افزایش «پرخاشگری» کودکان با شیوع کرونا

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان با اشاره به تاثیر کرونا در میزان تماس‌ با خط مشاوره "صدای یارا" گفت: تعداد تماس‌های برقرار شده با صدای یارا نشان می‌دهد که «پرخاشگری» در کودکان نسبت به قبل بیشتر شده و دلیل آن محدود شدن فعالیتهای کودکان و نوجوانان، قطع ارتباط با محیط خارج از خانه و دوستان، نرفتن به پارک، موزه، باشگاه های ورزشی و ... همچنین ارتباط دائم در شرایط سخت بحران کرونا با والدین آنهم به دور از اقوام و آشنایان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد منصوره شاه نظری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه صدای یارا در سال ۱۳۷۹ توسط انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان راه‌اندازی شده و اولین خط کمک فکری به کودکان و نوجوانان و والدین آنان است، اظهار کرد: حضور و فعالیت مجموعه و بازخوردهای مردم، تعداد تماس گیرندگان و ارتباط مداوم آنها نشان می‌دهد که مجموعه صدای یارا چقدر توانسته در ارائه خدمات‌ خود موفق باشد.

وی با بیان اینکه از نقاط مختلفی برای دریافت مشاوره با صدای یارا تماس گرفته می‌شود، ادامه داد: از روستاها، شهرستانها، شهرها و حتی از خارج کشور با صدای یارا تماس می‌گیرند و مشاوره دریافت می‌کنند، لذا صدای یارا توانسته خود را به عنوان منبعی علمی و به روز که می‌تواند مسائل و مشکلات را تحلیل کند و با استفاده از الگوی رهیاب که در جهت توانمند کردن مراجع حرکت می‌کند، بازخوردهای مناسبی بگیرد.

به گفته، شاه‌نظری، افراد زیادی از روستاها و شهرستان‌ها برای دریافت مشاوره با صدای یارا تماس می‌گیرند که این تماسها در دوران پاندمی بیشتر هم شده است.

رییس هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان با بیان اینکه مراکز مشاوره تلفنی خصوصی زیادی در کشور وجود دارند، یادآور شد: در ایران عموم مردم نیاز به سامانه‌های مشاوره‌های تلفنی بیشتری مانند صدای یارا دارند. در حال حاضر اورژانس اجتماعی ۱۲۳، صدای یارا، مشاوره سازمان بهزیستی کشور ۱۴۸۰، سامانه‌های قوه قضائیه و ۱۱۰، مشاوره‌های رایگان ارائه می‌دهند و هرچقدر تعداد این سامانه‌ها افزایش یابد، بهتر است، زیرا مشاوره‌های خصوصی هزینه‌بر هستند و عموم مردم نمی‌توانند هزینه‌های آن را پرداخت کنند، این درحالیست که هر خانواده‌ای نیاز به حل مشکل در شرایط بحران و دانش فرزند پروری و ارتباط با نوجوان و... دارد.

وی با اشاره به اینکه انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در جهت ارائه خدمات بهتر در سال ۱۳۹۱ خط هشت شماره‌ای صدای یارا را به خط پنج شماره‌ای (۴۲۱۵۲) تغییر داد تا کودکان بتوانند راحتتر با این خط تماس بگیرند، گفت: در حال حاضر باتوجه به موضوع کرونا  با یک خط دایورت در دوشیفت صبح و بعدازظهر شروع به دورکاری کردیم و به تازگی با توجه به نیاز، در صدد افزایش ۳ خط دایورت هستیم و اکنون کارهای فنی این اقدام در دست انجام است. 

شاه‌نظری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۵۹ مشاور در صدای یارا به تماس‌گیرندگان این خط مشاوره می‌دهند، در پاسخ به این سوال که آیا این سامانه طی چند سال گذشته با کمبود نیروی مشاور برای پاسخ‌دهی با تماس‌گیرندگان مواجه نشده است؟، گفت: تاکنون مشاوران در صورت حضوری بودن توسط چهار خط ارائه خدمت می‌کردند؛ باتوجه به این تعداد خطوط با کمبود نیرو مواجه نشده‌ایم و البته با توجه به اینکه ما در سال یک یا دوبار فراخوان میدهیم که با استقبال زیادی از طرف روانشناسان و مشاوران روبرو هستیم و طی مصاحبه های تخصصی جذب نیرو انجام میشود.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان با اشاره به تاثیر کرونا در میزان تماس‌ با صدای یارا گفت: تعداد تماس‌های برقرار شده با صدای یارا نشان می‌دهد که پرخاشگری در کودکان نسبت به قبل بیشتر شده و دلیل آن محدود شدن فعالیتهای کودکان و نوجوانان، قطع ارتباط با محیط خارج از خانه و دوستان، نرفتن به پارک، موزه، باشگاه های ورزشی و... همچنین ارتباط دائم در شرایط سخت بحران کرونا با والدین به دور از اقوام و آشنایان است. 

وی گفت: همچنین حضور بیش از حد کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به دلیل برقراری راحتتر راه ارتباط با دوستان و فرار از محیط خسته کننده خانه بیشتر شده است. همچنین  میزان اضطراب آنها در دوران کرونا به دلیل احساس عدم امنیت و نگرانی از ابتلای خود و والدین به بیماری بیشتر شده است.

شاه نظری افزود: تماس‌های مرتبط به موضوع «سوگ» به دلیل ویروس کرونا و مرگ ناشی از آن نسبت به گذشته بیشتر شده است که این تماس‌ها برای نحوه برخورد با کودکانی که والدین یا اقوام نزدیکشان را از دست داده‌اند برقرار شده است. 

۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 18263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha