تحلیل بورس امروز ۵ مرداد ۱۴۰۰ / افزایش نوسان در معاملات و حرکت شاخص

بازار سهام در جریان معاملات امروز با نوسانات شاخص همراه بود. در آغاز معاملات شاخص عملکرد مثبتی داشت اما دوباره رنگ قرمز به خود گرفت. بعضی از شاخص‌سازها همراه با حمایت و بعضی دیگر روند نزولی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ آغاز معاملات امروز شاخص کل بورس ۶۰۰۰ هزار واحد رشد کرد و در ارتفاع یک میلیون و ۳۲۹ هزار واحد قرار گرفت. نمادهای کگل، کچاد و وامید بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر حرکت شاخص داشتند و لیدرهای بازار امروز سرخپوش شدند و فولاد، شستا و تاپیکو بیشترین اثر منفی را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند.

از طرفی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بدون شک دامنه نوسان با تغییر همراه می‌شود و معاملات بورس روی این دامنه نوسان کنونی مثبت و منفی پنج درصد متوقف نمی‌ماند.

محمدعلی دهقان دهنوی، به نظرات مطرح شده در زمینه افزایش دامنه نوسان اشاره کرد و افزود: بنده همیشه و حتی در زمانی که هنوز وارد سازمان بورس نشده بودم اعلام کرده‌ام، بیشتر از همه افرادی که معتقد به افزایش دامنه نوسان هستند، به این موضوع اعتقاد دارم.

وی افزود: سال گذشته تصمیمی برای ایجاد محدودیت در دامنه نوسان اتخاذ شد که همان زمان اعلام کردیم این اقدام موقتی است، بعد از عبور از این شرایط خاص بازار، دامنه نوسان را به حالت عادی یا دامنه بزرگتر باز می‌گردانیم.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند رفتارها در بازار و معاملات امروز ناشی از هیجانات برای اخبار منتشر شده در پیرامون بورس است. از طرفی بازار فردا (چهارشنبه) عرضه اولیه دارد و رئیس سازمان بورس از تغییرات در دامنه نوسان خبر داده است، بنابراین برخی از رفتارها در بازار امروز ناشی از هیجانات در بین سهامداران است.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تحلیل بازار در روزهای گذشته گفت: بورس تهران معاملات هفته گذشته را در حالی پشت سر گذاشت که عرضه‌ها در بازار افزایش یافته بودند و خبر دستیابی ستاره خلیج فارس به سود خالص ۱۴ هزار میلیارد تومانی، شستا و تاپیکو را از زیر این فشار رهایی بخشید و افزایش تقاضا در غول بازار منجر به بهبود در کلیت بازار شد.

این کارشناس همچنین درباره روند شاخص کل بورس گفت: با توجه به جمیع جهات به نظر می‌رسد روندی مانند سال ۱۳۹۶ را در بازار شاهد هستیم. یعنی نه آن صعود وحشتناک نیمه اول ۱۳۹۹ را ببینیم و نه آن ریزش سنگین نیمه دوم را بلکه بازاری تحلیلی‌تر را در کنار چرخش نقدینگی در صنایع پیشتاز بازار شاهد باشیم. به لحاظ تکنیکال در محدوده مقاومتی۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰۰ عرضه‌ها همانطور که مشاهد می‌شود شدت گرفت اما در هفته پیش‌رو گزارش‌های عالی سه ماهه می‌تواند از این سد عبور کند. پیش‌بینی می‌شود منفی های شاخص می‌تواند فرصت ورود به سهم های ارزنده بازار باشد البته این در صورتی است که شاخص محدوده ۱۱۰۰ واحدی را از دست ندهد.

در آغاز معاملات امروز تعداد نمادهای مثبت و منفی تقریبا برابر بود و همین موضوع باعث رشد شاخص در ابتدای معاملات شد اما رفته رفته تعداد نمادهای منفی افزایش یافت و حرکت شاخص را نزولی کرد. بعد از گذشت تقریبا دو ساعت از بازگشایی بازار، حدود ۲۳۹ نماد در بورس روند نزولی دارند و تنها ۴۹ نماد مثبت هستند، اما با توجه به مثبت بودن تعدادی از نمادهای شاخص‌ساز روند نزولی شاخص شیب زیادی ندارد.

۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 18050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha