تحلیل نماد دتولید؛ نجات تولید دارو با فروش آنتی بیوتیک/ سود عملیاتی بالای شرکت

شرکت داروسازی تولید دارو در سال ۹۹ توانسته با افزایش ۲۰ درصد تولید، بالاتر از ظرفیت عملی کارخانه سود عملیاتی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان کسب کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛  شرکت داروسازی تولید دارو در سال گذشته از ۳۲۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی  ۵۳ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده که نسبت به سال ۹۸ رشدی برابر ۱۷ درصد داشته است.

شرکت تولید دارو برای سال ۹۹، طبق گزارش صورت مالی حسابرسی شده برای کسب ۳۲۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. بررسی صورت مالی سال ۹۸ این شرکت نشان می‌دهد که تولید دارو برای ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد که ۷۱ درصد رشد را نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد ۶۳ درصد هزینه‌های عملیاتی آن رشد پیدا کرده این در حالی است که در سال ۹۹ برای رشد ۵۱ درصد درآمد عملیاتی هزینه‌های آن ۷۳ درصد رشد پیدا کرده است.

"نسبت بازده فروش" این شرکت برای سال ۹۹ که نشان دهنده سود خالص ایجاد شده از هر یک ریال فروش بوده، ۰.۳۲ است. یعنی این شرکت به ازای هر ریال فروش ۰.۳۲ ریال شود خالص کسب کرده است که این نسبت برای سال ۹۸ برابر با ۰.۴۱ بود.

شرکت تولید دارو در سال ۹۹، ۱۲محصول را به فروش رسانده که تقریبا فروش تمامی آن‌ها نسبت به سال ۹۸ رشد قابل توجهی داشتند اما از میان این کالاهای دارویی، میزان فروش کپسول انتی بیوتیک این شرکت نزدیک به ۲ برابر شده است. در مجموع فروش ناخالص شرکت برای سال ۹۹ حدود ۳۷۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۵۱ میلیارد تومان تخفیف فروش و ۳میلیارد تومان آن برگشت فروش بوده است.

درصد سود ناخالص به کل فروش شرکت که درصد سود به دست آمده از هر یک ریال فروش شرکت را نشان می دهد، ۴۶درصد است که این عدد برای سال ۹۸، ۵۰ درصد بوده که وضعیت خوبی را برای هر دو سال دارد اما دلیل کاهش این نسبت به نظر می‌رسد به خاطر افزایش بهای تمام شده درآمد عملیاتی آن باشد.

هزینه‌های که برای درآمد عملیاتی در این شرکت صرف شده،  تماما مربوط به مواد مستقیم مصرفی، پرداخت دستمزد مستقیم و هزینه‌های سربار ساخت، مثل حمل و نقل یا اجاره بها بوده است. این شرکت در سال گذشته ۱۶۸ میلیارد تومان مواد مصرفی خریداری کرده که این عدد نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ درصد رشد داشته است که بخشی از آن به خاطر افزایش تولید و بخشی هم به خاطر افزایش قیمت مواد اولیه بوده است.

این شرکت در صورت مالی منتشر شده خود ظرفیت معمولی(عملی) خط تولید خود را با میزان تولید محصولات مقایسه کرده است که در مجموع تولید دارو توانسته نزدیک به ۲۰ درصد بیش از ظرفیت معمولی خود تولید کند که این موضوع نشان از میزان تقاضا و افزایش تولید در این شرکت دارد.

فروش اوراق اخزا کار دست دتولید داد

هزینه‌های فروش و اداری این شرکت در سال گذشته ۱۰۹ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد پیدا کرده است که دلیل آن را شناسایی هزینه‌ زیان فروش اوراق اخزا قبل از سر رسید اعلام کرده است. در بخش هزینه یکی از اعدادی که رشد قابل توجهی داشته، پاداش هیات مدیره شرکت بوده که از ۶۶۶ میلیون ریال در سال ۹۸ به ۱.۶۶۷ میلیون ریال در سال ۹۹ رسیده که حدود ۱۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رشد معقول سود خالص شرکت

جمع هزینه‌های فروش و اداری این شرکت در سال گذشته به حدود ۲۹ میلیارد تومان رسیده که این عدد برای سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان بوده است. با احتساب هزینه‌های عملیاتی، این شرکت برای سال گذشته ۹۶ میلیارد تومان سود عملیاتی کسب کرده است که بعد از کم کردن ۲۵ میلیارد تومان هزینه‌های مالی و مالیات سود خالص ایجاد شده برای این شرکت در سال گذشته ۵۳ میلیارد تومان می‌شود، که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد کرده است.

این شرکت دارای ۶۰۰ میلیون سهم در بازار است که با توجه به سود خالص ۵۳ میلیارد تومانی در سال ۹۹، سود پایه هر سهم ۸۸۵ ریال می‌شود.

نسبت سود عملیاتی به فروش این شرکت برای سال گذشته ۳۰درصد شده که این عدد برای سال ۹۸، ۳۷ درصد بوده است که نسبت نشان دهنده این است که هر یک ریال فروش محصولات چه مقدار در سود عملیاتی شرکت تأثیر دارد.

وضعیت داریی و بدهی‌های شرکت تولید دارو

دارایی‌های این شرکت اعم از جاری و ثابت در سال گذشته به ۴۳۰ میلیارد تومان رسیده که ۳۷ درصد رشد را نسبت به دوره مالی سال ۹۸ نشان می‌دهد که بیشتر آن به خاطر افزایش ۶۶ درصدی دریافتنی‌های تجاری این شرکت از اشخاص وابسته و مشتریان است.

مجموع بدهی‌های این شرکت برای دوره مالی گزارش شده ۳۱۶ میلیارد تومان است که رشد ۵۱ درصدی را نسبت به سال ۹۸ داشته که بخش قابل توجهی از آن مروبط به تسهیلات پرداختی شرکت است. مجموع پرداختی‌های تجاری در صورت وضعیت مالی ۶۶ میلیارد تومان است که میزان وجوه نقد در دست این شرکت با کاهش ۳۱ درصد تنها ۶ میلیارد تومان است.

در مجموع می‌توان گفت که رشد دارایی‌ها و بدهی‌های در صورت  وضعیت شرکت بیش از آنکه مربوط به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و بلند مدت باشد مرتبط به افزایش تولید و فروش شرکت است.

شرکت داروسازی تولید دارو با نماد دتولید که در بازار اول فرابورس قرار دارد با میانگین حجم ۶میلیون واحد، حجم مبنای ۱میلیون واحد، نسبت پی به ای ۲۸.۶۲ (پی به ای گروه ۱۵.۸۸) و آخرین قیمت معاملاتی ۱۲.۹۳۵ ریال در تابلوی بورس ثبت شده است.

از شرکت‌های که تقریبا میزان سرمایه ثبت شده آن با شرکت دتولید در گروه مواد و محصولات داروئی فعالیت می‌کنند می‌توان به دو شرکت داروسازی دارو و شرکت داروئی و بهداشتی لقمان اشاره کرد.

در دوره مالی منتهی به ۱۲ ماه سال گذشته شرکت دارو سازی روز دارو با نماد دروز توانسته ۶۴ میلیارد تومان سود عملیاتی کسب کند که نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد که با احتساب هزینه‌ها سود خالص این شرکت برای سال ۹۹ نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان بوده که ۲ درصد رشد داشته است.  این شرکت در حال حاضر با نماد دروز، حجم میانگین ماهانه ۸۴۷ هزار واحد، سهام شناور ۲۱ درصد، قیمت پایانی ۳۰.۷۸۰ میلیارد تومان و نسبت پی به ای ۱۹۶ در تابلوی بورس ثبت شده است.

همچنین شرکت داروئی و بهداشتی لقمان یکی از شرکت‌های تولید کننده دارو در بورس است که در سال گذشته حدود ۱۷۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که از این میزان ۴۰ میلیارد تومان آن سود عملیاتی بوده است که نسبت به سال ۹۸، ۳۳۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. این شرکت در سال گذشته رقم قابل توجهی از درآمدهای غیر عملیاتی کسب کرده است.

۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
کد خبر: 18551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha