زمان مرگ رمزارزها در ایران فرا رسیده است؟/سرگردانی ۱۲ میلیون فعال بازار

حدود ۱۲ میلیون نفر در ایران در بازار ارزهای دیجیتال فعالند. اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، می‌تواند دسترسی تمام فعالان بازار رمزارزها به سرمایه‌های خود را قطع کند. برای همین فعالان حوزه فناوری می‌گویند اجرای این طرح، به معنای مرگ بازار رمزارزها در ایران است.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، هفته پیش‌ بود که ۱۲۱ نماینده مجلس رای دادند که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی برای بررسی و تایید نهایی به کمسیون فرهنگی برود. طرحی که به گفته کارشناسان، در صورت تصویب شدن به معنای مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و مرگ اینترنت در ایران است.اما در کنار کسب‌وکارهای اینترنتی، حالا فعالان بازار رمزارز هم نمی‌دانند که در صورت اجرای این طرح، چه بلایی بر سر سرمایه‌هایشان می‌آید. از طرفی خاموش کردن چراغ اینترنت در ایران به معنای توقف فعالیت در این حوزه است.

سرگردانی ۱۲ میلیون فعال بازار

طبق آخرین آمارها حدود ۱۲ میلیون نفر در بازار ارزهای دیجیتال در ایران  فعال هستند و به نحوی از این بازار درآمد کسب می‌کنند. به عقیده کارشناسان اگر این طرح بدون اصلاح اجرا شود دسترسی تمام فعالان بازار رمزارزها به سرمایه‌های خود قطع می‌شود. این بار دیگر حرف فیلتر و استفاده از فیلترشکن نیست و قرار است پهنای باند هر سرویس پایه‌ کاربردی که مجوز ندارد کاهش یابد و دیگر عملا vpn هم دردی را دوا نمی‌کند.

میلاد نوری، کارشناس حوزه فناوری ارتباطات در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: این طرح بسیار کلی است و جزئیات در این طرح مطرح نشده است به نوعی که حتی دو نماینده موافق این طرح بر اساس سلیقه شخصی خوانش‌های متفاوتی از طرح دارند. اما کلیت این طرح می‌گوید همه سرویس‌های پایه‌کاربردی چه ایرانی و چه خارجی باید مجوز بگیرند و اگر ظرف ۴ ماه مجوز نگرفتند بر اساس قانون، کمسیون تشکیل شده می‌تواند دسترسی به آن‌ها را قطع کند و بعد وزارت ارتباطات چند ماه وقت دارد تا جایگزین پیام‌رسان یا پلتفرم مسدود شده را معرفی کند.

این کارشناس در ادامه گفت: یکی از نمایندگان مجلس در یکی از روم‌های کلاب‌هاوس اعلام کرده که حتی ممکن است پهنای باند پلتفرم‌هایی که مجوز ندارند تا ۹۵ درصد محدود شود. اینجا دیگر بحث فیلترینگ نیست که بتوانیم با فیلترشکن دورش بزنیم بلکه مثلا پهنای باند پلتفرمی مثل اینستاگرام محدود می‌شود و سرعت این پلتفرم آنقدر کم می‌شود که فعالیت در آن عملا معنایی ندارد. این یک نوع بازی با کلمات است. مسدودسازی کنار گذاشته شده و به محدودسازی رسیدیم.

نوری در رابطه با بازار ارزهای دیجیتال گفت: کلیت این طرح تصویب شده اما اگر این طرح بدون اصلاح و شفافیت اجرا شود می‌توان گفت با این طرح مرگ تکنولوژی بلاکچین و بازار رمزارزها رقم می‌خورد. از طرفی دستگاه‌های استخراج رمزارز هم برای تایید بلاک‌های استخراج شده باید به اینترنت وصل شوند و این طرح می‌تواند به استخراج رمزارزها هم لطمه وارد کند.

ضد و نقیض‌ها

در حاشیه بالا گرفتن اعتراض کاربران ایرانی به طرح صیانت در فضای مجازی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در توئیتر خود گفت طرح مجلس هنوز تصویب نشده و پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌آپ که راه درآمد مردم هستند محدود نمی‌شوند اما دیروز عباس مرادی از طراحان اصلی این طرح در گفتگو با ایرنا محدودیت اینستاگرام را تایید کرده است.

اگرچه برخی از مسئولین ادعا می‌کنند اینستاگرام و واتس‌آپ بسته نمی‌شود اما اگر این طرح به مرحله اجرا برسد و به عنوان قانون تصویب شود اختیارات محدودسازی را به کمسیون تشکیل شده می‌دهد.

رمزارزها کی محدود می‌شوند؟

کارشناسان عقیده دارند اجرای این طرح بیش از یک سال زمان می‌برد. چون در مرحله اول طرح باید به شورای نگهبان فرستاده شود و بعد از آن که توسط شورای نگهبان تایید شد پلتفرم‌ها حدود ۴ ماه زمان دارند مجوز بگیرند و گفته می‌شود حدود ۴ ماه هم فرصت هست تا وزارت ارتباطات پلتفرم جایگزین معرفی کند. حدود ۱/۵ سال طول می‌کشد تا طرح اجرا شود.

احتمالا فعالان بازار رمزارزها یادشان است که چند ماه پیش مجلس قصد داشت درگاه پرداخت همه صرافی‌های ایرانی را مسدود کند اما بعد از چند روز از این اقدام منصرف شد و حالا طرح صیانت عملا اتصال به درگاه را محدود می‌کند.

تنها فعالان بازار رمزارزها از این طرح لطمه نمی‌بینند بلکه همه مردم به نوعی درگیر شدند. از دانشجویی که به عنوان فریلنسر کار می‌کند تا اینفلوئنسری که از یوتیوب یا اینستاگرام درآمد دارد. طرح صیانت حتی اگر اصلاح شود باز هم تاثیر منفی خود را بر روی فضای کسب و کار ایران می‌گدارد و جالب اینجاست که حتی مدیران پلتفرم‌های داخلی مانند گپ منتقد این طرح‌اند و عقیده دارند به فضای کسب و کار آسیب می‌زند.

فعالان این حوزه معتقدند تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که مخالفت خود با این طرح را به گوش جامعه و مسئولین برسانیم.

۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 18260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      1 0
      ... با این طرحش