تغییر دولت بورس را برای یکسال اول از رشد شارپی می‌اندازد/ رشد سهام شرکت‌های تولید "اوره"

جهانی اقتصاددان با استناد به داده‌های تاریخی معتقد است، دولت‌ها به دنبال تثبیت شرایط موجود هستند و با تغییر دولت انتظار می‌رود که دلار و بورس فضای متعادل‌تری را تجربه کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بورس تهران امروز همزمان با مراسم تحلیف ریاست جمهوری و آغاز به کار دولت سیزدهم، ۱۷ هزار واحد رشد کرد. این خبر مهم‌ترین خبری بود که امروز بازار سرمایه به آن واکنش نشان داد.

شاید بتوان برای رشدهای بالای که در چند روز اخیر شاخص کل بورس داشت، از دلایل و اخبار مثبت استفاده کرد اما در کل وجود پارامترهای ثابت کلان اقتصادی هستند که به حرکت بازار سرمایه جهت می‌دهند که از جمله می‌توان به تورم، نرخ دلار و سیاست‌های اقتصادی دولت اشاره کرد که دکتر طاهره جهانی اقتصاددان در گفتگوی که با بازار داشت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید، تاثیرات تورمی ورود نقدینگی به بورس در نیمه اول سال را مشهود می‌داند. او می‌گوید که در حال حاضر صندوق های سرمایه گذاری داریم که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد در این ریزش بازار در سود هستند و از سهامداران تازه وارد می‌خواهد در این شرایط که بار دیگر بازار در حال رشد است روش غیر مستقیم را انتخاب کنند.

*بازار سرمایه حدود دو ماهی است که وضعیت  متعادل‌تری به خود گرفته  و رشد قابل توجهی را در این مدت داشته است. دیدگاه شما در مورد رشد بازار  با توجه به ثابت ماندن پارامترهای کلان اقتصادی چیست؟

متاسفانه غول نقدینگی همان غول اقتصاد ماست و روز به روز هم قدرتمندتر می‌شود و از پا در آوردن آن هم روز به روز سختتر می‌گردند. در نه ماه اخیر نرخ نقدینگی در اقتصاد ما بسیار بالا بوده و باعث ایجاد تورم حدود ۴۵ درصد رو به بالا شده است. حداقل در نیمه اول امسال پیش بینی می‌شود که ۲۰ درصد، رشد نقدینگی خواهیم داشت. اگر نقدینگی توام با افزایش تولید در دستور کار قرار گیرد، قطعا اثرات تورمی کمتری به بازارها انتقال می‌یابد که در حال حاضر متاسفانه این گونه نیست.

نکته بعدی،  هر گاه نقدینگی به صورت شتابان افزایش پیدا کند، انتظارات تورمی هم متناسب با آن رشد خواهد کرد. تاثیر تورمی ورود نقدینگی بر بورس در نیمه اول سال ۱۴۰۰ مشهود بوده و هر زمان که این نقدینگی از این فضا به هر دلیلی کوچ کند، آثار تورمی چند برابری را در بازارهای موازی از خود به جای خواهد گذاشت.

فعالان بازار بورس هم اتفاق نظر دارند و علاقمند نیستند که بورس با رشد نقدینگی و به دنبال آن تورم رشد کند، چه بسا در درجه اول این رشد قطعا پایدار نیست و حباب گونه عمل خواهد کرد و در ثانی افراد چند برابر آن را در هزینه‌ها و معاش روزانه خود پرداخت می کنند. اگرچه در سایر بازار دارایی ها آرامش نسبی و حتی رکود نسبی کوتاه مدتی ایجاد شده، اما با توجه به اینکه چرخه اقتصاد کلان یک چرخه مدور است و بازارها با یکدیگر بی ارتباط نیستند، تاثیر تورم و نهایی آن قطعا به زودی به بخش‌های دیگر اقتصاد انتقال می یابد.

انتظار رشد سهام شرکت‌های تولید کننده "اوره" 

*بازار در حال حاضر با خبرهای متعددی مواجه است از جمله می‌توان به ورود خودرو به بورس کالا، افزایش قیمت سیمان یا به کم رنگ شدن مذاکرات برجامی اشاره کرد، با توجه به این اخبار کدام صنایع مستعد ورود پول هوشمند هستند؟
تجربه نشان داده است هر زمان صورت وضعیت فصلی شرکت‌ها منتشر می‌شود، صنعت فلزات اساسی و شیمیایی رشد خوبی را به دنبال آن تجربه می کنند. نکته بعدی مربوط به گروه سیمانی‌ها است، با توجه به رشد بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت این محصول در یک سال جاری انتظار می رود که باز هم مثل همین چند وقت اخیر در نقاط مناسب حمایتی پول هوشمند وارد این صنعت شود.

همچنین بنده به آینده شرکت‌هایی که "اوره" تولید می کنند بسیار خوش بین هستم، اعتقاد دارم که یکی از گروه شرکت‌های پیشتاز در سال ۱۴۰۰ اوره‌ای‌ها خواهند بود. قیمت فیوچرز (معاملات آتی در کلاس جهانی) اوره در حال حاضر خیلی بالاتر از قیمت صادرات این محصول در ایران است و در شرایط فعلی حدودا ۱۰۰ دلار ارزانتر در حال فروش است اما به دلیل تحریم امکان فروش این محصول را به هر کشوری را نداریم بنابراین مجبور هستیم که این کالا را با قیمت پایین‌تر به فروش برسانیم.

 به عنوان نمونه در هفته گذشته با رشد اندکی که در قیمت‌های صادراتی  این گروه شاهد بودیم، اغلب شرکت‌های این گروه هفته سبزی را تجربه کرده اند، علاوه بر آن با توجه به بازگشت کارخانجات به روال عادی در دوره پسا کرونا، صنایعی که بر پایه منابع طبیعی و کامودیتی محور هستند، به دلیل افزایش تقاضای جهانی از وضعیت مناسبی برای سرمایه گذاری بلند مدت برخوردار خواهند بود.

در صورت اجرای توافق، امکان یک اصلاح کوتاه مدتی در نرخ دلار وجود دارد. اما با توجه به سیاست های فعلی بانک مرکزی و عدم ‌تمایل به ارزپاشی و تمایل بیشتر به تثبیت بازار دلار، در میان مدت مجددا به دامنه ۲۰ الی ۲۶ هزار تومان برسیم و یک فضای خنثی را در این بازار تجربه کنیم.

*تغییر دولت چه تاثیر بر بازار سرمایه دارد؟

با توجه به اینکه در سال اول دولت جدید هستیم و معمولا در سال اول تجربه تاریخی نشان داده که دولتها به دنبال تثبیت شرایط موجود هستند و حتی بورس هم در سال اول روند شارپی را تجربه نکرد، انتظار می رود دلار و بورس هر دو فضای متعادلی را تجربه کنند.

*برخی کارشناسان معتقدند که اصلاح  احتمالی قیمت دلار بر eps شرکتهای صادرات محور اثر منفی دارد.

 واقعیت این است که اثر افزایش فروش شرکت‌ها قطعا در میان مدت این مساله را جبران خواهد کرد.

*یکی از نگرانی‌های در بازار صعودی رفتار هیجانی است که برخی از سهامداران ممکن است مانند سال گذشته از خود نشان دهند. با توجه به معاملات بازار نوع رفتار سهامداران در سال جاری به خصوص در روزهای سبز بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر دو دسته معامله گر در بازار در حال فعالیت هستند، گروه اول فعالین خبره و با سابقه بازار و گروه دوم، گروهی که آموزش تخصصی و هدفمند ندیده اند و در واقع همان سهامدارانی هستند که بر موج هیجان سال ۹۹ سوار، و وارد بازار شدند و اکنون با اصلاح عمیقی که بازار در سال ۹۹ به خود دیده، کشتی پرتفوی آنها به گل نشسته و در پی جبران زیان خود هستند و در حال حاضر خروج از بازار با این ریزش در قیمت سهامشان توجیح منطقی ندارد.

واقعیت این است که در همه جای دنیا تازه واردها خودشان مستقیم وارد معامله گری سهام نمی‌شوند و در بازارهای جهانی حدود ۲ درصد افراد حقیقی به صورت شخصی معامله می‌کنند اما در بازار سرمایه ایران این رقم خیلی بالاتر از اینهاست. ما در حال حاضر صندوق های سرمایه گذاری داریم که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد در این ریزش بازار در سود هستند.
به نظر می‌رسد اگر انگیزه خوبی به این سهامداران تازه وارد شکست خورده داده شود و با این صندوق‌های ارتباط بر قرار کنند، از هدر رفت سرمایه آن‌ها و زیان بیشتر و اسیر باتلاق ضرر شدن آنها می توان جلوگیری کرد.

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 18378

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha