مجری رادیو پس از ۵۰ سال به تلویزیون آمد/ عکس

عذرا وکیلی، مجری برنامه «سلام کوچولو» در رادیو، پس از ۵۰ سال برای قصه‌گویی در ایام محرم به تلویزیون آمده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مهر عذرا وکیلی، سال‌هاست که در رادیو و برای کودکان قصه‌گویی می‌کند، قصه‌گویی که نسل به نسل کودکان بسیاری با «سلام کوچولو» او خاطره دارند و بزرگ شده‌اند و حتی پس از سال‌ها، کودکان‌شان مخاطب او قرار گرفته‌اند.

او در حدود نیم قرن این برنامه را در رادیو اجرا کرد و حدود یک سال است که به دلیل شرایط کرونایی و تغییراتی در کنداکتور رادیو نتوانسته است برای بچه‌ها قصه بگوید و حالا پس از ۵۰ سال به تلویزیون آمده است تا تجربه‌ای دیگر برای بچه‌ها داشته باشد.

برنامه «رنگین کمان» در شبکه پنج سیما در ایام محرم و برای کودکان روی آنتن می‌رود و عذرا وکیلی در این برنامه برای بچه‌ها قصه‌هایی می‌گوید که قرار است با فضای محرم موضوعات اخلاقی را برای بچه‌ها آموزش دهد.

۵۰ سال در رادیو بوده‌ام

عذرا وکیلی درباره تجربه حضور در این برنامه که برای اولین بار باعث شده است در مقابل دوربین‌های تلویزیون قصه بگوید، گفت: «حدود ۶ تا ۷ کودک بین چهار تا هفت سال در استودیو برنامه حضور دارند و تاکنون سه قسمت از برنامه را ضبط کرده‌ایم. این تجربه برای خودم خیلی متفاوت است چون من ۵۰ سال است در رادیو بوده و کار کرده‌ام و این ۵۰ سال یک عمر است.»

قصه‌گویی با فضای محرم

وی با اشاره به تفاوت‌های قصه گویی در این دو رسانه بیان کرد: «در رادیو روایت راحت‌تر و روان‌تری خواهم داشت تا در تلویزیون، در تلویزیون باید حواس شما به لباس، دوربین، حرکت دست و کودکی که در کنارتان است، باشد. مثلاً کودکانی که من با آن‌ها کار می‌کنم، ۴ تا هفت ساله هستند و دائم در حال فعالیت هستند؛ ممکن است یک بار روی پای شما بنشینند و یا بعد راه بروند. این‌ها در رادیو مشکلی ندارند اما در تلویزیون باعث می‌شود هر بار ضبط را متوقف کنند. خود من اگر بخواهم روزی در تلویزیون برنامه‌ای برای بچه‌ها بسازم، این‌ها را طبیعی می‌دانم.

عذرا وکیلی، مجری رادیو پس از ۵۰ سال به تلویزیون آمد/ عکس

هیات‌های خانگی بچه‌ها با بزرگ‌ترها

وی درباره قصه‌هایی که باید در ایام محرم بگوید، توضیح داد: «من قصه‌هایی درباره دوستی، مهربانی و بخشش می‌گویم و یا نکاتی درباره کرونا که مثلاً محرم امسال بیرون نباید رفت و بچه‌ها می‌توانند به همراه بزرگ‌ترهای‌شان در خانه یک هیات درست کنند.»

وکیلی که سال‌هاست برای کودکان قصه‌گویی دارد، در این‌باره گفت: «در همه این سال‌ها در زمان محرم فضای قصه‌ها تا حدی تغییر می‌کند. با این حال به کودک نمی‌توان همه مضامین را فشرده آموخت همین که به طور مثال نام امام حسین (ع) را بداند یا بفهمد امام چندم است، کافیست. باید تدریجی باقی مفاهیم او را به او یاد داد.»

بچه‌ها هنوز هم قصه‌گویی را دوست دارند

وی اضافه کرد: «در این سال‌ها هم سعی کرده‌ام تا حدی به سوالات بچه‌ها درباره امام حسین (ع) و این‌که چرا مردم در این ایام لباس سیاه می‌پوشند و یا این‌که چرا پدر و مادرها اشک می‌ریزند، پاسخ دهم.»

وکیلی با اشاره به این‌که فرهنگسازی درباره عاشورا و امام حسین (ع) برای کودکان باید با موضوعات ساده‌تر صورت بگیرد، گفت: «همین که بچه‌ها در پایان محرم و صفر نکاتی را درباره امام حسین (ع) بیاموزند، کافیست یا برای آن‌ها بیشتر باید از سفارش‌ها و توصیه‌های امامان درباره خوبی کردن، بخشش و مهربانی گفت.»

وی در پایان با اشاره به تفاوت‌های کودکان دهه‌های حاضر در مقایسه با دهه‌های قبل گفت: «بچه‌های الان خیلی شیطنت دارند و دائم دوست دارند بازی کنند یا مسابقه بدهند و باید در حین بازی با آن‌ها حرف زد. سخت است که بتوانی آن‌ها را ثابت نگه دارید، البته آن‌ها همچنان قصه را دوست دارند.»

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 18693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha