صنایع ارز محور، شاخص کل بورس را بالا خواهند کشید!

با توجه به سابقه و روند حاکم بر بازار، پیش بینی می‌شود که در هفته کاری پیش رو بازار روندی مناسب و مثبتی داشته باشد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در هفته گذشته بازار روند مناسبی را داشت و شاخص کل بورس توانست خود را بالای یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد حفظ کند، اما این روند صعودی و آهسته به سد محکم تعطیلات برخورد کرد. حال چشم اهالی بازار سرمایه به روزهای کاری هفته جاری دوخته شده است که آیا این روند ادامه دار خواهد بود و شاخص هم وزن نیز می‌تواند مقاومت خود را بشکند یا خیر؟

در این رابطه و برای تحلیل روند بازار در هفته کاری پیش رو با کارشناسان بازار سرمایه به گفتگو پرداخته ایم؛

مهدی میرزایی کارشناس بازار  سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با روند بورس در هفته کاری پیش رو بیان کرد: معمولا حافظه چند ساله یاد آوری می‌کند زمانی که بازار چند روز تعطیل است بعد از آن بر اساس جو و اخبار، بازار با یک رشد خوب و مناسب همراه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:طی هفته اخیر با توجه به بیانیه‌ای که از سوی شورای عالی امنیت ملی، کمیته تطبیق برجام در خصوص در حالت سکون ماندن مذاکرات وین منتشر شد این موضوع سبب شد فعالان بازارسیگنال‌های دریافت کنند که تصورات در رابطه با ریزش نرخ دلار و مباحث این چنینی کنسل شده است و خود این موضوع می‌تواند سبب شود که بازار سمت ریزش نرود و به احتمال زیاد مبالغی نیز وارد بازار شود. در مجموع در هفته پیش رو پیش بینی می‌شود که بازار روند مثبتی را طی کند و با رشد خوبی همراه شود.

میرزایی در ادامه افزود:در هفته پیش رو به نظر می‌رسد صنایعی که وابستگی ارزی دارند و در آمد شان بر اساس ارز است روند مثبتی را طی خواهند کرد از جمله سهام شیمیایی‌ها و صنایع بانکی را می‌توان نام برد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:از سوی دیگر سایر صنایع به دلیل این که وابستگی به کل بازار دارند نیز رشد خواهند کرد و این طور می‌توان جمع بندی کرد که در هفته آینده تقریبا رشد بازار متوازن خواهد بود.

پیش بینی رشد ۱۰ تا ۱۵ هزار واحدی شاخص کل برای هفته کاری پیش رو

او در ادامه گفت:در رابطه با شاخص کل به نظر می‌رسد در هفته پیش رو بین ۱۰ تا ۱۵ هزار واحد با رشد همراه خواهد بود.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با روند بورس در هفته کاری پیش رو بیان کرد: این هفته بازار تنها سه روز دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه فعالیت دارد بنابر این نمی‌تواند خیلی روزهای قوی باشد، اما در کل جو حاکم بر بازار مثبت است.

با شکست مقاومت شاخص هم وزن، شرکت‌های کوچک بازده‌ای مطلوب تری خواهند داشت

او افزود: شاخص هم وزن به مقاومت خود برخورد کرده است و با وجود پولی که در این چند هفته وارد بازار شده است و ارزش و حجم معاملات، به احتمال زیاد شاخص هم وزن با مقاومت خود درگیر باشد و بتواند این مقاومت را رد کند و به این ترتیب از هفته بعد روند بازار مطلوب‌تر و شاخص هم وزن و شرکت‌های کوچک بازده‌ بهتری از شاخص کل و شرکت‌های بزرگ‌تر داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد:در این هفته کاری پیش رو بیشتر تک سهم‌ها هستند که وضعیت مطلوب تری خواهند داشت و سهم‌های پالایشی که اکثرا به دلیل برگزاری مجمع بسته هستند و به احتمال زیاد در روز سه شنبه یا چهارشنبه بازگشایی خواهند شد.

آسایش در ادامه گفت:به طور کل اکنون به دلیل جو تغییر ریاست جمهوری، تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت، تغییر در شورای عالی بورس، سازمان بورس و قسمت‌های دیگر موثر بر بازار سرمایه یک خوش بینی کلی نسبت به بازار و آینده آن وجود دارد.

او افزود: موضوع موثر دیگر بر روند بازار قرار گرفتن شاخص کل بالای یک میلیون ۳۱۰ هزار واحد است و درگیری شاخص هم وزن با مقاومت خود است و این موضوع جو مثبتی را به بازار تزریق می‌کند. عامل دیگر که می‌تواند در این هفته بر بازار تاثیر مثبت داشته باشد کاهش نرخ بهره بین بانکی است که با توجه به هفته گذشته این انتظار وجود دارد که این نرخ کاهش پیدا کند و کاهش آن بر روند بازار تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

با توجه به گفته کارشناسان می‌تواند این گونه نتیجه گرفت که این انتظار وجود دارد که روند بازار در هفته کاری پیش رو با توجه به عوامل مختلف و جو حاکم بر بازار روندی مناسب و مثبت باشد و شاخص هم وزن بتواند مقاومت خود را بشکند.

۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 17977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha