پول واکسن‌های وارداتی از کجا آمد؟

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: عراق بخشی از پول کوواکس را پرداخت کرد، در واقع واکسنی که الان به کشور می‌آید هزینه آن از محل پول‌های ایران در عراق خریداری شد و در مقابل بخشی از آن نیز مواد غذایی وارد کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایلنا سید حمید حسینی در مورد وضعیت تجاری ایران و عراق اظهار کرد: آمار صادرات غیرنفتی چهار ماهه حاکی از این است که به طور متوسط ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار صادرات به عراق انجام شده که این رقم صادرات برق را شامل نمی‌شود. با توجه به اینکه سال گذشته متوسط صادرات ما ماهانه ۵۵۰ میلیون دلار بوده، میزان صادرات ما به عراق ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: خوشبختانه در ۴ ماهه امسال به اغلب مقاصد افزایش صادرات داشتیم و صادرات ما به ماهانه ۳.۵ میلیارد دلار رسیده که اگر این روند را ادامه دهیم، در ۱۲ ماه می‌تواند وضعیت صادرات سالانه ما را به ۴۲ یا ۴۳ میلیارد دلار رسانده و کاهش صادرات در سال گذشته را جبران کند.

حسینی با اشاره به علل افزایش صادرات تصریح کرد: علت افزایش صادرات عواملی مانند افزایش قیمت‌های جهانی، بازگشایی مرزهای کشورهای عربی بعد از کرونا، افزایش مصرف در عراق در آستانه محرم و اربعین و... و. بوده است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در عراق گفت: عراق بخشی از پول کوواکس را پرداخت کرد، در واقع واکسنی که الان به کشور می‌آید هزینه آن از محل پول‌های ایران در عراق خریداری شد و در مقابل بخشی از آن نیز مواد غذایی وارد کشور می‌شود. در کل اقدامات مثبتی انجام شده و به نظر می‌رسد روابط ما با عراق بهبود پیدا کند.

۷ تا ۸ درصد از کالاهای صادراتی به عراق به سوریه می‌رود

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد آخرین وضعیت راه زمینی ایران به سوریه از طریق عراق بیان کرد: راه رسمی ما به سوریه از طریق عراق باز نشده اما به طور غیررسمی از طریق اقلیم کردستان این کار انجام می‌شود. ۷ تا ۸ درصد از کالاهای صادراتی به عراق به سوریه می‌رود. البته سوریه چندان بازار صادراتی ما نیست یعنی ما نمی‌توانیم روی سوریه به عنوان یک بازار صادراتی مثل عراق حساب کنیم چرا که مزیت زیادی در این کشور نداریم. باز شدن راه زمینی عراق به کاهش هزینه‌های ما کمک می‌کند اما بازار سوریه برای ما نهایتا ۴ یا ۵ میلیارد دلاری است. باید تلاش کنیم صادرات حوزه‌های فنی و مهندسی، IT، مصالح ساختمانی و خدمات پزشکی را تقویت کنیم چراکه در این بخش‌ها شانس بیشتری نسبت به صادرات کالایی داریم. گرچه در مورد مصالح ساختمانی نیز سوریه بازار مناسبی برای ما نیست.

وی همچنین با اشاره به قاچاق دارو به عراق خاطرنشان کرد: کالاهای یارانه‌ای که صادرات آنها ممنوع می‌شود معمولا به عراق و همچنین بقیه کشورهای همسایه راه پیدا می‌کند. باید این کالاهای یارانه‌ای را حذف یا به صورت کالابرگ توزیع کنیم. اختلاف قیمت به قدری زیاد است که انگیزه زیادی برای قاچاق کالا ایجاد می‌کند. ما ۴۰۰ تا ۵۰۰ روستای مرزی داریم که فاصله نزدیکی با عراق دارند، کنترلی هم بر این مناطق روستایی وجود ندارد. دام، مرغ، تخم‌مرغ و... از این طریق از مرز خارج می‌شود. قاچاق دارو حتی از این موارد هم راحت‌تر است. قبلا توسط مسافران عراقی مقدار زیادی دارو از کشور خارج می‌شد اما الان که سفرها کمتر شده احتمالا حجم قاچاق دارو کاهش پیدا کرده است اما به طور کلی در مورد تجهیزات پزشکی ما با مشکل قاچاق مواجه هستیم.

۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 18502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha