مراسم تحلیف «سید ابراهیم رئیسی» هشتمین رئیس‌جمهور ایران برگزار شد/ تصاویر + فیلم

مراسم تحلیف رئیس جمهور هشتم در ساعت ۱۷ با حضور ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مراسم تحلیف حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی عصر امروز (پنج‌شنبه) با حضور ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

قالیباف پس از نواختن زنگ آغاز رسمی جلسه و ضمن عرض سلام به میهمانان و ملت ایران اعلام کرد که جلسه با حضور ۲۶۵ نماینده رسمی است.

در این مراسم، علاوه بر رؤسای قوای مقننه و قضائیه و مسؤولان ارشد کشور، سران، مقامات و هیئت‌هایی از چندین کشور خارجی نیز حضور دارند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در این مراسم سخنرانی خواهند کرد و پس از آن حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در حضور رئیس قوه قضائیه برای پاسداری از اسلام و قانون اساسی سوگند یاد خواهد کرد.

رئیس دولت سیزدهم همچنین پس از امضای متن سوگند و تحویل آن به دبیر شورای نگهبان، به عنوان آخرین نفر در مراسم تحلیف سخنرانی می‌کند.

تکمیلی - مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی از ساعت ۱۷ امروز -پنج شنبه ۱۴ مردادماه- در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. در ابتدای مراسم تحلیف محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و مراسم را آغاز کرد.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز جلسه رسمی مراسم تحلیف را با تعداد حاضرین ۲۶۵ نفر رسمی اعلام کرد.

به گفته حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس، دستور جلسه صد و چهاردهم امروز، تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، خیر مقدم و بیانات رئیس مجلس شورای اسلامی، بیانات رئیس قوه قضائیه، انجام مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، بیانات رئیس جمهوری و نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی است.

بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود به ترتیب زیر سوگند یاد کرده و سوگندنامه‌ای را امضا می‌کند که متن آن به شرح زیر است:

«بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

من‏ به عنوان رئیس‏ جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران به خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‌کنم که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای مسئولیت‌هایی‏ که‏ بر عهده‏ گرفته‏‌ام‏ به کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به مردم و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هر گونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای ملت‏ شناخته‏ است‏ حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به عنوان امانتی‏ مقدس‏ به من سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت‏ پس‏ از خود بسپارم.»

رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌های‌شان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت.

گفتنی است، ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کردند؛ از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب رؤسای مجالس، رؤسای کمیسیون‌ها و هیئت‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

عراق، فلسطین، لبنان، سودان، بحرین، یمن، ترکیه، روسیه، کرواسی، آرژانتین، کوبا، برزیل، ونزوئلا، ارمنستان، افغانستان، الجزایر، سوریه، بروندی، پاکستان، صربستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، مالزی، آفریقای جنوبی، تانزانیا، بلاروس، ترکمنستان، زنگبار، گینه کوناکری، گینه بیسائو، بنین، نیجر، امارات، ایتالیا، قطر، نیجریه، سریلانکا، غنا، بنگلادش، کره جنوبی، توگو، شیلی، گرجستان، بورکینا فاسو، مالت، ایرلند، عمان، کویت، هند، بولیوی، نیکاراگوئه، بوسنی و هرزگوین، قزاقستان، یونان، اندونزی، اردن، استرالیا، اسلوونی، اوگاندا، برونئی، تایلند، تونس، چین، دانمارک، رومانی، زیمبابوه، ژاپن، ساحل عاج، نیوزیلند، سیرالئون، سنگال، فنلاند، فیلیپین، قبرس، لهستان، کره شمالی، هلند، مالی، مصر، ویتنام و همچنین واتیکان (فرستاده ویژه پاپ) از کشورهایی هستند که شخصیت‌های برجسته سیاسی و نمایندگان عالیرتبه آنها در این مراسم حضور دارند.

دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نماینده ویژه آقای جوزپ بورل، رئیس IPU، دبیرکل OPEC، دبیرکلAPA، دبیرکل PUIC، دبیرکل ALBA، دبیرکل ECO، دبیرکل سیکا (CICA)، دبیرکل اوپک گازی (GECF)، وزیر همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در تهران و معاون دبیرکل D۸ رؤسا و مقامات سازمانهای بین المللی و منطقه‌ای هستند که برای حضور در مراسم تحلیف آیت الله رئیسی به ایران سفر کرده اند.

این مراسم به صورت زنده از شبکه‌های یک و خبر و همچنین رادیوهای فرهنگ، تهران و ایران پخش شد.

پس از مراسم تحلیف رؤسای هیئت‌ها در ضیافت شام رئیس جمهور شرکت می‌کنند.

از نکات مهم این مراسم، غیبت آیت الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس است.


محسنی اژه‌ای: از مردم بصیر و زمان شناس تشکر می‌کنم

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه هم در این مراسم ضمن گرامی داشت یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهید حاج قاسم سلیمانی و مهندس ابومهدی مهندس اظهار کرد: برای همه جانبازان، آزادگان و خانواده‌هایشان آرزوی توفیق دارم. همچنین برای مریض‌ها شفای عاجل آرزوی می‌کنم. در روزهای پایانی پر خیر و برکت ماه ذی‌الحجه هستیم. از خداوند سبحان می‌خواهم که ما را مشمول تفضلات کند و آنچه در عید قربان و غدیر برای همه اولیا و اوصیا مقدر داشتند، برای ملت ما و همه حضار این جلسه مقدر کنند.

وی با اشاره به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: از مردم بصیر و زمان شناس تشکر می‌کنم که در ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ به پای صندوق رأی آمدند و بار دیگر برگ زرینی را بر تاریخ جمهوری اسلامی افزودند و با انتخاب فردی شایسته برای اجرای یک دوره چهار ساله تلاش کردند. از خداوند برای این مردم عزت را خواستارم.

رئیس قوه قضائیه ضمن تشکر از برگزار کنندگان انتخابات به تأمین امنیت انتخابات اشاره کرد و گفت: از همه کسانی که از ابتدای انقلاب در قوه مجریه حضور داشتند و صادقانه خدمت کردند، تشکر می‌کنم.

‌پس از سخنان رئیس قوه قضائیه، مراسم ادای سوگند رئیس‌جمهور برگزار و رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور اسلامی ایران سوگند یاد کرد.

رئیسی: دولت سیزدهم خستگی ناپذیر پیش خواهد رفت

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز پس از ادای سوگند و انجام مراسم تحلیف، ضمن خیر مقدم به میهمانان خارجی و داخلی شرکت کننده در این مراسم اظهار کرد: طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری را در تاریخ کشور به ثبت رساند.

وی افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان میثاق ملی در اصل ششم، همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رأی مردم دانسته است و اینک در چهاردهم مرداد ۱۴۰۰ بار دیگر اراده ملت تجلی یافت تا این خدمتگذار با آرمان‌های بلندی، سوگند وفاداری یاد کند که ۴۰ سال قبل توسط امام بزرگوارمان به ثمر نشست.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب عزمی راسخ دارند و اراده آنها قرار گرفتن کشور در مسیر عدالت پیشرفت آزادی و عزت است.
رئیسی خاطرنشان کرد: سرنوشت ایران بزرگ به همت امت تاریخ‌ساز و به رهبری امام عظیم‌الشأن متحول شد و ملت ایران به واسطه انقلاب اسلامی زنجیر زورگویان را از دست و پای خود باز کرد و بر سرنوشت خود حاکم شد و در برابر شرق و غرب ایستاد تا ثابت کند مردم سالاری دینی شیوه نوینی از حکمرانی است که می‌تواند استقلال و آزادی، دین و دنیا و سنت و پیشرفت را در کنار هم به ارمغان بیاورد.

رئیسی تصریح کرد: ایران بزرگ؛ پر افتخار و تاریخ‌ساز در حالی وارد قرن جدید می‌شود که بیش از ۴۰ سال است خورشید مردم سالاری دینی در آن طلوع کرده و اکنون در دوره تعالی و تکمیل حرکت خود در آغاز گام دوم قرار دارد.

وی اضافه کرد: امروز دولت جدید در بلندایی ایستاده که تمدن جهانی با چندین هزار سال پیشینه، آن را ساخته است. فرهنگی که قرن‌ها در تاریخ بشریت پیشرو بوده و با ترکیب یکتاپرستی و پیشرفت، الگویی از زیست و معنوی را ارائه داده است. فرهنگ و تمدن ایران بزرگ آن گاه که پذیرای اسلام شد این الگوی پیشرفت را باز آفرینی کرد و سرآمد دانش و ادب در جهان شد.

رئیس جمهور ادامه داد: ملت بزرگ ایران اکنون بر فراز این قله بلند ایستاده است و خشنود از آنچه که در انتخابات تاریخی خود شکل داده است.


قالیباف: ایران میراث‌دار بیش از یک قرن مبارزه برای دستیابی به استقلال است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم با خیر مقدم به مهمانان حاضر در مراسم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در حالی پا به قرن جدید شمسی می‌گذارد که میراث‌دار بیش از یک قرن مبارزه برای دستیابی به استقلال، آزادی، عدالت، نفی سلطه پذیری و از همه مهم‌تر به کار بستن ارزش‌های اصیل اسلامی در جامعه است.

وی افزود: در این راه خون پاک‌ترین انسان‌ها از شهید شیخ فضل الله نوری تا شهید قاسم سلیمانی فدا شده تا نهال مقدس حرکت مردمی را به درختی تناور و ریشه دار تبدیل کند

وی با خیرمقدم به شرکت کنندگان در مراسم تحلیف اظهار کرد: حضور همه هیأت‌های بلندپایه‌ای که از دیگر کشورها تشریف آورده اند و در پارلمان جمهوری اسلامی ایران به ما افتخار شرکت در مراسم تحلیف را داده‌اند و همچنین همه بزرگان دینی، مذهبی، مقامات کشوری و لشگری، نخبگان سیاسی اجتماعی فرهنگی و جهادی، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران که قدم به خانه ملت گذاشته اند سلام عرض می‌کنم.

وی ضمن عرض تبریک مجدد به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به دلیل اعتماد مردم به ایشان گفت: وظیفه خود می‌دانیم اولین حضورشان به عنوان رئیس جمهوری را در خانه ملت گرامی بداریم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین به رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری پیشین و دیگر عزیزانی که نام بردن آنها در این زمان امکان پذیر نیست خیر مقدم می‌گویم.

۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
کد خبر: 18478

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha