رونمایی از مثلث امنیتی - سیاسی دولت رئیسی /ردپای عضو دولت روحانی در دولت سیزدهم

از قرار معلوم تیم سیاسی کابینه ابراهیم رئیسی تکمیل شد و او درباره متصدیان سه ضلعی سیاسی و امنیتی دولت خود به جمع بندی رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصاد نیوز یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود از تکمیل مثلث سیاسی و امنیتی دولت سیزدهم خبر داد. بر اساس اطلاع در راس ضلع امنیتی دولت آینده که دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی است قرار است علی شمخانی به کار خود ادامه دهد. وزارت کشور که نماد حوزه سیاست و امنیت به صورت توامان است به احمد وحیدی سپرده خواهد شد و سکان سیاست خارجی در وزارت خارجه را نیز حسین امیر عبداللهیان در دست می گیرد.بر حسب اطلاع فهرست اعضای کابینه ابراهیم رئیسی برای دولت سیزدهم قرار است روز یک شنبه به مجلس ارائه شود.

همکاری رئیسی با دبیر روحانی در شورای عالی امنیت ملی

اگر نام احمدی نژاد فاکتور گرفته شود علی شمخانی با تمامی دولت ها پس از جنگ همکاری نزدیکی داشته است.شمخانی یکی از نظامیان نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی بود. علی شمخانی یک سال پس از پایان جنگ تحمیلی (۱۳۶۸)، با حکم فرماندهی کل قوا؛ ضمن انتقال از سپاه پاسداران به ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی نیروی دریایی ارتش را بر عهده گرفت.

شمخانی چند ماه پس از تصدی فرماندهی نیروی دریایی ارتش، در اجرای راهبرد جدید دریایی جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه و قرارگاه دریایی خاتم الانبیا را عهده‌دار شد.

رونمایی از مثلث امنیتی - سیاسی دولت رئیسی /ردپای عضو دولت روحانی در دولت سیزدهم

 او در دولت اول خاتمی وزیر دفاع شد و با وجود اینکه در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت و با سید محمد خاتمی رقابت کرد در کابینه دوم خاتمی نیز دوباره به سمت وزارت دفاع انتخاب شد. در دولت روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در این شورا فعالیت کرد.

علی شمخانی ، دارای دانشنامه مهندسی از دانشگاه شهید چمران اهواز و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت است.

شمخانی مؤلف نخستین دکترین استراتژی دریایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دکترین تطبیق استراتژی آمریکا و شوروی بوده است.وی همچنین در آکادمی‌های علوم نظامی مشغول تدریس است.

علی شمخانی اولین وزیر ایرانی است که به دلیل نقش برجسته‌ای که در طراحی و اجرای سیاست تنش‌زدائی و توسعه روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به عهده داشت، بالاترین نشان دولتی (مدال عبدالعزیز) را از پادشاه عربستان سعودی دریافت کرد.

آشنایی با گزینه احتمالی وزارت کشور


در دولت سیزدهم احمد وحیدی گزینه اصلی وزارت کشور عنوان می شود. وحیدی تقریبا در اکثر دولت های پس از انقلاب مشغول به خدمت بوده است. او در دولت خاتمی در معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع را بر عهده داشت.در آن زمان وزیر دفاع علی شمخانی بود.

در ابتدای انقلاب نیز سردار احمد وحیدی از چهره‌های دفاعی و امنیتی کشور به حساب می آمد او پس از انتصاب سردار نجار به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت نهم به ریاست محمود احمدی نژاد، به عنوان جانشین وزیر دفاع منصوب شد.

علاوه بر جانشینی وزیر دفاع، ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولیت معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز از دیگر مسئولیت‌های وحیدی به شمار می‌رود.

رونمایی از مثلث امنیتی - سیاسی دولت رئیسی /ردپای عضو دولت روحانی در دولت سیزدهم

همچنین سردار وحیدی در دولت نهم با حکمی از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور به عنوان نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور خدمت کرده است.

احمد وحیدی در سال ۱۳۸۸ و توسط محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مجلس شورای اسلامی معرفی و در روز ۱۲ شهریور همان سال با کسب اکثریت آرا انتخاب شد.

احمد وحیدی دارای مدرک کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکتری مطالعات استراتژیک از دانشگاه امام صادق است.

گفته می شود حسن روحانی علاقه زیادی داشته که از احمد وحیدی در کابینه خود برای دولت یازدهم استفاده کند اما مواضع انتقادی دولت یازدهم نسبت به دولت گذشته مانع از همکاری برخی چهره های حاضر در دولت احمدی نژاد با روحانی شده است.

رونمایی از مثلث امنیتی - سیاسی دولت رئیسی /ردپای عضو دولت روحانی در دولت سیزدهم

گزینه احتمالی وزارت خارجه ابراهیم رئیسی

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی بوده و سابقه سفارت ایران در منامه بحرین را نیز در پرونده خود دارد، او همچنین دبیرکل دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین بوده است.

حسین امیرعبداللهیان مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۷۰ در رشته روابط دیپلماتیک از دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه دریافت کرده است، و دارای مدرک کارشناسی ارشد روابط بین الملل از دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۷۵ اخذ شده است و همچنین مدرک دکترای خود را نیز از دانشگاه تهران در رشته روابط بین الملل دریافت کرده است.

امیر عبداللهیان در دوران صالحی و دو سال اول ظریف معاون عربی وزارت امور خارجه بود و گفته می شود ارتباط نزدیکی با شهید حاج قاسم سلیمانی داشته است. عکس های امروز او در دیدارهای خارجی رئیسی و غیبت در دیدارهای های قالیباف نام او را از ظهر امروز برای وزارت خارجه بر سر زبان ها انداخت اما حال یک منبع آگاه به اقتصاد نیوز گفت:گزینه نهایی رئیسی برای وزارت خارجه امیر عبداللهیان است زیرا او نسبت به ساختار وزارت خارجه شناخت دارد و بدنه نیز حاضر به همراهی با او است به همین دلیل بر سایر گزینه ها ترجیح داده شده است.

۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 18448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha