یارانه را بگیرید یک شانه تخم مرغ بخرید، فقط همین!

قیمت تخم مرغ سر به فلک کشیده و صدای مردم و مرغداران از نابسامانی بازار مرغ و تخم مرغ درآمده است اما مسئولین در وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی سکوت کرده اند.

به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  به نقل از دانشجو، قرار بود از فروردین ۹۷ نرخ ارز همان ۴۲۰۰ تومان معروف باشد، اما اکنون قیمت دلار تا مرز ۳۰ هزار تومان رسیده و اقشار مختلف جامعه حتی خود مسئولین و نمایندگان را هم نگران کرده است.
فارغ از نگرانی درست از افزایش بی وقفه دلار در هفته‌های اخیر، اما ترکش گرانی‌ها اینبار به سفره حداقلی مردم اصابت کرد و مرغ و تخم مرغی را که آخرین امید مستضعفان برای تامین مواد پروتئینی فرزندانشان بود را هم از بین برد.

در شرایطی که بی ارزش شدن پول ملی و کساد شدن کسب و کارها به دلیل شیوع کرونا عرصه زندگی را بر بخش زیادی از جامعه تنگ کرده، گرانی سرسام آور حداقل اقلام غذایی سبد معیشتی خانوار مثل مرغ و تخم مرغ و لبنیات بسیار ناگوار و زننده است.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه شهریورماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور نسبت به مرداد ماه با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۶ درصد رسید. بیشترین افزایش قیمت ماهانه برای حمل و نقل ۸.۴ درصد، شیر، پنیر، تخم مرغ ۶.۸ درصد، ماهی و صدفداران ۶.۶ درصد، چای قهوه و کاکائو و رب گوجه ۵.۱ درصد است. کمترین میزان افزایش قیمت ماهانه کالاها نیز برای میوه و خشکبار

۰.۸ درصد، گوشت قرمز و ماکیان ۱ درصد، خدمات نگهداری و تعمیرات مسکونی ۱.۳ درصد و دخانیات ۱.۴ درصد است.

با پول یارانه یک شانه تخم مرغ بخرید!/ مستضعفان و تولیدکنندگان همه گرفتار بی مسئولیتی!/ تنظیم بازار و جهادکشاورزی پاسخگو نیستند


با یارانه یک شانه تخم مرغ بخر!
آنقدر قدرت پول ملی کاهش یافته یا کالاها گران شده که اکنون با افزایش قیمت تخم مرغ به هر دانه ۲۰۰۰ تومان هر فردی می‌تواند ماهیانه با کل یارانه خود تنها یک شانه‌ی تخم مرغ تهیه کند و چنین موضوعی جای تاسف دارد و هم دردی با خانواده‌های محروم و ضعبف جامعه که علاوه بر گوشت قرمز، بسیاری از حبوبات و میوه جات اکنون توان خرید مرغ و تخم مرغ را هم از دست داده اند!

گرانی مرغ و تخم مرغ در حالی است که هم توانایی و ظرفیت تولید این اقلام در داخل وجود دارد و هم برای خرید مواد اولیه‌ی مورد نیاز این صنعت ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده می‌شود بنابراین سوال این است که چرا قیمت مرغ و تخم مرغ طی نیمه اول سال جاری حدود ۱۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.
یکی از مغازه داران در صادقیه هم می‌گوید: قیمت هر شانه تخم مرغ ۴۵ هزار تومان است و واقعیت این است که هرروز یک قیمت به ما اعلام می‌کنند و ما نیز خودمان در اعلام قیمت به مردم گیج شده ایم و هم خجالت می‌کشیم، مگر می‌شود قیمت‌ها تا این اندازه به صورت لحظه‌ای در نوسان باشند؟

وعده‌های مکرر و بی فایده

اسحاق جهانگیری دو هفته پیش در توئیتر خود نوشت: به دستور رئیس جمهور به علت گرانی تخم مرغ جلسه‌ای را برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط برگزار و تصمیمات لازم را گرفتیم که امیدوارم آثار مثبت آن در روزهای آینده روشن شود.

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی هم گفته بود: در کشور به اندازه کافی تولید تخم مرغ داریم و سالانه یک میلیون و ۳۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که ۶۰ هزار تن آن مازاد بر مصرف داخلی است.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر، تقاضای صادرات زیاد بوده و صادرات بی رویه بازار تخم مرغ را به هم ریخته و موجب افزایش قیمت شده است.

خاوازی همچنین روز پایانی شهریور ماه وعده‌ی ارزان شدن تخم مرغ را داد و از چند روز پیش توزیع مرغ دولتی در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شده است، اما در سطح بازار قیمت‌ها تغییری نکرده و روز به روز هم گران‌تر می‌شو.

توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب
محمدرضا طلایی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به آغاز توزیع تخم مرغ با قیمت مصوب در کشور اظهار کرد: مقرر شد، شرکت پشتیبانی امور دام و اتحادیه مرغ تخم گذار نسبت به توزیع گسترده تخم مرغ با قیمت مصوب در سازمان‌های میادین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کارخانجات و مصارف عمده تخم مرغ اقدام کنند.

دولت به وعده تامین نهاده عمل نکرد
ناصر نبی پور؛ رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه وعده دولت برای تامین نهاده‌ها و کاهش قیمت تخم مرغ محقق نشده است، گفت: با ادامه این روند قیمت بالاتر می‌رود.

وی اضافه کرد: قرار بود از روز اول مهر، مسئولان نهاده‌های مورد نیاز مرغداران را تأمین کنند تا مرغدار نیز تخم مرغ را به قیمت هر کیلوگرم ١٢ هزار تومان درب مرغداری عرضه کند، ولی این اتفاق نیفتاده و نهاده‌ای به این منظور وارد سامانه بازارگاه نشده است.

نبی پور درباره اینکه وزارت جهاد اعلام کرده بود قرار است با توزیع تخم مرغ به تنظیم بازار این کالا کمک کند؟ افزود: برای توزیع، تخم مرغ را باید از مرغدار بگیرند وقتی تولیدکننده قادر به تولید و عرضه با قیمت‌های مورد نظر آن‌ها نباشد، چگونه می‌خواهند توزیع انجام دهند؟ ممکن است چند بار به صورت دستوری و زوری این کار را انجام دهند، اما سرانجام خوبی نخواهد داشت.

برای مرغدار نمی‌صرفد
مهدی دشتی رئیس اتحادیه مرغداران یزد درباره گرانی قیمت تخم مرغ گفت: از ماه فروردین تاکنون عرضه تخم مرغ در استان کاهش یافته و بسیاری از واحدهای مرغداری اقدام به جوجه‌ریزی نکرده‌اند.

او علت کاهش تولید تخم مرغ را بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی دانست و تأکید کرد: واحدهای مذکور مجبور هستند نهاده‌ها را به صورت آزاد خریداری کنند.

حبیب اسداله نژاد؛ نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر ۴۰ درصد از نهاده‌ها با نرخ مصوب تامین شوند، قیمت واقعی هر کیلو مرغ گرم در بازار بالای ۲۴ هزار تومان است که متاسفانه اختلاف قیمت تمام شده با نرخ فروش موجب شده مرغداران رغبتی به امر جوجه ریزی نداشته باشند.

اسداله نژاد درباره آینده بازار مرغ تصریح کرد: با استمرار روند فعلی نهاده‌های دامی پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ ظرف یک‌ماه آینده به سبب کاهش حجم جوجه ریزی افزایش یابد.

مرغداری‌ها در آستانه تعطیلی!
در واقع در دو ماه گذشته قیمت نهاده‌ها افزایش چند برابری داشته و علت افزایش روزانه قیمت تخم‌مرغ در بازار ناشی از عدم تأمین نهاده‌ها است. هرچند این روزها افزایش بی‌رویه نرخ نهاده‌های دام و طیور عامل اصلی گرانی تخم‌مرغ در بازار شده، اما هنوز در این زمینه چاره‌ای اندیشیده نشده است و تولیدکنندگان همچنان در دوراهی تولید و تعطیلی واحدشان مانده‌اند.

در همین راستا امروز برخی از مرغداران در اعتراض به گرانی و نبود نهاده های دان مرغ به قیمت مصوب و با نرخ ارز دولتی مقابل وزارت صنعت معدن و تجارت در تهران تجمع کردند.

با پول یارانه یک شانه تخم مرغ بخرید!/ مستضعفان و تولیدکنندگان همه گرفتار بی مسئولیتی!/ تنظیم بازار و جهادکشاورزی پاسخگو نیستند


به بیان ساده آنچه که اتفاق افتاده این است که بخش اعظم هزینه تولید مرغ و تخم مرغ به خوراک مرغ برمی گردد که اتفاقا به آن ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی می‌دهند و کمتر از ۱۵۰ نفر واردکننده دارد و اتفاقا ۷۰ تا ۹۰ درصد این نهاده‌ها مثل ذرت و سویا و کنجاله توسط یک تاجر مشهور به نام مدلل وارد می‌شود. از طرفی خریداران دان مرغ از این واردکنندگان یا همان توزیع کنندگان مشخص است. همچنین مرغداران یا کسانی که به اسم تولید مرغ و تخم مرغ دان مرغ یارانه‌ای دریافت می‌کنند و میزان تولید و خروجی آن‌ها مشخص است. به این ترتیب دولت اعم از وزارت صمت و جهادکشاورزی اگر بخواهد به راحتی می‌تواند نهاده‌های دامی و خوراک مرغ را که میلیاردها دلار از منابع ارزی را به آن تخصیص می‌دهد رهگیری کرده و از دزدی و دلالی سودجویان که هزاران میلیارد تومان به جیب می‌زنند و گرانی و نگرانی را به اقتصاد و جامعه تحمیل می‌کنند و بسیاری از تولیدکنندگان را هم گرفتار کرده اند جلوگیری کند.

برای همین منظور و رسیدن به این سوال که چرا این وضعیت نابسامان توزیع نهاده‌ها و دان مرغ شکل گرفته و چرا از سامانه‌ی بازارگاه و نظارت جدی بهره گیری نمی‌شود و با رانت خواران و سودجویان برخورد نمی‌شود تلاش کردیم تا با محمود بصیری مدیرکل بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی که مسئول سامانه "بازارگاه" است و محمدرضا کلامی؛ سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار صحبت کنیم، اما بعد از گذشت ۱۰ روز تلاش‌ها به جایی نرسید و آن‌ها از پاسخگویی و توضیح چرایی وضعیت موجود فرار کردند.

کامیونی 47 میلیون رانت!

مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان می‌گوید: به نظر می‌رسد که با وجود وعده‌های داده شده برای کنترل بازار نهاده، این بازارها حالا حالاها رنگ بهبود نبیند که البته دلایل مختلفی دارد. از عدم تامین و تخصیص ارز و رسوب کالاها در گمرکات کشور گرفته تا رانت‌های عجیب و غریبی که اختلاف قیمت بین بازار آزاد و دولتی ایجاد کرده و در حال حاضر اختلاف قیمت یک کامیون ۲۰ تنی ذرت دولتی و آزاد حدود ۴۷میلیون تومان است!

مشخص  هم نیست در مساله به این مهمی که علاوه بر فشار به معیشت مردم عزت ملی را هم خدشه دار کرده و بازیچه دست کانال های ضد انقلاب برای دست انداختن مدیریت کشور شده است چرا خبری از شان نظارتی مجلس نیست! چرا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی‌ای که برای جلوگیری از یک مدیر معدنی در استان خودش به رئیس جمهور نامه میزند و از نامه هم نتیجه می گیرد اینجا خبری از وی نیست و برای رسیدگی به مشکلات به این مهمی کاری نمی کند و نامه نمی‌زند؟! چرا ساماندهی نهاده های دام و طیور که چندین ماه است مطرح شده پیگیری و حل نمی شود اما خواسته نماینده پر نفوذ کرمان از رئیس جمهور ظرف پنج روز به نتیجه می‌رسد؟!

با پول یارانه یک شانه تخم‌مرغ بخرید!/ دلالی دان‌مرغ و گرانی تخم‌مرغ هم کار آمریکاست؟!/ فرار تنظیم‌بازار و جهادکشاورزی از پاسخگویی

چرا سازمان بازرسی و قوه قضائیه به این قبیل مسائل یا با توجه به سوابقی مثل سال گذشته که مدیران جهاد کشاورزی استان تهران هزاران تن گوشت قرمز را در بازار آزاد فروختند و محاکمه شدند اکنون به این فساد گسترده ورود نمی کنند؟!

آقای روحانی کدامیک از این گرانی‌ها بخاطر تحریم و آمریکاست؟

اخیرا رئیس جمهور گرانی‌ها را به گردن تحریم و آمریکا انداختند و گفتند هر چه نفرین دارید حواله‌ی آمریکا کنید. باید پرسید جناب رئیس جمهور ضعف نظارت در توزیع مواد اولیه و کالاهای اساسی که ارز دولتی به آن ها  داده می شود و در جییب عده ای اندک سرازیر می شود و رانت خواران و نورچشمی ها خون مردم و مملکت را در سایه ی بی مبالاتی و ناتوانی مدیران ناکارآمد شما در شیشه کرده اند چه ربطی به آمریکا و تحریم دارد؟!

امیررضا واعظ آشتیانی؛ معاون وزیر اسبق صمت گفت: آیا آمریکا به ما گفته بود که مدیران ضعیف انتخاب کنیم؟ تا کی می‌خواهیم همه تقصیرات را به گردن واشنگتن بیندازیم؟ مردم خواهان عمل هستند و این رویکرد گفتار درمانی جواب نخواهد داد. دولت تا کی قصد دارد و می‌تواند سوءمدیریت خود را در بخش‌های تولید، صنعت و اقتصاد نادیده بگیرد؟!

انتهای پیام/

۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
کد خبر: 1851

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha