گاف دردسر ساز/ماجرای پرچم اقلیم کردستان در استقبال از بارزانی چه بود؟

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه به حواشی برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان در مراسم پیشواز از نیچروان بارزانی واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان در مراسم استقبال از اقای نیچروان بارزانی رییس اقلیم، آن را یک اشتباه از سوی تیم اجرایی استقبال مستقر در فرودگاه دانست.
سعید خطیب‌زاده تاکید کرد: ایران همواره به وحدت سرزمینی و تمامیت ارضی عراق احترام گذاشته و در این خصوص سیاست غیرقابل تغییری دارد.

گفتنی است استقبال از رئیس اقلیم کردستان عراق با پرچم این منطقه خودمختار بود؛ یعنی اتفاقی که در هیچ پروتکل تشریفاتی و دیپلماتیکی وجود ندارد. اقلیم کردستان تنها بخشی از کشور عراق است اما در مراسم تحلیف دیروز پرچم این منطقه در کنار پرچم کشورمان قرار داده شد و در این حالت گروه تشریفات از نیچروان بارزانی استقبال کرد.

اقلیم کردستان تنها بخشی از کشور عراق است و در مجموعه حاکمیتی، جغرافیایی و سیاسی این کشور تعریف می شود. بنابراین استقبال از هر مسئولی از این اقلیم هم باید با پرچم عراق متحد صورت بگیرد و هر چه جز این باشد، به معنای نادیده گرفتن حق حاکمیت و تمامیت ارضی عراق خواهد بود. کما اینکه اتفاق رخ داده باعث موجی از واکنش منفی در بین شهروندان عراقی در شبکه های اجتماعی شده است. چرا که حتی وقتی مقامات اقلیم کردستان هم در خاک خود میزبان مقامات رسمی دیگر کشورها هستند، از پرچم عراق در سمت راست پرچم خود استفاده می کنند که معنای آن ارجحیت تمامیت ارضی عراق به استقلال اقلیم است. اما اینکه در ایران چطور به کل پرچم عراق حذف شده جای سوال جدی است.

مهمتر اینکه این اتفاق در حالی صورت گرفته که از یک سو گروه‌های تجزیه طلب در منطقه خصوصا طی سال‌های اخیر سخت در پی استقلال محلی برخی مناطق و به هم ریختن جغرافیای سیاسی کشورها و از جمله ایران هستند و از سوی دیگر برخی قدرت های منطقه ای و حتی فرا منطقه ای چون عربستان سعودی و اسرائیل هم از این اتفاقات پشتیبانی می کنند.

در چنین شرایطی اشتباه صورت گرفته ابعادی به مراتب وسیع تر از مساله رعایت پروتکل های دیپلماتیک دارد و مسایل امنیتی و سیاسی بسیار جدی را شامل می شود. این اتفاق در حالی رخ داده که مراسم تحلیف امسال در بعد تشریفات مربوط به مهمانان خارجی بدون دخالت وزارت خارجه برگزارشد و مجلس، مسئولیت آن را عهده دار شده بود. با این توصیف اصولگرایان و طیف حاکم بر مجلس تا چه اندازه مسئولیت چنین اقدامی را می پذیرند؟

۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 18545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha