رشد بورس منتظر چیست؟

کارشناس بازار سرمایه معتقد است: مشخص‌ شدن رویکرد سیاسی دولت در امور بین‌الملل می‌تواند در تبیین مسیر آتی بازار بورس نقش غیرقابل انکاری داشته باشد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی، بورس همچنان حرکت در مسیر فعلی خود را ادامه داده و در انتظار مشخص شدن سیاست‌های اثرگذار باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، امروز بازار سرمایه با رشد تقاضا در گروه‌های بزرگ و کوچک بازار رو به رو شده است. روز گذشته بورس با تحرکات منفی به کار خود پایان داد و اصلاح قیمتی در برخی از نمادها اتفاق افتاد.

امروز اما بر خلاف روز گذشته تقاضا در بازار جان گرفته و شاخص کل بورس نشان از روندی تعادلی در بازار دارد. بر خلاف روند مثبت نماگر بورس اما شاخص کل هم‌وزن تحرکات منفی را از خود نشان داده و به نظر می‌رسد امروز نمادهای کوچک بازار گرایشات منفی را دارند. اما کارشناسان بازار سرمایه در تحلیل بورس در وضعیت فعلی چه می‌گویند؟

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند فعلی بازار سرمایه گفت: در حال حاضر شرایطی استثنایی و متفاوت را در بازار بورس تجربه می‌کنیم. از یک طرف اعلام نظرهایی که سیگنال به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین را به بازار می‌دهند در روند اصلاحی بازار موثر واقع شده‌اند. از طرفی دیگر هم بالا رفتن حجم معاملات در تالار شیشه‌ای نشان از روند مثبت بازار دارد.

وی افزود: گذر شاخص کل از مقاومت محدوده‌ی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد همزمان با رهایی سهم‌های کوچک بازار از صف‌های فروشی است که ماه‌ها با آن گریبان‌گیر بودند. نوسانات نرخ ارز و تغییرات نرخ بهره در بازار بانکی، گزارش‌های مطلوب عملکردی شرکت‌ها در فصل مجامع و ادامه‌دار بودن شیطنت‌های برخی حقوقی‌ها در بازار، از جمله مواردی است که در بازار بورس مشاهده می‌شود.

طبق گفته او، هر یک از موارد ذکر شده قدرت بالایی در اثرگذاری بر بازار بورس را دارند. اما در این میان مهم‌ترین مساله، تحلیف ابراهیم رئیسی بعنوان سکاندار دولت سیزدهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. مواردی از قبیل ترکیب کابینه دولت سیزدهم، رویکرد دولت در حمایت و صیانت از بازار بورس و روابط بین الملل دولت سیزدهم‌ با سایر کشورهای جهان سیگنال‌های مهمی هستند که در روزهای آینده از سمت دولت جدید به بازار داده می‌شود.

محبی در بخش دیگری تشریح کرد: هر چقدر دولت سیزدهم در جلوگیری از رفتارهای غیرحرفه‌ای که بعضا در بورس شاهد آن بوده‌ایم، رفتار مقتدرانه‌ای داشته باشد، امید به متعادل‌تر شدن بازار بیشتر می‌شود. امیدواری به تحرکات متعادل بازار می‌تواند در ترمیم اعتماد از دست رفته‌ی مردم به بازار سرمایه موثر باشد.

از طرفی مشخص‌ شدن رویکرد سیاسی دولت در امور بین‌الملل می‌تواند در تبیین مسیر آتی بازار بورس نقش غیرقابل انکاری داشته باشد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی،بورس همچنان حرکت در مسیر فعلی خود را ادامه داده و در انتظار مشخص شدن سیاست‌های اثرگذار باشد.

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 18259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha