قیمت خانه درسردرگمی/سرنوشت عرضه سیمان در بورس کالا چه شد؟

عرضه سیمان در بورس کالا در هفته‌های آینده نیز با همکاری وزارت صمت و وزارت نیرو ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از برگزاری جلسه که نتیجه آن خروج موقت سیمان از بورس کالا بود بسیاری از افراد از نتیجه این جلسه ناراضی و تصمیم خروج سیمان از بورس کالا را به سود دلال‌ها می‌دانستند. روز چهارشنبه جلسه ایی در وزارت صمت با حضور افرادی از بورس کالا و همچنین مقام عالی وزارت صمت برگزار شد و بعد از این جلسه دیگری نیز در بورس کالا بعد از انجام معاملات ۵۰۶ هزار تن سیمان در بورس کالا برگزار شد.

این اختلاف ها همچنان ادامه دارد و این بین بازار ساخت و ساز مسکن، در سکوت به رکود خود ادامه می دهد و شاید هم در این گیرودارها، دلالان مشغول به دستکاری این نرخ در بازارها هستند.

همان دلالانی که جمارانیان رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان آن ها را 15 نفر خوانده و می گوید: سیمان در کارخانه پاکتی 16 هزار تومان عرضه می شود و به دست مصرف کنندگان به 60 هزار تومان می رسد و این نشانگر دلالی در این بازار وخرید و فروش به دست تنها 15 نفر است.

این سردرگمی ها منجر شد تا برای دریافت آخرین اخبار درباره عرضه سیمان در بورس کالا سراغ یکی از مسئولان بورسی برویم. 

شوک برق به بازار سیمان با برنامه منظم عرضه شرکت ها در بورس مرتفع می شود/  اطمینان از ثبات بازار در آینده با آغاز عرضه های سلف - پایگاه اطلاع رسانی  کالاخبر

سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در گفتگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با همکاری صورت گرفته بین وزارت صمت، وزارت نیرو و بورس کالا عرضه‌های سیمان در بورس کالا انجام شد. بنا شد وزارت صمت با وزارت نیرو همکاری کند تا برق این عرضه کنندگان تامین شود.

این مقام مسئول گفت: هفته‌های آینده نیز عرضه‌ها ادامه خواهد داشت و امیدوارم با توجه به تامین برق، بتوانیم عرضه‌های پایدار تری داشته باشیم.

 وزارت نیرو یک بخش مهم از مثلث تشکیل شده برای عرضه سیمان در بورس کالا

گفتنی است امروز با صدور اطلاعیه «بسیار مهم و فوری» شرکت توانیر، فهرست ۲۷ شرکت سیمانی عرضه کننده در بورس کالا که وصل برق آن‌ها در اولویت قرار گرفته است، را منتشر کرد.


در این اطلاعیه آمده است: با توجه به تصمیمات متخذه در ستاد فرماندهی اوج بار و هماهنگی وزارت نیرو و صمت، شرکت‌های سیمانی زیر که اقدام به ارائه محصول در بازار نموده اند تا اطلاع ثانوی از ساعت ۲۴ الی ۸ صبح ۷۰% دیماند مصرفی و از ساعت ۸ صبح الی ۲۴ معادل ۳۰% دیماند مصرفی مجاز به مصرف هستند.

براساس این اطلاعیه شرکت‌های سیمان ساوه، صوفیان، آذرآبادگان خوی، ارومیه، آبیک، فارس نو، کردستان، فیروزکوه، شمال، مازندران، درود، شاهرود، توسعه ماهان کرمان، خوزستان، سپاهان، بجنورد، تهران، دشتستان، قائن، منددشتی، خزر، اردستان، داراب، شرق، خاش، کرمان و بهبهان مشمول این اطلاعیه می‌شوند.

دلالان سیمانی به دنبال خاموشی!/ بهانه جدید برای احتکار و گرانی

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به این که در این دو روز تعطیلی، مصرف برق کاهش می‌یابد، افزود: روند کاهش محدودیت‌های برقی که از هفته پیش آغاز شده بود، از شب گذشته تداوم یافت.

رجبی مشهدی با ابراز امیدواری در خصوص اینکه این روند برطرف کردن محدودیت‌های برقی صنایع، در هفته آتی نیز با همکاری مردم و کاهش مصرف برق ادامه یابد، افزود: با هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و صمت، ۳۶ کارخانه سیمانی که روز گذشته سیمان خود را در بازار عرضه کردند و باعث کاهش حباب قیمتی شدند، در اولویت رفع محدودیت‌های برقی قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران همچنین یادآور شد: در صورت همکاری، رفع محدودیت‌های برقی سایر کارخانجات سیمانی که محصولات خود را در بازار عرضه کنند، با نظر وزارت صمت، انجام خواهد شد.

برپایه این گزارش، پیش از این برخی از دلالان و واسطه‌ها به بهانه قطعی برق و کمبود تولید، باعث گرانی سیمان در بازار شده بودند که در واکنش به این اقدام سودجویانه، رضا جمارانیان رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان صنعت سیمان، با صراحت دلالان را باعث گرانی سیمان دانست و تصریح کرد: قطع برق عامل گرانی سیمان نیست.

سرنوشت عرضه سیمان در بورس کالا چه شد؟

بورس بهترین جا برای عرضه سیمان است

سیف الله امیری معاون صنایع معدنی وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار صنعت معدن تجارت باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با عرضه سیمان در بورس کالا اظهار کرد: زمانی که تمام واحدها در بورس کالا ثبت نام کنند و همه تولید محصولات در بورس کالا عرضه شود و همه خریداران واجد شرایط کد بورسی بگیرند، در این زمان بورس بهترین جا برای عرضه سیمان است؛ اما در این شرایط بحرانی و قطره چکانی به نظر بورس فقط باعث افزایش قیمت می‌شود!

او بیان کرد: بنا بود فعلا عرضه سیمان در بورس متوقف شده و مدیریت آن مانند قبل به انجمن‌ها واگذار شود.

امیری گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده احتمالا عرضه سیمان در بورس کالا قطع نشود و واحدها را مجبور کنیم تا هفته آینده همه وارد بورس شوند.

پیش از این اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز از مخالفت خود برای عرضه سیمان در بورس کالا خبر داده بود و معتقد بود این روش منجر به دلالی و گرانی این کالا می شود و باید مصالح به شیوه سنتی در بازار عرضه شوند!

در آخر گفتنی است که بنا به تصمیات اتخاذ شده تاکنون عرضه سیمان در بورس کالا در هفته‌های آینده نیز با همکاری وزارت صمت، وزارت نیرو و بورس کالا ادامه خواهد داشت و با توجه به این که عرضه بخشی از سیمان در بورس کالا صورت می‌گیرد وزارت صمت برای حل مشکلات واحدهای بیشتری را متقاعد به عرضه در بورس کالا کند؛ که این اقدام نیز بنا به گفته بسیاری از کارشناسان بسیار سودمند برای صنعت سیمان و ثبات قیمتی این محصول در بازار است.

۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 18165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha