شایعه خروج سیمان از بورس کالا + جزئیات جلسه در حال برگزاری

جلسه تصمیم‌گیری درباره خروج سیمان از بورس کالا در حال برگزاری است. البته گفته می‌شود وزارت صمت به دولت، پیشنهاد داده است که عرضه سیمان در بورس کالا «به مدت محدود» متوقف شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ بررسی‌ها حاکی است بر مبنای جلسات آخر هفته در وزارت صمت و صورت‌جلسه مربوطه، تولید سیمان کشور به‌دلیل محدودیت برق به میزان زیادی کاهش داشته و در تناسب با تقاضا نیست.

برپایه این گزارش، بورس کالا تا زمان فراهم شدن شرط عرضه کافی از سوی تولیدکنندگان سیمان متناسب با تقاضا، اجازه عرضه در بورس را نمی‌دهد.

همچنین محدودیت‌های برق تا شهریور ادامه‌دار است و تولید سیمانی‌ها تا آن زمان به حالت عادی برنمی‌گردد.

بر این اساس، پیشنهاد وزارت صمت به دولت، عدم عرضه سیمان در بورس کالا به مدت محدود بوده و نه خروج سیمان از بورس کالا.

بدیهی است در صورت تامین برق مورد نیاز سیمانی‌ها، موضوع عدم عرضه در بورس کالا منتفی می‌شود و عرضه طبق روال گذشته می‌تواند تداوم یابد.

خروج سیمان از بورس کالا، قیمت را غیرواقعی می‌کند

خروج سیمان از بورس کالا به معنی ورود مجدد دولت به حوزه قیمت‌گذاری این کامودیتی بوده و در شرایط ناپایدار کنونی، باعث انتقال بخشی از سود تولیدکننده به واسطه‌ها و غیرواقعی شدن قیمت‌ها می‌شود که مخالف منافع حوزه تولیدکننده و مصرف کننده است و توصیه‌ نمی‌شود.

در ماه‌های گذشته شاهد عرضه محصولات دو بیلدینگ سیمانی در بورس کالا بودیم. به اعتقاد کارشناسان، با این اتفاق، رقابتی شدن قیمت‌ سیمان در برخی مناطق را شاهد بودیم، هرچند قیمت واقعی سیمان این نیست و باید به سمتی برویم که کشف قیمت واقعی، منجر به کاهش دلال‌بازی در این صنعت شود.

با توجه به تولید ۵۵.۴ میلیون تنی سیمان در سال ۹۷، ۶۰.۴ میلیون تنی در سال ۹۸ و ۶۸.۳ میلیون تنی در سال گذشته، شاهد رشد همه ساله تولید در این صنعت هستیم. پارسال ۶۳.۷ میلیون تن از سیمان تولیدی در داخل کشور به فروش رفت و بقیه ۴.۶ میلیون تن دیگر صادر شد (معدن۲۴).

جلسه‌ای بدون حضور نماینده بخش خصوصی

هاشم آردم، فعال بازار سرمایه، امروز در همین رابطه در توییتر نوشته است: در جلسه تصمیم‌گیری درباره خروج سیمان از بورس کالا نه نماینده‌ای از بورس کالا حضور دارد و نه نماینده‌ای از انجمن تولیدکنندگان سیمان (اقتصاد آنلاین).

۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 17999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha