فقدان کشتارگاه دردسر ساز شد/نبض کند سلامت گوشت در شرق مازندران

فقدان کشتارگاه در شرق مازندران، سال‌ها است که مردم و قصابان این منطقه را می‌آزارد و کشتار غیرمجاز، تهدید سلامت، هزینه مضاعف و قیمت نامتعارف، پیامدهای سوء این محرومیت چند ساله است

گروه استانهای پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، فقدان کشتارگاه در شرق مازندران به یک چالش چندین و چند ساله تبدیل  شده است که آثار سوء‌اش هم مردم و هم فعالان صنفی را می‌رنجاند.

نبود کشتارگاه در محدوده شرقی استان مازندران از میاندرود تا گلوگاه، شهروندان و کسبه را با مشکلات متعددی مواجه کرده است .

عدم وجود کشتارگاه در ۵ شهر شرقی مازندران موجبات سرگردانی دامداران و قصابان را فراهم کرده و از سویی دیگر علاوه بر افزایش قیمت گوشت مصرفی براساس نظرات دامداران، با ذبح غیر بهداشتی دام، سلامت شهروندان این منطقه را نیز به مخاطره انداخته است.

بر اساس اجرای طرح ساماندهی و تجمیع کشتارگاه‌های سنتی دام در سطح کشور و اجرای آن در استان مازندران طرح احداث سه کشتارگاه صنعتی بزرگ دام در استان مازندران به تصویب کمیته ساماندهی دام استان مازندران رسیده بود که بر اساس این طرح، کشتارگاه صنعتی دام شرق مازندران واقع در کیلومتر ۵ جاده ساری به جویبار جهت خدمات دهی به شهرستان‌های ساری، جویبار، نکا، بهشهر و گلوگاه احداث شد که متاسفانه به دلیل مسافت طولانی بیش از ۶۰ کیلومتری از شرقی‌ترین شهر استان در گلوگاه با استقبال دامداران در این مناطق مواجه نشد.

چکیده ماجرا
در حالی فعالان صنفی این منطقه گوشت مورد نیاز واحدهای صنفی خود را از کشتارگاه ساری تامین می‌کنند که با صرف هزینه مضاعف و چندین ساعت زمان، می‌بایست کیلومترها مسافت را طی کنند که این امر موجب افزایش قیمت تمام شده برای آنان و بالتبع خرید گوشتی گران‌تر به نسبت سایر نقاط استان برای مردم شده است.

گفتنی است بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حالتی کاملا خوش بینانه تنها ۵۰ درصد از کسبه، جهت تامین گوشت مصرفی مردم با مراجعه به کشتارگاه‌های ساری و استان گلستان، اقدام می‌کنند و مابقی کسبه به دلیل مقرون به صرفه نبودن و مشکلاتی که در ابتدای گزارش مطرح کردیم، از این موضوع صرف نظر کرده و دام‌های مورد نیاز در دامداری‌ها و اماکن غیرمجاز، ذبح و در معرض فروش قرار می‌گیرد.

حال با نگاه به خلاصه ماجرا می‌بینیم که فقدان کشتارگاه جدا از مشکلات عدیده برای کسبه شهرهای میاندرود، نکا، بهشهر، خلیل‌شهر، رستمکلا و گلوگاه، سلامت مردم این منطقه را نیز تهدید می‌کند و امروز و فردای مسئولان مربوطه برای استقرار یک کشتارگاه کوچک صنعتی، دردسرهای ناتمامی را برای مردم به بار آورده است.

تعطیلی کشتارگاه سنتی و آغاز دردسرهای چند ساله

غلام‌رضا قلندری رئیس اتاق اصناف گلوگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اجرای طرح کشتارگاه‌های صنعتی موجب تعطیلی تمامی کشتارگاه‌ای سنتی در شرق مازندران شد؛ گفت: این در حالی بود که کشتارگاه جایگزینی برای رفع تقاضای دامداران و فعالان صنفی وجود نداشت و آن‌ها مجبور بودند جهت ذبح و کسب درآمد روزانه، دردسرهای زیادی را متحمل شوند.

وی افزود: متاسفانه واحدهای صنفی عرضه کننده گوشت نه تنها در گلوگاه بلکه در شرق مازندران به دلیل نبود کشتارگاه، مجبورند برای ذبح دام به شهرستان جویبار و یا آق‌قلا در استان گرگان مراجعه کنند که این امر جدای از صرف زمان، هزینه مضاعف کرایه را در بر دارد که در نهایت از سود قصاب می‌کاهد.

رئیس اتاق اصناف شهرستان گلوگاه، خاطرنشان کرد: بنا بود که از سوی شهرداری، ماشین در اختیار قصابان قرار دهند که این امر نیز محقق نشد و عملا به دلیل عدم به صرفه بودن فعالیت، بسیاری از واحدها، مجبور به تعطیلی واحدهای کسبی خود شدند.

قلندری ادامه داد: در گذشته یک کشتارگاه سنتی وجود داشت که پس از ذبح، بهداشت تایید می‌کرد و در اختیار قصابان و دامداران قرار می‌گرفت اما از زمانی که کشتارگاه صنعتی ساری به راه افتاد، این کشتارگاه تعطیل شد و مشکلات زیادی برای کسبه شرق مازندران به وجود آمد.

وی بیان کرد: میزان مصرفی یک واحد قصابی در شرق مازندران، پایین است و یک قصای باید برای ذبح یک گوسفند که چندین روز در واحد صنفی او می‌ماند، باید به شهر ساری و یا آق‌قلا برود که واقعا مقرون به صرفه نیست.

هزینه‌هایی که روی قیمت گوشت، خراب می‌شوند!

رئیس اتاق اصناف شهرستان گلوگاه،متذکر شد: از آنجا که هزینه تمام شده برای این قصابان، بیشتر از حد متعارف می‌شوند، مجبورند آن را روی قیمت گوشت بیاوردند و این امر مشکلاتی را هم در این شرایط اقتصادی برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

قلندری اذعان کرد: اگر در این منطقه یک کشتارگاه کوچک صنعتی هم احداث شود، قصابان شرق استان، تمایل دارند تا مشارکت کنند و همین کشتارگاه کوچک، کفاف نیاز منطقه را می‌دهد.

وی در خصوص انجام کشتار غیرمجاز دام در این منطقه گفت: به دلیل اینکه برای دامدار و قصابی که می‌خواهد یک یا چند گوسفند را در هفته ذبح کند، طی مسافت چند ۱۰ کیلومتری و هزینه مضاعف، مقرون به صرفه نیست، اقدام به ذبح به صورت شخصی در منزل و دامداری می‌کنند که از آن سو با جریمه‌های سنگین بهداشت و دامپزشکی نیز مواجه می‌شوند.


یعقوب اکبرپور رئیس اتحادیه صنف قصابان شهرستان بهشهر نیز با اشاره به مشکلات عدیده فعالان صنفی و دامداران شرق مازندران به دلیل نبود کشتارگاه دام در این منطقه، اظهار کرد: تاکنون چندین سرمایه‌گذار بومی و غیربومی جهت احداث کشتارگاه صنعتی در شهرستان بهشهر ورود پیدا کردند اما علیرغم رایزنی با دامپزشکی و نماینده مجلس، متاسفانه هیچکدام به نتیجه نرسید.

پای حمایت از سرمایه‌گذار می‌لنگد

وی افزود: از آنجا که احداث کشتارگاه صنعتی یک هزینه و سرمایه بزرگی را می‌طلبد و از سویی ممکن است بازدهی آن برای سرمایه‌گذار مطلوب نباشد، لذا هر کسی به این مقوله ورود نمی‌کند و باید در کنار سرمایه‌گذار یک سری حمایت‌هایی نیز صورت گیرد.

رئیس اتحادیه صنف قصابان شهرستان بهشهر، خاطرنشان کرد: البته یک سرمایه‌گذار اخیرا متقاضی احداث کشتارگاه صنعتی شده که به لحاظ تجربه نیز دارای سوابق خوبی است اما به لحاظ اداری، به مشکلاتی برخورده است و تاکنون به جایی نرسیده است.

اکبرپور با بیان اینکه مجموعا نزدیک به ۱۰۰ قصابی در شهرستان بهشهر اعم از دارای پروانه و فاقد مجوز وجود دارد، ادامه داد: برخی از واحدها که مصرف بیشتری دارند، برای ذبح به ساری و اینچه برون می‌روند اما غالبا در دامداری‌ها اقدام به ذبح می‌کنند.

وی تاکید کرد: از مسئولان توقع می‌رود وقتی فردی به عنوان سرمایه‌گذار ورد می‌کند و به لحاظ مالی هیچ انتظاری ندارد، لا اقل در موضوعات اداری همکاری کنند و سنگ جلوی پایش را بردارند.

احداث کشتارگاه، مقرون به صرفه نیست/ذبح در کوچه پس کوچه‌های خلیل شهر!

اسماعیل هادی‌نژاد رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بهشهر نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در شرق استان، کشتارگاه طیور داریم اما کشتارگاه دامی نداریم.

وی افزود: بنا بود کشتارگاهی در نکا احداث شود که بعدها تصمیم بر این شد که به لحاظ جغرافیایی در بهشهر احداث شود تا دسترسی برای سایر شهرهای شرق استان، آسان‌تر شود اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.

رئیس اداره صمت شهرستان بهشهر، خاطرنشان کرد: چند صد واحد قصابی و دامداری در منطقه شرق استان وجود دارد که عده‌ای برای ذبح به شهر آق‌قلا و ساری مراجعه می‌کنند و البته عده‌ای هم به صورت شخصی اقدام می‌کنند که در همین بهشهر در کوچه‌های خلیل شهر ذبح انجام می‌شود.

هادی‌نژاد با بیان اینکه متولی احداث کشتارگاه دامپزشکی است، گفت: البته از یک سو با توجه به کشتار کم در این منطقه، احداث کشتارگاه، توجیه فنی و اقتصادی ندارد و از سویی دیگر، پیچ و خم‌های اداری و عدم موافقت زیست محیطی با توجه به آلاینده‌های تولیدی از دیگر موانع پیش روی این امر است.

وی متذکر شد: برای تسهیل امر قصابان و دامداران منطقه و همچنین کاهش قیمت تمام شده گوشت برای مردم، یک کشتارگاه سنتی کوچک با نظارت دامپزشکی و بهداشت، گره از کار می‌گشاید.

رئیس اداره صمت شهرستان بهشهر، یادآور شد: نگاه بر این بود که کشتارگاه ساری، به شهرهای شرق مازندران و مجاور، خدمات می‌دهد و با توجه به هزینه مضاعف این امر برای قصابان و دامداران، این امر محقق نشد و شاهد این هستیم که بخشی از کشتار دام در کوچه‌ها و دامداری‌ها در حال انجام است.

سازمان صمت مازندران: روی حمایت ما حساب کنید

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این باره می‌گوید: کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران وجود ندارد و این امر طبیعتا مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان صنفی و دامداران به بار دارد.

وی افزود: اگر سرمایه‌گذاری برای احداث کشتارگاه وجود داشته باشد، ما آمادگی لازم برای حمایت داریم تا به نتیجه برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، خاطرنشان کرد: سال‌ها است که دامداران و قصابان شرق مازندران، کشتار خود را در شهرهای ساری و آق‌قلا انجام می‌دهند و این امر متحمل صرف هزینه و مشکلات است.

قوانلو ادمه داد: اگر سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کند ما برای حمایت و حتی دادن تسهیلات مشکلی نداریم و برای حل این مشکل، همکاری خواهیم کرد.

اظهارات نماینده شرق مازندران، وعده یا حقیقت؟!

غلام‌رضا شریعتی نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی در خصوص فقدان کشتارگاه در شرق استان و متعاقبا وجود مشکلات عدیده برای فعالان صنفی و مردم، به خبرنگار ما می‌گوید: ما برای حل این موضوع تاکنون چندین جلسه با مدیرکل دامپزشکی و سایر مسئولان مرتبط داشتیم.

وی افزود: یک سرمایه‌گذار انتخاب شد و موافقت‌های اولیه آن صورت گرفته و در حال تعیین تکلیف زمین و آماده شدن برای کلنگ زنی است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در بهارستان، خاطرنشان کرد: ما به این سرمایه‌گذار یک مهلت دوماهه برای آغاز عملیات ساختمانی احداث کشتارگاه دادیم که  این مهلت در حال پایان است.

شریعتی ادامه داد: جلسات مقدماتی با فرمانداران و موافقت‌نامه شهرداران سه شهر شرقی استان برگزار شد و در واقع مقدمات ابتدایی کار انجام شده است و در مرحله پایانی کار اداری قرار دارد.

وی اعلام کرد: اگر مشکلات قانونی پیش پای این سرمایه‌گذرا قرار نگیرد، این کشتارگاه تا یک سال دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در بهارستان، یادآور شد: ما به جد پیگیر حل این مطالبه عمومی در شرق استان هستیم و برای حل این موضوع، همکاری خواهیم کرد.

فعالیت ۴ کشتارگاه صنعتی در مازندران

در ادامه پیگیری به سراغ  سازمان دامپزشکی مازندران رفتیم تا از آخرین وضعیت حال حاضر کشتارگاه‌ها در استان و به ویژه شرق استان، کسب اطلاع کنیم که حسین رضوانی مدیرکل سازمان داپزشکی مازندران در پاسخ به سوالات خبرنگار ما اظهار کرد: ما در استان مازندران، کشتارگاه صنعتی ساری و بابل و نیمه صنعتی نشتارود و نور را داریم که در حال فعالیت هستند.

وی افزود: البته تاکنون برای کشتارگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی شهرهای قائم‌شهر، عباس‌آباد و چالوس مجوز صادر شده است که در آینده به مرحله اجرا و بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پاسخ به فقدان کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران و مشکلات عدیده مردم و فعالان صنفی این منطقه، گفت: دست روی دل ما گذاشتید؛ شرق استان سال‌ها است که از داشتن کشتارگاه صنعتی محروم است و سال‌ها است که بدنبال این هستیم که سرمایه‌گذاری بیاید که ما او را حمایت کنیم تا این مشکل رفع شود، اما کار به نتیجه نرسیده است.

آخرین وضعیت سرمایه‌گذار متقاضی احداث کشتارگاه؛ ۹۰ درصد کار اداری انجام شده است

این مقام مسئول ادامه داد: البته اخیرا یک متقاضی پیدا شد که کارش به نتیجه نرسید و در ادامه فرد دیگری متقاضی بود که با توجه به کرونا، الآن حدود ۶ ماه است که کارش به کندی در حال طی مراحل اداری است.

رضوانی بیان کرد: در خصوص این گزینه، استعلام مالی سرمایه‌گذار انجام و تایید شد، اهلیت فنی او کنترل شد، مجوزها گرفته شد و تنها نامه امور اراضی وی باقی مانده است که اگر موافقت شود، پروانه تاسیس صادر و کلنگ زنی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر، ۹۰ درصد کار اداری این متقاضی پیش رفته است و اگر امور اراضی نامه بلامانع صادر کند، پروانه این متقاضی صادر و در مرحله اجرایی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران، در واکنش به آمار بالای ذبح غیرمجاز دام در شرق مازندران، گفت: کشتارگاه ساری، اولین و بزرگ‌ترین کشتارگاه صنعتی استان بود که بنا بود پس از راه اندازی، کشتارگاه‌های سنتی از گلوگاه تا سوادکوه تعطیل و این کشتارگاه مناطق فوق را پوشش دهد و لذا با این نگاه احداث و به بهره‌برداری رسید.

گلایه مدیر کل دامپزشکی از عدم همکاری قصابان

این مقام مسئول اعلام کرد: متاسفانه در ادامه و پس از راه اندازی این کشتارگاه، قصابان برخی از شهرستان‌ها همکاری نکردند و شاهد ذبح غیرمجاز در برخی از شهرها هستیم.

رضوانی متذکر شد: در حال حاضر، شهرهای جویبار، قائم‌شهر و سوادکوه برای ذبح به کشتارگاه ساری مراجعه می‌کنند، اما این همت در میان قصابان شرق مازندران وجود ندارد.

وی در این خصوص که قصابان این منطقه صرف ساعت‌ها زمان و هزینه مضاعف را دلیل عدم مراجعه به مرکز استان عنوان می‌کنند، مطرح کرد: چطور می‌شود برای قصاب سوادکوه این توجیه اقتصادی وجود دارد، اما برای قصاب گلوگاه وجود ندارد؟ چطور قصابان بابلسر و بهنمیر به ساری مراجعه می‌کنند اما قصاب بهشهر و نکا این امر را تمکین نمی‌کنند؟
 

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران، تصریح کرد: متاسفانه قصابان این مناطق، دارند کارشان را توجیه می‌کنند و بهانه می‌گیرند، گر ساری تا نکا چه میزان فاصله است که قصاب و دامدار نکایی برای تامین مایحتاجش به کشتارگاه ساری نمی‌آید.

این مسئول اضافه کرد: امروز ساختن کشتارگاهی که بخواهد کمترین حد نصاب‌ها را رعایت کند نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد، آیا برای کشتار ۳۰ رأس گاو، توجیه اقتصادی دارد؟ الآن ما پیشنهاد دادیم یک کشتارگاه صنعتی کوچک در بهشهر احداث شود تا شهرهای نکا و گلوگاه را پوشش دهد.

رضوانی متذکر شد: ما نگاه‌مان این است که این اتفاق زودتر بیفتد اما متاسفانه گله‌مندی برخی قصابان و یا تحریک برخی از افراد که بدنبال برخی شیطنت‌ها هستند در کار گره و وقفه می‌اندازد.

وی اذعان کرد: دل شمای خبرنگار برای جیب و سلامت مردم می‌سوزد که پیگیر هستید و من مسئول نیز همین دغدغه را دارم، اما برخی تحرکات حالا فردی و یا صنفی، مانع از تحقق این امر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران، اذعان کرد: اتحادیه‌های صنفی قصابان در شهرهای شرقی مازندران می‌توانند همکاری کنند و با تهیه و تامین خودروی حمل گوشت، این مشکل را در شرق مازندران مرتفع کنند، اما اینکار را نمی‌کنند.

کشتارگاه‌های فعال، کفاف نیاز استان را می‌دهد

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا تعداد کشتارگاه‌های صنعتی فعال حال حاضر استان، پاسخگوی نیاز فعلی است یا خیر، می‌گوید: بله، ما در آمار، کشتارگاه ساری روزانه توانایی کشتار ۱۰۰ گاو و یک‌هزار رأس گوسفند را دارد، حال آیا در کل شرق استان روزانه آیا نیاز به بیش از ۳۰ رأس گاو وجود دارد؟ آیا بیش از ۲۰۰ رأس گوسفند نیاز به کشتار است؟ کشتارگاه‌ها پاسخگو هستند  اما نیاز به همکاری فعالان صنفی در سراسر استان دارد.

رضوانی افزود: اگر الآن در نکا، بهشهر و گلوگاه جداگانه کشتارگاه صنعتی احداث شود، آیا توجیه اقتصادی دارد؟ آیا کشتار قابل توجیه برای سرمایه‌گذار طی روز و هفته انجام می‌شود؟

وی گفت: بنا بر نظر کارشناسی، تعداد ۴ کشتارگاه پاسخگوی نیاز استان را می‌داد اما ما تاکنون مجوز ۸ کشتارگاه را داده‌ایم که ۴ کشتارگاه احداث و مابقی در حال طی انجام کار است.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران، یادآور شد: در حال حاضر، تمامی کشتارگاه‌های فعال، کمتر از حد نصاب اسمی، در حال فعالیت هستند، یعنی توانایی کشتار را دارند اما تقاضا کمتر از ظرفیت موجود آن‌ها است.

این مسئول گفت: واقعا ظرفیت کشتارگاه‌ها در استان مطلوب است، اما نیاز به همکاری و همت قصابان و دامداران دارد، تا گوشت سالم به دست مردم برسد.

برای سلامت مردم، همدل شوید

مع‌الوصف، باید بپذیریم نبود کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران باعث بروز مشکلاتی در زنجیره سلامت و تامین گوشت سالم شده است.

شرق مازندران به دلیل ظرفیت‌های قابل توجهی که در حوزه دامداری و دامپروری دارد، یکی از ظرفیت‌های مهم استان در حوزه پرورش دام به حساب می‌آید‏، ‌اما نبود یک کشتارگاه صنعتی و به‌روز باعث شده که این خطه نتواند از این ظرفیت‌های خود در چرخه غذایی به‌خوبی بهره ببرد و تکمیل چرخه فعالیت در صنعت دام  در این منطقه، از ضروریات بدیهی است.

 باید گفت در چند سال گذشته، ایجاد کشتارگاه صنعتی به عنوان یک ضرورت مهم در این منطقه باید از سوی مسئولان با جدیت بیشتری دنبال می‌شد، مطالبه‌ای که حالا به خواسته جدی مردم، فروشندگان مواد پروتئینی و قصابی‌های شرق مازندران مبدل شده است.

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/

۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
کد خبر: 1865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهروند US ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      2 0
      عالی، ممنون از دغدغه و گزارش خوبتون، انشالله زودتر ساخته بشه
    • مازندرانی US ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      2 0
      ممنون، گزارش کامل و جالبی بود، انشالله همین قدر هم مسیولین وقت بزارند برای کارهای روی زمین مونده تو شرق مازندران
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      1 0
      اینهمه پول اختلاس کردند با یکهزارمش یک کارخونه میزدند هم جوونها میرفتن سرکار هم سلامت مردم به خطر نمی افتاد هم قصاب بیچاره این همه راه نمیرفت بریا کشتار که مجبور بشه هم گرونتر بفروشه هم خطر جاده رو به جون بخره