علی حیدری: تصمیمات ناگهانی باعث ریزش بورس شد/ سازمان بورس شعور سهامداران را نادیده گرفته است!

کارشناس بازار سرمایه گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار با ممنوعیت خرید و فروش روزانه سهام شعور و خرد جمعی سهامداران را نادیده گرفته است. اگر فعالیت سرمایه‌گذاران منفعت و سودی نداشته باشد و برای آنها روز به روز محدودیت جدیدی تعریف بشود به‌طور حتم سرمایه خود را از بازار خارج می‌کنند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد- زهرا فعله گری؛   تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار برای ممنوعیت خرید و فروش روزانه سهام به‌مظور حمایت از بازاردر شرایطی گرفته شد که مخالفتهای جدی در این باره وجود داشت و این تصمیم با انتقادات بسیاری همراه بود .این در حالی است که مدیرعامل بورس تهران در ادعای عجیب از موافقت ۸۰ درصدی فعالان بازار سهام از این تصمیم‌گیری خبر داده بود.  علی صحرایی در این باره گفته بود : چرا سهامداران حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده‌اند باید قادر به فروش سهامی باشند که در همان روز خریداری کرده اند؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان‌ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می‌گیرند، نباید با رفتار نوسانگیری روبرو شوند.

واقعیت این است که در چهل روز گذشته به‌طور میانگین بیش از نصف شرکت‌های فعال بورسی با اصلاح حدود ۵۰ الی ۷۰ درصدی روبرو شده‌اند و در این بین نهادهای مربوطه با راهکارهایی شبیه به آزمون و خطا، سعی در توقف روند سقوطی شاخص بورس را داشته اند که که البته تاکنون نیز هیچ اقدام موثری شکل نگرفته است.

جمع کثیری از کارشناسان معتقدند که جلوگیری از نوسان‌گیری روزانه یک تصمیم اشتباه بوده چراکه چنین قوانینی بازار را از مسیر اصلی خود منحرف می‌کند و دردسر آن بیشتر از نفعش است.

متاسفانه در چهل روز گذشته در پی تصمیمات جدید سازمان بورس شاهد واکنش منفی بازار سرمایه بودیم. در روز شنبه بازار سهام روند خوبی را در ابتدای معاملات آغاز کرد اما با ابلاغ این تصمیم ورق برگشت و مجددا شاهد صف‌های سنگین فروش شدیم.

برخی از سهامداران با واکنش‌ در فضای مجازی اعتراض‌های خود را از رفتارهای ناگهانی متولیان بازار اعلام کردند.

با ابلاغ این مصوبه جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، عده‌ای از کارشناسان معتقدند  که هر شخصی می‌تواند استراتژی معاملاتی خود را بر اساس دامنه نوسان منفی تا مثبت پنج را تعریف کند و قانون ممنوعیت نوسانگیری روزانه نمی‌تواند کمک معقولی برای بهبود وضعیت بازار سهام باشد و حتی بالعکس امکان دارد به تهدیدی برای نقدشوندگی بورس تبدیل شود. کارشناسان مخالف این قانون بر این باورند زمانی که یک نمادمتوقف می‌شود، پس از بازگشایی دامنه نوسانی برای آن وجود ندارد و بدون به وجود آمدن اختلالی آن سهم خود را با بازار همسو می‌کند. بنابراین اگر دامنه نوسان همانند بورس‌های جهانی بنا بر اختیار سهامدار گذاشته شود، می‌توان مکانیزم بازار آزاد که ذات بازار سرمایه است را محقق و روند متعادلی برای آن ترسیم کرد.

بر اساس این گزارش؛ شاید بتوان گفت هدف از وضع چنین قانونی جلوگیری از فروش در درصدهای مثبت و رنج منفی نخوردن بعد از جمع شدن صفوف باشد که البته این قانون منجر به حذف بخشی از تقاضا شده و دیگر عرضه معنی پیدا نمی‌کند.

علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با رادار اقتصاد در این باره اظهار کرد: ریزش بازارسهام با توجه به تورمی که در جامعه وجود دارد، منطقی به‌نظر نمی‌رسد و گمان می‌کنم نا به سامانی‌های سیاسی و اقتصادی در چنین موضوعی نقش دارد. تصمیمات یک شبه مسئولان همچون ممنوعیت خرید و فروش روزانه، حذف معاملات الگوریتمی، افزایش شناوری سهام و دیگر اقداماتی که اخیرا توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ شده، همگی در سرعت نزولی شدن بازار سهام موثر است.

حیدری ادامه داد: در واقع تصمیم‌گیران با وضع چنین قوانینی باعث ایجاد بی‌اعتمادی در سهامداران شده‌اند. سازمان بورس و اوراق بهادار با استفاده از خلاقیت‌ دهه‌های پیشین و منسوخ شده به دنبال حفظ کرسی است. از این رو تصمیمات آنها ثمره‌ای نداشته و سهامداران را هر روز با چالش‌های جدید رو به رو می‌کنند.  

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: متاسفانه کلیات و اصل مبانی اقتصاد فراموش شده و تصمیم‌گیران برای حل اوضاع به بار آمده به راهکارهای ابداعی که پشتوانه علمی ندارد، روی آورده‌اند.  

وی با بیان اینکه دخالت و دستکاری معاملات هیچگاه در اقتصاد امری مطلوب نبوده، تشریح کرد: با ممنوعیت خرید و فروش روزانه سهام حقوق اولیه فعالان بازار نادیده گرفته شده است. مسئولان به هر طریقی و بدون در نظرگیری نتیجه تصمیماتشان در بلند مدت به دنبال ایجاد تعادلی غیر واقعی و دستوری در بازار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: مسئولان باید در برابر خسارتهایی  که با بی‌تدبیری آنها برای سهامداران به وجود آمده، جوابگو باشند. اگر با این اقدامات قصد ایجاد تعادل و ثبات در بازار را دارند، باید گفت که مسیرشان صحیح نیست و این تصمیمات موقتی و گذرا تنها باعث ایجاد نگرانی و ابهام در آینده بازار سهام می‌شود.

حیدری بیان کرد: در بازارهای پولی و مالی قطعیت وجود ندارد و این بازارها همواره با نوسان رو به رو است. با ممنوعیت نوسانگیری روزانه، عامل موثر در تحرک بازار از بین می‌رود.  

به گفته او؛ دولت باید با رسمت پیدا کردن استقلال بانک مرکزی، ایجاد اجماعی ببین سه قوه و بازنگری در اقتصاد کلان بتواند بازار آزاد را در جامعه به وجود بیاورد و بورس و دیگر بخش‌های اقتصاد بر اساس واقعیت‌ها پیش‌روی  تصمیم گیری داشته باشند.
این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: با برداشتن گام‌های اصولی و به کارگیری راهکارهای علمی می‌توان انتظار ظهور شفافیت و به وجود آمدن یک رویه هدفمند بدون هیجان را داشت. در غیر این صورت و با تداوم ابداعات لحظه‌ای باید هیجان و سردرگمی بیشتر بازار را پذیرفت.  

حیدری گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار با ممنوعیت خرید و فروش روزانه سهام شعور و خرد جمعی سهامداران را نادیده گرفته است. باید این را در نظر داشت که سرمایه با سودآوری همراه می‌شود اگر فعالیت سرمایه‌گذاران منفعت و سودی نداشته باشد و برای آنها روز به روز محدودیت جدیدی تعریف بشود به‌طور حتم سرمایه خود را از بازار خارج می‌کنند.

۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 1811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha