کرونا رشد تقاضای گاز جهان را کند کرد

آمارها نشان می‌دهد گاز بیشترین آسیب را پس از بحران کرونا خواهد دید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از هلنیک شیپینگ نیوز، تقاضای جهانی برای گاز طی دهه آینده با سرعت کمتری رشد خواهد کرد که نتیجه پاسخ این صنعت به فشارهای مالی و سیاسی ایجادشده توسط همه‌گیری ویروس کروناست.

طبق گزارش موسسه رتبه‌بندی اس پی گلوبال، کاهش گسترده تقاضای انرژی در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا حاکی از یک راه پر فراز و نشیب در پیش روی صنعت انرژی و مخصوصاً گاز طبیعی است که شاید بیشتر از سایر سوخت‌های فسیلی آسیب ببیند.

تقاضای جهانی برای گاز طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده همچنان افزایش خواهد یافت و حتی عملکرد آن نسبت به سایر سوخت‌های فسیلی به خاطر افزایش قابل‌توجه تقاضا در چین، هند و خاورمیانه بهتر خواهد بود. این مناطق بیشترین افزایش تقاضا برای گاز را تا ۲۰۳۰ خواهند داشت.

تقاضا برای گاز در غرب اروپا تنها ۱.۴ درصد تا ۲۰۳۰ رشد می‌کند چون قرارداد سبز اتحادیه اروپا این قاره را از وابستگی به سوخت‌های کربنی دور خواهد کرد و در این بین، دوری از گاز شدیدتر خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود تقاضای گاز در آمریکای شمالی ۲.۵ درصد طی دهه آینده کاهش یابد. افزایش بهره‌وری، جایگزینی سوخت و تقاضای ضعیف‌تر برای برق، استفاده از گاز در تولید برق و در بخش‌های تجاری و مسکونی را پایین می‌آورد.

ایرا جوزف، سرپرست بخش گاز و برق در  اس پی گلوبال پلتس و یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: «راه رشد تقاضا برای گاز روز به روز باریک‌تر و کوتاه‌تر می‌شود. گاز کمتر از سایر سوخت‌های فسیلی تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته ولی بیشترین آسیب را پس از بحران کرونا خواهد دید. »

در شرایطی که کل کشورهای دنیا درگیر همه‌گیری ویروس کرونا هستند، رکود اقتصاد جهان باعث شده تقاضا برای انرژی کاهش و بی‌ثباتی قیمت در بازار انرژی افزایش یابد. مازاد تولید جهانی و قیمت بسیار پایین گاز که با همه‌گیری ویروس کرونا تشدید شده، مشکلات مالی سنگینی برای این صنعت به بار آورده است. در آمریکای شمالی، بسیاری از تولیدکنندگان دسترسی محدودی به سرمایه و بازارهای بدهی مورد نیاز برای تأمین هزینه عملیات‌هایشان دارد.

تقاضای پایین باعث تعطیلی خطوط لوله، پروژه‌های گاز طبیعی مایع و سایر زیرساخت‌ها شده است. طبق گزارش اس پی گلوبال،   قرار بود اوج بعدی عرضه گاز طبیعی مایع در جهان در ۲۰۲۶ باشد ولی همه‌گیری ویروس کرونا این رویداد را ۱۲ تا ۲۴ ماه به تعویق می‌اندازد.

پیش‌بینی می‌شود قیمت جهانی گاز در ۲۰۲۱ در محدوده ۴ تا ۵ دلار در هر یک میلیون Btu باقی بماند.

۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 1846
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha