رفتارهای هیجانی، دلیل رشد این روزهای بورس نیست!

کارشناس بازار سرمایه گفت: موضوعات بنیادی، گزارش‌ها و نرخ دلار از جمله مواردی هستند که سبب به وجود آمدن وضعیت مثبت فعلی بازار سرمایه شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر بورس دچار خوش بینی مفرط شده است؟ اظهار کرد: با توجه به افت شدیدی که از مرداد سال گذشته شروع شده بود تقریبا بعد از پایان اردیبهشت ماه امسال، بازار روند صعودی خودش را آغاز کرد. ابتدا باید گفت با توجه به اینکه قیمت‌ها تقریبا به کف تاریخی شان رسیده بودند از لحاظ بنیادی آماده رشد بودند و اتفاقا رشد نیز از نمادهای بنیادی بازار مانند نمادهای پتروشیمی و فولادی و به طور کل نمادهای بزرگ بنیادی شروع شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: اما شروع این رشد نیز با مفروضاتی مانند انتخابات ریاست جمهوری، بازگشت به برجام و اخبار وین، ثبات نرخ دلار بر روی عدد ۲۳ هزار تومان همراه بود که در ادامه کار با مشخص شدن تکلیف ریاست جمهوری، اظهار نظرها در رابطه با برجام که احتمال توافق زودهنگام و همه جانبه فعلا منتفی شده است و این که دلار نیز روند با ثباتش بر روی قیمت ۲۳ هزار تومان را به بالا شکست و شروع به ساخت روند صعودی کرد. در حال حاضر دلار تقریبا بر روی ۲۶ هزار تومان ثابت شده است و این بر روی سهام‌های دلار محور بورس اثر مثبت دارد.

خبری زاد در ادامه گفت: از سوی دیگر در ادامه گزارشات خوب شرکت‌ها به بازار روانه شد. همچنین گزارش‌های سه ماهه نخست ۱۴۰۰ و گزارش ماهانه‌های خوبی که شرکت‌ها ارائه دادند و در کنار این‌ها گزارشات ۱۲ ماهه سال ۹۹ که مناسب بود، بر روند فعلی بسیار موثر بوده است. علاوه بر این موضوعات، توجه و سخنان رئیس جمهور دولت سیزدهم نیز به جذابیت بازار سرمایه دامن زد و سبب به وجود آمدن این روند صعودی شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: اما موضوعی که می‌تواند موتورمحرک برای آینده بازار باشد مبحث نرخ دلار است. بازار در آینده پیش رو قیمت دلار و تورم را صعودی پیش بینی کرده است. برخی سهم‌ها را با p/e پنج کسی خریداری نمی‌کرد، اما اکنون در حال معامله با p/e هفت و یا هشت است، این یعنی اینکه قیمت فعلی قیمت مد نظر بازار نیست و بازار دور نمای شاید ۶ ماه و یک سال بعد را در نظر دارد.

او در ادامه افزود: شرایط نقدینگی، کرونا، روابط سیاسی و برجام و روند صعودی قیمت دلار باعث می‌شود که بسیاری از مردم با پیش بینی تورم برای حفظ سرمایه خودشان به سمت بازار سرمایه روی آورند.

خبری زاد در پایان اظهار کرد: بنابراین می‌توان گفت که بورس دچار خوش بینی مفرط نشده است، بلکه اتفاقا بازار دچار بدبینی نسبت به آینده اقتصاد کشور شده است.

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 18730

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha