در بورس آینده را خرید و فروش می‌کنیم/ اگر نگاهها به آینده مثبت باشد، سرمایه‌گذاران به بورس ورود می‌کنند/ کاهش بیشتر سود بانکی و ثبات نرخ ارز دو شرط کلیدی رشد بازار

کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: در حال حاضر فعالان و اهالی بازار سرمایه انتظار تشکیل کابینه کارآمد و متخصصی را می کشد. با توجه به اینکه بازار سرمایه ای ها نسبت به ترکیب کابینه و تا حدودی حمایت از تولید با توجه به شعارهای داده شده از سوی اقای رئیسی امیدوارند، اینک شاهد رونق یابی معاملات سهام به عنوان یک شاخص از اقتصاد واقعی هستیم.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حال بورس چند روزی است که خوب است. نه مثل خوبی هایی که اوایل سال ۹۹ مثل برق و باد روندهای صعودی را طی می کرد اما به نظر می رسد رشد شاخص های بورس این روزها ناشی از امیدواری به آینده و استقرار حاکمیت عقلانیت بر مدیریت اقتصادی کشور باشد. همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه وبورس وضعیت این روزهای بازار سرمایه و انتظارات اهالی این بازار را از دولت آینده با رادار اقتصاد در میان گذاشته که در ادامه بحث می خوانید.

همایون دارابی در خصوص اهمیت امیدواری اقتصادی ونوع نگاه مثبت به آینده در تحولات رو به رشد بورس به رادار اقتصاد گفت: واقعیت این است که ما در بورس آینده را خرید و فروش می کنیم. در واقع آنچه دربورس مورد ارزش گذاری قرار میگیرد آینده است و اینکه  نوع نگاه من و شما به عنوان سهامدار و سرمایه گذار در بورس، نسبت به آینده چگونه دیدگاهی است؟

وی در این باره توضیح داد: اگر نگاه در عرصه کلان اقتصاد از دید من و شما و رسانه ها و تحلیل هایی که کارشناسان و رسانه های اقتصادی منتشر می کنند به آینده مثبت باشد، قطعا همه سرمایه داران اعم از خرد یا کلان حاضر به سرمایه گذاری و انتقال سرمایه و پول بیشتری به بورس و بازار سهام هستند در غیر این صورت رویدادها منفی و این موضوع برعکس می شود.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه این بحث خاطر نشان کرد: وجود هر گونه ناامیدی در فضای اقتصادی کشور یعنی ناامیدی از سود آوری و توسعه اقتصاد، اطمینان بیشتر به رکود و باز شدن فضای ناسالم اقتصادی که به تبع آن تورم هم بخش جدا نشدنی از این موضوع است، بنابراین امید و انگیزه برای سپرده گذاری در بورس کاهش می یابد.

همایون دارابی علت رشد شاخص ها را در روزهای گذشته اینگونه اعلام کرد: افزایش امیدواری در جامعه عامل جا به جا شدن شاخص و رسیدن به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بود. بعد از انتخابات ریاست جمهوری شاهد این موضوع بودیم که امیدواری ها نسبت به عقلانیت تصمیم گیری های اقتصادی و سیاسی در دولت آینده افزایش یافت. مردم احساس می کنند تصمیم گیری های غلطی که در دولت های قبلی و دولت آقای روحانی اتخاذ شده در این دولت نمی افتد مثل قیمت گذاری های دستوری و دستوری نگاه داشتن قیمت ارز.

همایون دارابی کارشناس بازار سهام درباره پایین نگاه داشتن نرخ ارز و نگرانی های بورس از این موضوع در دولت آقای روحانی توضیح داد:  دولت آقای روحانی تلاش کرد تا نرخ ارز را به صورت مصنوعی کاهش دهد. پایین نگاه داشتن غیر واقعی نرخ ارز آسیب های جدی به شرکت های صادراتی وارد کرد. از سوی دیگر بیان مسائلی مثل پایین آمدن نرخ ارز که آقای رئیس جمهور هم از آن سخن گفت و شائبه ها و گمانه زنی های دولت مبنی بر پایین آمدن نرخ ارز حتی تا ۱۵ هزار تومان، مشکلاتی برای بازار ایجاد کرد.

وی درباره نرخ سود بانکی نیز نظر خود را گفت: نه تنها صحبت های دولتی ها درباره نرخ ارز دردسر ساز شد، بلکه بالا بودن نرخ سود بانکی هم عملا مشکلاتی را برای بازار ایجاد کرد که همه ی اینها دست به دست هم داد تا شاخص ها روز به روز دچار افت های جدی شود. هر چند در حال حاضر و بعد از انتخابات ریاست جمهوری نرخ سود بانکی تا کنون ۲ درصد کاهش یافته، اما هنوز به حد لازم و مورد انتظار برای حمایت از تولید نرسیده است.

دارابی دراین باره تصریح کرد: به هر حال انتظار می رود دولت آینده در این باره سیاست گذاری درستی داشته باشد و کاهش شدیدتری روی نرخ بهره بانکی اعمال کند تا سرمایه ها به سمت بازارسهام روانه شوند. ثبات نرخ ارز نیز موضوع مهمی است که دولت باید به این مقوله توجه جدی داشته باشد چرا که ثبات نرخ ارز عامل موثری در افزایش رونق شرکت های صادراتی است.

همایون دارابی انتظارات بازار سرمایه را از دولت آینده اینگونه عنوان کرد: در حال حاضر فعالان و اهالی بازار سرمایه انتظار تشکیل کابینه کارآمد و متخصصی را می کشد. با توجه به اینکه بازار سرمایه ای ها نسبت به ترکیب کابینه و تا حدودی حمایت از تولید با توجه به شعارهای داده شده از سوی اقای رئیسی امیدوارند، اینک شاهد رونق یابی معاملات سهام به عنوان یک شاخص از اقتصاد واقعی هستیم.

همایون دارابی در خصوص محورهای مورد نظر فعالان بازار سرمایه برای تحقق در دولت بعد گفت: مجموعه شعارهای آیت الله رئیسی درباره حمایت از تولید، مقابله با دلالی، ایجاد رشد اقتصادی واقعی، تمرکز بر توان داخلی و کاهش واردات همه محورهای مهمی است که مردم خواهان آن بوده و بدان رای داده اند، بنابراین انتظار دارند کابینه آقای رئیسی برراستای این محورها چیده شود. یعنی کسانی در راس وزارتخانه ها قرار بگیرند که برای کار کردن در راستای تحقق ان اهداف وارد کارزار شده باشند نه برای پست گرفتن.

وی در خصوص اهمیت حمایت از تولید با کاهش نرخ بهره بانکی گفت: اتفاقا خود آقای رئیسی در رقابت های انتخاباتی بر این موضوع مهم تاکید کردند برای تقویت تولید، چاره ای به غیر از کاهش نرخ بهره نداریم. از این رو وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی که  به مجلس معرفی می شوند باید در چارچوب کاهش نرخ بهره برنامه های خوبی داشته باشند و در این مسیر حرکت کنند.

همایون دارابی درباره حمایت از تولید و تسهیل فضای کسب و کار در دولت سیزدهم و تاثیر آن بر رشد بازار سرمایه گفت: یکی از موارد دیگری که آقای رئیسی روی آن تمرکز داشتند موضوع حمایت از تولید داخلی و بهبود فضای کسب و کار است. برای تحقق این وعده ها رئیس جمهور آینده باید در وزارت صمت، رفاه و اقتصاد وزرایی را به مردم معرفی کند که واقعا حامی رونق و جهش تولید داخلی باشند. به تولید داخلی معتقد باشند. کسانی باید روی کار بیایند که درباره نقدینگی کشور فکری کنند و اقتصاد ایران را یک بار دیگر گروگان مذاکرات سیاسی نکنند، ضمن اینکه به وضعیت معیشتی مردم توجه داشته باشند. شکی در این موضوع نیست اگر این موارد مهم و حیاتی برای اقتصاد ایران در نظر گرفته و با سیاست گذاری های درست اعمال شود حتما شاهد رشد بورس و رشد اقتصاد ایران توامان خواهیم بود.

۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 17907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha