معاملات سیمان در بورس کالا/ سیگنال مثبت به نمادهای گروه سیمان

از دو هفته آینده قرار است سیمان به بورس کالا وارد شود و تمامی کارخانه‌های سیمانی موظف هستند تا محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. اما عرضه سیمان در بورس کالا چه تاثیری بر نمادهای سیمانی می‌گذارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ دیروز قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از شروع معاملات سیمان در دو هفته آینده در بورس کالا خبر داد. او  می‌گوید شرکت‌های سیمانی موظف شده‌اند تا تمام محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند اما برخی از شرکت‌ها از این دستور پیروی نمی‌کنند.

در یک ماه گذشته صنعت سیمان در کشور به واسطه قعطی‌های مکرر برق با آسیب بسیار زیادی مواجه شد. محصولات سیمانی به واسطه فسادپذیری بالایی که دارند باید به سرعت فروخته شوند که این مساله خود باعث بالا رفتن قیمت سیمان در این بازار شد.

قیمت هر پاکت سیمان در هفته‌های گذشته تا مرز ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده بود. این موضوع تمام مساله نبود و حالا چند وقتی است که سیگنال‌های منفی به نمادهای سیمانی از رشد و افزایش قیمت آن‌ها جلوگیری کرده است و حالا معدود نمادی از این گروه به چشم می‌خورد که مکررا روندی مثبت داشته باشد.

درباره تاثیر ورود سیمان به بورس کالا حامد مددی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: ورود هر کالایی به بورس کالا شفافیت در قیمت و معاملات آن محصول را در پیش دارد. او می‌گوید، نظام قیمت‌گذاری در بورس کالا مبتنی بر اصل شفافیت است و محصولاتی که از این اصل پیروی نمی‌کنند اگر به بورس کالا وارد شوند، می‌تواند کمک کننده باشد. البته این اتفاق در هر صنعتی مثبت است.

وی در بخش دیگری گفت: اگر سیمان به بورس کالا وارد شود قیمت منصفانه و شفاف می‌شود و دست دلال از این محصول کوتاه می‌شود. همچنین ورود سیمان به بورس کالا باعث می‌شود تا شرکت‌ها محصولاتشان را با حاشیه سود بالاتری بفروشند.

مددی درباره خطر قیمت‌گذاری دستوری دولت در بورس کالا گفت: بارها دیده‌ایم که محصولات فولادی و فلزی وقتی در بورس کالا وارد شده‌اند دولت اقدام به قیمت‌گذاری این محصولات کرده و در این بازار هم نظام عرضه و تقاضا را بر هم زده است.

مددی در بخش دیگری توضیح داد: در یک ماه گذشته به واسطه قعطی‌های برق جهش قیمتی سیمان را در بازار داشتیم اما این قیمت‌ها موقتی هستند و زمانی که دوباره محصولات تولیدی کارخانه‌های سیمانی افزایش پیدا کنند قیمت به تعادل می‌رسد.

این کارشناس بازار درباره تاثیر ورود سیمان به بورس کالا در نمادهای سیمانی گفت: تاثیر این موضوع به سرعت در نمادهای سیمانی مشخص نمی‌شود. زمانی قیمت سیمان به تعادل می‌رسد که در بورس کالا معاملات انجام شود و بعد از آن تاثیر این اتفاق را در نمادهای سیمانی می‌توان مشاهده کرد اما در حال حاضر تحلیل این مساله امکان پذیر نیست.

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 18699

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha