نتایج تحقیقات جدید درباره واکسن سینوفارم | دو دوز برای بالای ۵۰ ساله‌ها کم است

یک تحقیق جدید نشان داده اثربخشی واکسن چینی سینوفارم برای افراد بالای ۵۰ سال بسیار کمتر است و این نگرانی، چند کشور را به فکر استفاده از دوز سوم انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه همشهری، سینوفارم یکی از واکسن‌های مشهور جهان برای مقابله با  کووید-۱۹ است که در ایران هم کاربرد گسترده‌ای داشته است.

مطالعه جدید توسط محققان مجارستانی اما نشان می‌دهد که دریافت ۲دوز کامل واکسن چینی سینوفارم در افراد مسن ۵۰ سال به‌بالا، محافظت ضعیفی در برابر بیماری کووید-۱۹ ایجاد می‌کند. این تحقیق منجر به ایجاد نگرانی در ده‌ها کشوری شده است که بیشترین نرخ واکسیناسیون عمومی به‌ویژه در افراد سالمند را با این واکسن انجام داده‌اند.به‌گزارش آسوشیتدپرس، بررسی نمونه‌های خون گرفته شده از ۴۵۰ نفر در مجارستان حداقل ۲ هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم نشان داد که ۹۰ درصد از افراد زیر ۵۰ سال دارای آنتی‌بادی محافظ هستند اما این درصد با افزایش سن کاهش یافت و ۵۰ درصد از افراد بالای ۸۰ سال هیچ نشانی از آنتی‌بادی خنثی‌کننده نداشتند. این مطالعه توسط ۲ محقق مجارستانی در این هفته به‌صورت آنلاین منتشر شد اما هنوز توسط سایر دانشمندان بررسی نشده است.

جین دونگ یان، ویروس‌شناس دانشگاه هنگ کنگ که در این مطالعه دخالتی نداشته است می‌گوید: نتیجه این تحقیق بسیار نگران‌کننده است؛ چراکه نشان داده است افراد در معرض خطر، پاسخ آنتی‌بادی ضعیفی دارند. البته از نظر علمی سطح آنتی بادی‌ها معیار مستقیمی برای میزان محافظت از فرد در برابر کووید-۱۹ نیست، اما شواهد نشان می‌دهد که آنها یک دیوار دفاعی خوب در مقابل ویروس هستند.

یک متخصص نیز در این بین هشدار داد که انتخاب کیت‌های آزمایشی می‌تواند دقت اندازه‌گیری‌ها را محدود کند. وانگ چنگوانگ، استاد سابق کالج پزشکی اتحادیه پکن و یک متخصص ایمونولوژی می‌گوید، هنوز یافته‌های این مطالعه دارای اعتبار هستند و نخستین تلاش علمی و عمومی برای تجزیه و تحلیل تأثیر واکسن سینوفارم در سالمندان است.

کمیسیون ملی بهداشت چین از اظهارنظر در مورد این مطالعه خودداری کرد و گفت آنها فقط به مطالعات دولت‌ها یا مؤسسات تحقیقاتی بزرگ پاسخ می‌دهند.

واکسن پر رمز و راز

این نخستین‌بار نیست که ابهاماتی در مورد کارایی واکسنی که در ‌ماه‌ می توسط سازمان بهداشت جهانی مورد تأیید قرار گرفت و در بیش از ۵۰ کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، مطرح می‌شود. سخنگوی سازمان بهداشت جهانی پیش از این گفته بود متخصصان این سازمان از این مطالعه آگاه هستند و به بررسی تمام شواهد موجود ادامه می‌دهند. مشاوران این آژانس ماه‌ها پیش سؤالاتی را در مورد این که آیا واکسن سینوفارم از افراد ۶۰ سال به بالا محافظت می‌کند، مطرح کردند، اما هنگامی که وضعیت به خوبی پیش رفت، یک متخصص سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم واکسن در افراد مسن متفاوت عمل می‌کند.

تحقیقات شرکت دولتی چینی نشان داد که تقریبا همه شرکت‌کنندگان در آزمایشات بالینی مرحله آخر ساخت واکسن سینوفارم زیر ۶۰ سال بودند و محققان می‌گویند شواهد کافی برای اثبات این که آیا واکسن‌ها در افراد مسن کار می‌کنند وجود ندارد. اما به‌طور کلی این واکسن ۷۸ درصد اثربخشی دارد.

در مجارستان، نگرانی در مورد این واکسن باعث شد بسیاری به‌دنبال آزمایش آنتی‌بادی بروند. سرانجام پایتخت بوداپست به‌عنوان بخشی از تلاش برای افزایش فشار بر دولت برای تهیه دوزهای تقویت‌کننده برای کسانی که به آنها نیاز دارند، آزمایش رایگان را برای ساکنان مسن ارائه داد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان سرانجام هفته گذشته در برابر عصبانیت روزافزون عمومی اعلام کرد که دولت دوز سوم اختیاری را به‌زودی به شهروندان خود ارائه می‌دهد.

امارات و بحرین هر دو در ‌ماه‌ می اعلام کردند که آنها نیز به‌دلیل نگرانی در مورد عدم‌ پاسخ کافی آنتی‌بادی، دوز سوم سینوفارم را ارائه می‌دهند. البته در بحرین توصیه شده است که افراد بالای ۵۰ سال و برخی دیگر از افراد آسیب‌پذیر، واکسن فایزر را به‌عنوان تقویت‌کننده خود صرف‌نظر از این که در ابتدا سینوفارم دریافت کرده‌اند یا خیر، بزنند اما CNBG، زیرمجموعه شرکت سینوفارم که ناظر بر مؤسسه پکن است، گفته که ارائه دوز سوم در دستورالعمل بالینی این شرکت قرار ندارد.

مشخص نیست تاکنون چند دوز واکسن سینوفارم صادر شده است. به‌طور کلی چین در نیمه اول سال ۵۰۰ میلیون دوز واکسن صادر کرده است و سینوفارم به همراه شرکت خصوصی سینوواک یکی از دو تولیدکننده عمده واکسن کووید در این کشور است.

اتحادیه جهانی واکسن و ایمن‌سازی‌ اخیرا ۵۵۰ میلیون دوز از این دو شرکت را برای برنامه کوواکس مورد حمایت سازمان ملل متحد سفارش داده است. واکسن سینوفارم در چین به‌ویژه در افراد مسن، بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. کمیسیون ملی بهداشت این کشور در ماه آوریل اعلام کرد که ۲ دوز کامل از این واکسن تا حدودی در برابر بیماری محافظت می‌کند. با این حال تصدیق می‌کند که مراحل اولیه آزمایشات بالینی واکسن سینوفارم نشان داده که آنتی‌بادی کمتری  در افراد ۶۰ سال به بالا تولید شده است.

۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 18001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha