماری از متخصصان در اطلاعات الکترونیک از طریق هوایی به فرودگاه الغیضه در شرق یمن منتقل شدند و مأموریت مشخصی دارند و مأموریتشان نیز دستگیری اعضای یک گروه است.

اعضای این گروه، احتمالا پهپادی را که نفتکش صهیونیستی مرسر استریت را در دریای عمان هدف قرار داد پرتاب کردند و شاید نقشه بعدی پیاده کردن نیروهای انگلیسی برای اجرای عملیات ویژه در داخل ایران باشد.

عطوان در ادامه سرمقاله خود اتهام زنی‌های غرب  علیه ایران را پیش کشید و نوشت: مثلث اسرائیل، انگلیس و آمریکا به نظر می‌رسد از متهم کردن ایران به ارسال پهپاد برای حمله به نفتکش یاد شده و در نتیجه از تهدیداتشان برای حملات انتقامجویانه به ایران عقب نشینی کرده و همین موید موضعگیری ایران و تکذیب رسمی از سوی تهران است که این اتهام را رد کرد. اسرائیل و انگلیس و آمریکا ادعا کرده اند که پهپادها از یمن و از مناطق تحت کنترل جنبش انصار الله یمن و هم پیمانان آن و نه از خاک ایران بلند شده اند.

 وی افزود: این تحولی است که اگر درست باشد که به نظر می‌رسد درست است، نه تنها برای نفتکش‌های اسرائیلی بلکه بعدها برای نفتکش‌های آمریکایی و انگلیسی و حتی برای رژیم اشغالگر اسرائیل نیز به شدت خطرناک خواهد بود، زیرا تأیید می‌کند جنبش انصار الله وارد جنگ علیه اسرائیل شده و نقش خودش را دیگر به مقابله با تجاوز سعودی به یمن محدود نکرده است.

تهدید نفتکش های رژیم صهیونیستی در دریای عمان به معنای فلج شدن اقتصاد آن است

عطوان در ادامه سرمقاله خود به موضوع اهمیت حمل و نقل دریایی برای رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: حمله به یک فروند نفتکش اسرائیلی در دریای عمان بدان معناست که همه نفتکش‌های دیگر اسرائیلی در آینده جزو اهداف پهپادهای یمنی خواهند بود و با مد نظر قرار دادن این موضوع که ۹۰ درصد از صادارت و واردات اسرائیل با کشتی از طریق خطوط کشتیرانی در دریاهای آزاد و مشخصا دریای سرخ و دریای عرب و اقیانوس هند صورت می‌گیرد و درصد زیادی از صادرات اسرائیل به شرق آسیا و بازارهای خوب کشورهای صلح ابراهیمی در خلیج (فارس) است، واقعا به معنای فلج کردن اقتصاد اسرائیل یا بخش زیادی از اقتصاد آن خواهد.

انصارالله در کنار حزب الله و حماس، جبهه سوم علیه رژیم صهیونیستی

جنبش انصار الله یمن دارای موقعیت جغرافیایی راهبردی متمایزی است که بر باب المندب و دریای عرب و خلیج عقبه و کانال سوئز مسلط است و پهپادهای بسیار پیشرفته‌ای در اختیار دارد که برد این پهپادها به حدود ۲۰۰۰ کیلومتر می‌رسد ضمن آنکه این جنبش دارای سامانه‌های موشک‌های نقطه زن بسیار دقیق است و اگر از این توانایی‌های تهاجمی برای حمله به کشتی‌ها و نفتکش‌ها و زیرساخت‌های اسرائیل مثلا در بندر ایلات استفاده شود به معنای گشودن جبهه سومی در کنار جبهه‌های غزه و جنوب لبنان است به خصوص آنکه یمنی‌ها در طول تاریخشان شکست نخورده اند.

این تحولی را که شاید خیلی‌ها به آن توجه نمی‌کنند، تشریح می‌کنیم و می‌گوییم بیش از دو میلیون یمنی در تظاهرات در صنعا و برای ابراز همبستگی با ملت فلسطین هنگام جنگ اخیر غزه شرکت کردند و شهروندان یمنی با همه رویکردهای سیاسی معتقدند آرمان فلسطین آرمان آنهاست و لحظه‌ای در ورود به مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی در صورتی که فرصت برایشان فراهم شود تردید نخواهند کرد.

اگر تأیید شود پهپادهایی که نفتکش اسرائیلی را هدف حمله قرار دادند از یمن بلند شده اند مثلث اسرائیل و آمریکا و انگلیس چه می‌توانند بکنند؟ یمنی‌ها را محاصره کنند و گرسنه نگه دارند؟! مثلا با اف ۱۶ و اف ۱۵ بمباران کنند؟! که در این صورت هواپیماهای سعودی و اماراتی با این نوع جنگنده‌ها تقریبا هفت سال است که یمن را بمباران می‌کنند، اما به اهدافشان نرسیده اند و محاصره برای گرسنه نگه داشتن نیز نتوانسته است این ملت مقاوم را مجبور به تسلیم کند و مهم‌تر اینکه موازنه‌های قدرت در این جنگ به نفع این ملت شده و توانسته است جنگ را به عمق سعودی منتقل کند و موشکهایش را به همه تأسیسات نفتی سعودی در جنوب و مرکز و شمال بفرستد.

تکرار سناریوی عقب نشینی آمریکا در عراق و سوریه

عطوان در انتهای سرمقاله خود آورده است: آمریکا در افغانستان شکست خورد و تصمیم گرفت همه نیروهایش را تا قبل از پایان ماه کنونی خارج کند و همین سناریوی عقب نشینی البته از روی اجبار و با شکست در عراق و سوریه نیز به زودی تکرار خواهد شد. این نظریه «دومینوست» که یکی پس از دیگری با سرعت در حال افتادن است.

برخاستن پهپادهایی که نفتکش اسرائیلی را در دریای عمان هدف قرار دادند و همزمانی آن با حمله موشکی از جنوب لبنان به اهداف اسرائیلی در شهرک کریات شمونا (الخالصه) و موفقیت موشک‌های سوری در سرنگونی همه چهار موشک اسرائیلی شلیک شده از هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی لبنان به حومه حمص سوریه؛ همگی نشانگر آغاز مرحله جدیدی است که نوید نگرانی و وحشت برای شهرک‌های نشینان اسرائیلی و آینده‌ای تیره برای آنهاست.

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 18733
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha