ارتقای ۱۶ رتبه‌ای ایران در حوزه امنیت سایبری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حوزه امنیت، ۱۶ رتبه در سال اخیر ارتقاء جایگاه داشتیم، گفت: اگر اخباری گهگاه منتشر می‌شود از مشکلاتی که در حوزه امنیت وجود دارد، به این دلیل است که ما از ۷ خدمت الکترونیکی به ۱۰۲۳ خدمت رسیدیم و طبیعی است وقتی که این خدمات توسعه پیدا می‌کند، مساله امنیت آن هم تبدیل به چالش جدیدی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در آخرین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم، با اشاره به برگزاری بیست و دومین جلسه شورای اجرای فناوری اطلاعات، گفت: پس از تصویب قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که شورای اجرایی فناوری اطلاعات در آن قانون و بر اساس اساسنامه و شرح وظایف تشکیل شده، ۲۲ جلسه از ابتدا برگزار شده است. پنج جلسه در دولت دکتر احمدی‌نژاد بود که صرفا جلسه اول با ۴۵ دقیقه رئیس جمهور وقت تشکیل شده و چهار جلسه بعدی در طی هشت سال دولت نهم و دهم با ریاست معاونت اول وقت برگزار شده است. در دولت یازدهم این شورا، شش جلسه به ریاست معاون اول دولت یازدهم داشته و در دولت دوازدهم این یازدهمین جلسه‌ای است که تشکیل می‌شود و ۱۰ جلسه از این ۱۱ جلسه به مدیریت جنابعالی برگزار شده که این نشانه اهتمام حضرتعالی به مقوله مهم توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه موضوع حائز اهمیت دولت الکترونیکی است.

وی با بیان اینکه در طول دولت یازدهم و دوازدهم دولت تلاش کرد به وعده‌هایی که به مردم داد، جامه عمل بپوشاند و بخش عمده‌ای از آنها امروز به ثمر نشسته است، گفت: امروز ۱۰۰ درصد شهروندان ایران به اینترنت دسترسی دارند و ۹۸.۵ درصد مردم ما در روستاهای کشور در پهنه ایران بزرگ و پهناور، متصل به شبکه ملی اطلاعات هستند و به زیرساخت اینترنت دسترسی دارند این در حالی است که در قبل از این ما ۴ میلیون پورت ADSL در شهرهای کشور داشتیم و در مناطق روستایی که بخش عمده‌ جمعیت نیازمند خدمت‌رسانی، حضور دارند، اصلا پدیده‌ای به نام زیرساخت شبکه به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت توسعه دولت الکترونیکی وجود نداشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر آمار حوزه دولت الکترونیکی، بیان کرد: در سال ۹۲ چیزی به اسم گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی یا همان GSP وجود خارجی نداشت اما در دولت یازدهم شکل گرفت و در پایان سال ۱۳۹۵، ۱۷ دستگاه به این پایانه متصل بودند و ارائه خدمت می‌کردند، ۲۶ دستگاه متصل بودند که خدمت دریافت می‌کردند و مجموع این ۱۷ دستگاه و ۲۶ دستگاه خدمات‌گیرنده و خدمات‌دهنده، بین آنها ۷ خدمت برقرار بود. در پایان تیر ماه سال ۱۴۰۰ مجموعاً ۶۲ دستگاه اجرایی داریم که به GSP متصل و در حال ارائه خدمات هستند و ۲۰۸ دستگاه اجرایی در حال دریافت خدمات هستند و ۱۰۲۳ خدمت را ارائه می‌کنند یعنی ۱۷ به ۶۲ و ۲۶ به ۲۰۸ و ۷ به ۱۰۲۳ خدمت الکترونیک در زیرساخت دولت الکترونیکی ارتقا پیدا کرده است.

آذری جهرمی ادامه داد: آمار تجمیعی تبادل اطلاعات این بوده که در پایان سال ۹۵، یک میلیون و ۶۶ هزار و ۴ تراکنش در دولت الکترونیکی تبادل‌ شده و تا پایان تیر ۱۴۰۰ ، ۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۶۷۸ تراکنش به صورت تجمیع چند سال تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی انجام شده، مفهوم آن برای ما این است که از پایان سال ۱۳۹۵ تا پایان تیر سال جاری، مجموعا این ۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌های دولتی را حذف کردیم و معنای دیگر آن این است که به همین میزان شفافیت اضافه شده است.

به ۲ میلیارد و ۸۰۰ تبادل الکترونیکی رسیدیم

وی با اشاره به تفکیک آمار تجمیعی تراکنش‌ها بیان کرد: ما در سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۶۶ تراکنش داشتیم، سال ۱۳۹۶، ۹۷ میلیون تراکنش، در پایان ۹۷ همان ۹۷ میلیون بوده و خیلی تغییری نکرده، در سال ۱۳۹۸ این تراکنش یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون شده یعنی یکباره در سال ۹۸ یک رشد ۱۰ برابری را داشتیم، در پایان ۱۳۹۹ آن یک میلیارد و ۲۰۰ دو برابر شده یعنی ۲ میلیارد و نیم شده و تا پایان تیر ماه، ۲ میلیارد و ۸۰۰ تراکنش شده است. این آمار تجمیعی است و آمار سالانه، کسر این اعداد از همدیگر است. برش هشت ساله نشان می‌دهد که عدد یک میلیون در پایان سال ۹۵ به ۲ میلیارد و ۸۰۰ در مجموع رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: کابل GSP را راه انداختیم که خدمات دولت الکترونیکی را برای بخش خصوصی عرضه می‌کند و خدماتی که دولت باید به بخش خصوصی بدهد. در سال ۱۳۹۸ زیرساخت آن راه‌اندازی شده و در همان سال، یک میلیون و ۵۰۰ هزار استعلام بخش خصوصی را جواب داده و تا پایان تیر ماه ۱۴۰۰، ۲۳۰ میلیون استعلام بخش خصوصی را دولت پاسخ داده از طریق زیرساخت دولت الکترونیکی که یک رشد قابل توجه است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: مجموع شاخص‌های دولت الکترونیکی که بر اساس قانون برنامه و دبیرخانه و سازمان فناوری اطلاعات پایش شده،‌ به صورت مشترک ارزیابی شدند و ما امتیازدهی می‌کنیم به دستگاههای کشوری توسعه خدمات دولت الکترونیکی. این شاخص را مدنظر داشته باشید که در سال ۹۵ که اولین دوره ارزیابی صورت گرفته، کلاً ۷ خدمت الکترونیکی داشتیم و در سال ۱۴۰۰، ۱۰۲۳ خدمت و روی تک تک این خدمات پایش کیفیت انجام شده است.

وی درباره نمره امتیاز کشوری خدمت‌ها توضیح داد: نمره ۷ خدمت در سال ۱۳۹۵، ۱۵ بوده و در پایان دوره هفتم ارزیابی که گزارش آن ماه پیش منتشر شده، آن ۱۰۲۳ خدمت نمره ۴۵.۳ را دریافت کردند، میانگین کل کشور. بانک مرکزی از امتیاز صفر در دوره اول به امتیاز ۴۰ در پایان دوره هفتم رسیده و رشد قابل توجهی داشته است. سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی از امتیاز ۱۴ به امتیاز ۳۸.۹ رسیده،. قوه قضاییه از امتیاز ۸.۸ به ۳۴.۱ ارتقا پیدا کرده، وزارت امور اقتصادی و دارایی از ۴۲ به ۶۷.۷ ، وزارت امور خارجه از ۱۱.۲ به  ۲۷.۸، وزارت آموزش و پرورش از ۹.۸ به ۴۵.۳، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از صفر به ۷۸.۹ ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۸.۹ به ۴۴.۲ ، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۱۶.۵ به ۷۵.۱ ، وزارت جهاد کشاورزی از ۲۶.۵ به ۳۷.۸ ، وزارت دادگستری از صفر به ۱۸.۸ ، وزارت راه و شهرسازی از ۱۷.۶ به ۴۳.۸ ، وزارت صنعت، معدن، تجارت از ۱۹.۴ به ۵۴.۵ ، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری از ۴۷.۵ به ۴۷.۲ ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۲۲.۵ به ۵۱.۶ ، وزارت کشور از ۱۳.۷ به ۳۱.۱ ، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۱۲.۸ به ۵۳.۵ ، وزارت نفت از صفر به ۳۴.۱ و وزارت نیرو از ۶.۶ به ۴۸.۵ و در پایان وزارت ورزش و جوانان از ۱۳.۷ به ۴۹ ارتقا پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه انتظاری که از دستگاه‌ها داشتیم بر مبنای توانستن و قوانین مصوب در برنامه بوده، گفت: مثلا وزارت صنعت اگر همکاری بیشتری از سمت مثلا وزارت اقتصاد با او می‌شده می‌توانسته امتیاز بالاتری هم بگیرد. اینها به صورت زنجیره‌ای به همدیگر متصل هستند. ولی در کیفیت خدمات الکترونیکی یک رشد سه برابری را علی‌رغم اینکه خدمات بیش از ۱۰۰ برابر شده، شاهد بوده است. بیشترین رشد را وزارت ارتباطات داشته، وزارت رفاه و تامین اجتماعی، هم در خدمات هم در نمرات رشد داشته، در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رشد قابل توجه بود، در حوزه وزارت بهداشت اقدامات بسیار مهمی انجام شده، وزارت اقتصاد وضعش خوب بوده سرویس‌های حائز اهمیت و مهمی داشته، وزارت اقتصاد هم رشدش قابل توجه بوده است.

آذری جهرمی افزود: یک مورد افت داریم در حد نیم درصد وزارت علوم است که دلیل آن این است که خدماتی که زیاد شده خودشان را متناسب با آن رشد ندادند یعنی پایه خدمات آنها حفظ شده، منتها آن چیزی که برای آنها ترسیم شده، نتوانستند به اندازه کافی رشد کنند. این یک جهش قابل توجه بوده که ۱۷ رتبه جایگاه ایران در توسعه دولت الکترونیکی در دنیا ارتقا یافته، به شفافیت کمک کرده و یک زیرساخت مهم است.

امروز هیچ دستگاه دولتی نداریم که اطلاعات آن خارج از کشور «هاست» شود

وی با تاکید بر اهتمام دولت به الکترونیکی شدن خدمات و دسترسی شهروندان، بیان کرد: بنابر آمار دبیر شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۲ ، ۴۰ درصد اطلاعات دولت در خارج از کشور «هاست» می‌شد و خدمات الکترونیک دولت میزبانی آن در خارج از کشور بود، در سال ۱۳۸۹، ۴۸ درصد اطلاعات کشور خارج از کشور نگهداری می‌شد و امروز با توجه به زیرساخت‌هایی که در دولت توسعه داده شده ما هیچ دستگاه دولتی نداریم که اطلاعات آن خارج از کشور «هاست» شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حوزه امنیت، ۱۶ رتبه در سال اخیر ارتقا جایگاه داشتیم، افزود: اگر اخباری گهگاه منتشر می‌شود از مشکلاتی که در حوزه امنیت وجود دارد، مساله آن روشن است. شما از ۷ خدمت به ۱۰۲۳ خدمت رسیدید و طبیعی است وقتی که این خدمات توسعه پیدا می‌کند، مساله امنیت آن هم تبدیل به چالش جدیدی می‌شود. این مسائل و اخباری که در حوزه امنیت گهگاه منتشر می‌شود هرچند باید به آن توجه شود اما در دولت به مساله امنیت توجه ویژه‌ای برای امنیت اطلاعات شده است. هیچ اطلاعات دولتی امروز در خارج از کشور نگهداری نمی‌شود. همه بر روی زیرساخت‌های داخلی بر اساس زیرساخت‌های دولتی و بخش خصوصی نگهداری می‌شود و امنیت ما به لحاظ زیرساخت‌های ارتباطی به گواهی سازمان‌های بین‌المللی در سال اخیر ۱۶ رتبه رشد پیدا کرده و این حائز اهمیت است. 

آذری جهرمی خاطرنشان کرد:‌ اخباری که گهگاه حاکی از این است که  ایران به لحاظ حملات سایبری هدف قرار گرفته و البته دشمنانی هم در این حوزه داریم، به این دلیل است که ما موفق شدیم زیرساخت‌های اساسی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را رشد دهیم. البته برخی اعتقاد دارند شبکه هم خاموش است ولی ما اینجا اعتقادمان بر این بود که شبکه باید یک شبکه روشن، پایدار، ارائه‌دهنده خدمت، آسان‌کننده کار و مردم و تسهیل کننده زندگی مردم و حرکت رو به جلو باشد و تلاش کنیم امنیت آن را هم فراهم کنیم.

۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
کد خبر: 18000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha