موانع ورود دیجی کالا به بازار سرمایه/ مشکل ارزش‌گذاری پیش روی شرکت‌های دانش بنیان/آیا ورود دیجی کالا به بورس به سرانجام می رسد؟

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند ارزش‌گذاری شرکت‌های دانش بنیان در بورس از ریشه مشکل دارد و برای رفع این مشکل باید خود بازار فرابورس راهکار ارائه دهد.در شرکت‌هایی همانند دیجی کالا که شرکت‌هایی به اصطلاح دانش‌بنیان هستند و در بین مردم به محبوبیت رسیده‌اند و فعالیت می‌کنند، چون بر اساس فکر و ایده هستند، قیمت‌گذاری کار دشواری است، اما بازار فرابورس برای تقسیم‌بندی شرکت‌های کوچک و این چنینی فضایی را تشکیل داده‌است به عنوان بازار ایده فرابورس که این دسته از شرکت‌ها در این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرند و می‌توانند حق مالکیت ایده خودشان را دریافت کنند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان،  مدتی است که گمانه‌زنی‌هایی درباره ورود برخی استارتاپ‌ها به بورس انجام می‌شود و اخباری مبنی بر درخواست یکی از استارتاپ‌های قدیمی از سازمان فرابورس برای ورود به بازار سرمایه شنیده شده است.

بر همین اساس مدیران دیجی‌کالا آمادگی خود را برای عرضه اولیه اعلام کرده‌اند، اما با وجود پیگیری‌های متعدد به مشکل بزرگی در این زمینه مواجه شده اند.

طبق گفته محمدی مدیر عامل دیجی کالا تمام اقدامات لازم برای ورورد این شرکت در بازار بورس و فرابورس از سال ۹۶ انجام شده‌است، اما بررسی‌ها نشان داده است که تاکنون این شرکت وارد بازار فرابورس نشده ‍است.
 

مشکل قیمت‌گذاری برای عرضه سهام شرکت های دانش بنیان

برای پیگیری بیشتر و ارائه یک راهکار برای رفع موانع ورود دیجی‌کالا به بازار بورس به سراغ دو تن از کارشناسان فعال بازار سرمایه رفتیم.

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بعضی از شرکت‌های بزرگ که فروش بالایی دارند و در نتیجه در بین مردم شناخته شده هستند باید وارد بورس شوند و بازار آن‌ها شفاف شود.

او افزود: طی دو  سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و گرایش بیشتر مردم به خرید اینترنتی و گسترش فعالیت دیجی کالا در زمینه‌های مختلف، این شرکت در حال رشد و پیشرفت است و یک نرخ رشد برای آن تعریف می‌شود به همین دلیل طبق گفته‌های پیشین باید دیجی کالا وارد بورس یا فرابورس شود تا بازار شفافی پیدا کند.

وی ادامه داد: بحث ارزش‌گذاری یک بحث تخصصی است که به روش‌های مالی گوناگون انجام می‌شود. در این زمینه نهاد ارزش‌گذاری، قیمت‌گذاری را با روش‌ها و پارامترهای مختلف انجام می‌دهد و بورس کالا این ارزش‌گذاری را به بازار اعلام می‌کند. شاید این ارزش‌گذاری برای دیجی کالا انجام شده‌، اما بورس کالا این ارزش‌گذاری را منتشر نکرده است.

بازار ایده فرابورس  طرح ناپخته برای حل مشکل قیمت گذاری شرکت های دانش بنیان

همچنین عرفان هودی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت‌هایی که با پایه‌ دانش بنیان آغاز به کار می‌کنند و الان هم فعالیت دارند قیمت‌گذاری برای آن‌ها کار بسیار مشکلی است. شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو که دارای یک خط تولید و دارایی‌های مشهود هستند براساس همان دارایی‌ها ارزش‌گذاری می‌شوند و هزینه‌های این نوع از شرکت‌ها محاسبه می‌شود.

او ادامه داد: در شرکت‌هایی همانند دیجی کالا که شرکت‌هایی به اصطلاح دانش‌بنیان هستند و در بین مردم به محبوبیت رسیده‌اند و فعالیت می‌کنند، چون بر اساس فکر و ایده هستند، قیمت‌گذاری کار دشواری است، اما بازار فرابورس برای تقسیم‌بندی شرکت‌های کوچک و این چنینی فضایی را تشکیل داده‌است به عنوان بازار ایده فرابورس که این دسته از شرکت‌ها در این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرند و می‌توانند حق مالکیت ایده خودشان را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: طرح بازار ایده فرابورس از سمت بازار فرابورس یک ایده‌ نا پخته بود، زیرا اساس این قیمت‌گذاری بر اساس فکر و ایده به ظرفیت کشور وابسته است و نیازمند متخصصان خبره است که هم‌اکنون ما هیچ کدام از این ویژگی‌ها را نداریم.

هودی گفت: برای مشکل قیمت‌گذاری باید خود بازار فرابورس راهکار ارائه دهد و این مورد موضوعی است که از ریشه و پایه مشکل دارد و برای نخستین بار در حال رخ دادن است به همین دلیل ارائه یک راهکار و حل این مشکل به عهده بازار فرابورس است.

برای پیگیری بیشتر به سراغ بازار فرا بورس رفتیم و مشکلات را از آن‌ها جویا شدیم که روابط عمومی بازار فرا بورس در این خصوص اعلام کرد مصوبات مربوط به این زمینه از طرف سازمان بازارهای هدف به دست ما نرسیده است به همین دلیل هیچ مصاحبه‌ای در زمینه نمی‌توانیم داشته باشیم.

در انتها لازم به ذکر است که بازار فرابورس با به کارگیری متخصصان خبره در زمینه بازار ایده فرابورس و افزایش سطح ظرفیت کشور و افزایش میزان توانایی و به کارگیری این شرکت ها می‌تواند فرایند قیمت‌گذاری برای شرکت های ایده‌ای و فکری را راحت تر کنند.

۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 17899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha