بی‌ثباتی بازار سرمایه در پی مشخص نبودن برنامه‌های دولت سیزدهم/ شاخص در همین کانال باقی می‌ماند

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه در حال حاضر در بی‌ثباتی به سر می‌برد، مطرح کرد: برنامه‌های اقتصادی دولت آینده می‌تواند به وضعیت بازار سرمایه روشنی ببخشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ دیروز در دقایق ابتدایی معاملات شاهد رشد ضعیف شاخص کل بودیم. این روند ادامه پیدا کرد به طوری که رشد شاخص کل به ۳ هزار واحد نیز رسید اما در ادامه روند بازار نزولی شد تا شاخص کل به نزدیکی ارتفاع دقایق ابتدایی امروز برگردد.

کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که بازار سهام به دلیل بازگشایی برخی نمادهای بزرگ با فشار عرضه همراه شده است.

 نماگر اصلی بورس  یک هزار و ۶۰۶ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۵۱۶ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن ، در انتهای معاملات، یک هزار و ۱۵۹  واحد کاهش داشت و رقم ۳۹۶ هزار و ۷۴۴ واحد را نشان داد.

شاخص فلزات اساسی نیز امروز افزایش یافت . در نهایت با رشد ۱۲ هزار و ۵۷۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۲ هزار و یک واحد رسید. امروز نماد های بیشتری از این گروه روند مثبت داشتند.

دیروز اکثر نماد های گروه کانی غیرفلزی قرمز رنگ بودند و نماد «کساپا» با رشد نزدیک به ۵ درصدی بیشترین افزایش را در بین نماد های این گروه داشت. امروز  گروه محصولات شیمیایی، در تعداد نمادهای منفی و مثبت برابری داشت . اکثر نماد های گروه خودرو و ساخت قطعات کاهش قیمت داشتند و نماد «خنصیر» با افت نزدیک به ۲۵ درصدی بیشترین ریزش را داشت. در گروه بانکها و موسسات اعتباری اکثر نماد ها روند منفی داشتند.

 نماد «البرز» بیشترین رشد و نماد «خنصیر» بیشترین ریزش را داشتند. نماد «فملی» امروز بیشترین تاثیر در روند شاخص کل را داشت.

حسین نصیری، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: بازار سهام در چند روز گذشته در اثر عواملی چون مسائل سیاسی داخلی و اعتراضات خوزستان و سایر استان‌های کشور نوسان داشته است.

وی در ادامه مطرح کرد: ناامنی‌های اجتماعی که ریشه در مسائل اقتصادی و نبود آب و برق دارند باعث تنش سیاسی شده است و این تنش‌های سیاسی تأثیر بیشتری نسبت به مسائل اقتصادی روی بازار سرمایه گذاشته است. علاوه بر این، در هفته‌های آتی دولت تغییر خواهد کرد و معمولا، تغییرات در هر مسئله‌ای تنش به همراه خواهد داشت و اثرات آن بر بازار سرمایه مشخص خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره بر اینکه سیاست‌های آتی دولت نامشخص است، گفت: گمانه‌زنی‌هایی در مسائل اقتصادی وجود دارد که هرکدام اثر خاصی روی بازار می‌گذارند، اما منتظر این هستیم که دولت مقتدرانه در جایگاه بنشیند و تیم اقتصادی خود را مشخص و سیاست‌های آتی اقتصادی خود را مشخص کند که این سیاست‌ها برنامه پولی و بانکی، برجام، سیاست خارجی و ارتباطات بین‌المللی و در نهایت نرخ ارز را در بر می‌گیرد.

نصیری درباره اثر ارز روی بازار سرمایه مطرح کرد: اکثر درآمد کشور از طریق صادرات و از طریق بازارهای بین‌المللی به دست می‌آید بنابراین، تغییر نرخ ارز و تغییرات نرخ‌های جهانی و همچنین هزینه مبادلات روی مسائل اقتصادی داخل کشور تأثیر می‌گذارد چراکه بیشترین شرکت‌های فعال در این زمینه در بورس فعالیت می‌کنند بنابراین می‌توان گفت که شاخص همچنان در محدوده یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد نوسان خواهد داشت و کسی اقدام به سرمایه‌گذاری بلندمدت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: اگر کسی قصد سرمایه‌گذاری در بورس دارد، درحد نوسانگیری خواهد بود تا تصمیم‌های اقتصادی دولت آینده گرفته شود. با این تفاسیر، می‌توان پیش‌بینی کرد که چند روز آینده این روند به قوت خود ادامه خواهد داشت و اگر تغییری ایجاد شود، تنها به دلیل اثرگذاری اخبار لحظه‌ای خواهد بود، اما تغییر در صفوف خرید و فروش نشان‌دهنده عدم ثبات در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اثرگذاری وضعیت کشورهای همسایه بر بازار سرمایه تصریح کرد: قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و مسائل سیاسی دیگر در خارج از مرزهای کشور مانند کشیدن دیوار در مرز ترکیه از جمله عواملی است که می‌تواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد و وقتی در شرایط بی‌ثباتی بر بازار سرمایه حاکم است، باید حتما منتظر این آثار در بازار باشیم.

نصیری در پایان خاطرنشان کرد: به تازگی، صنایع دارویی به دلیل بحران در وضعیت بهداشتی کشور می‌توانند رشد خوبی داشته باشند و علاوه بر این، صنایع سیمانی می‌توانند رشد قابل ملاحظه‌ای در آینده داشته باشند. صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی همیشه در اقتصاد وضعیت خوبی داشته‌اند و با قیمت پایینی که در حال حاضر دارند، می‌توانند برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت مناسب باشند، اما برنامه‌های مشخصه دولت برای اقتصاد از همه مسائل مهم‌تر است.

۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 18138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha