تاثیر رکورد جدید تورم بر معیشت مردم / از وام خرید خانه به وام خرید ارزاق رسیدیم!

آخرین گزارش مرکز آمار خبر از افزایش سرعت رشد قیمت‌ها و شکستن دوباره رکورد تورم می‌دهد. این درحالی است که مردم از ماه‌ها پیش مجبور بودند حتی برای خرید گوشی موبایل هم وام بگیرند! حالا مردم دریافت وام برای خرید موادغذایی را هم در ماه‌های آینده دور از انتظار نمی‌بینند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، از وام خرید مسکن به وام خرید موبایل رسیدیم. این جمله روایت کوتاهی از آن‌چیزی است که در سال‌های اخیر بر سر قدرت خرید مردم آمده. موجی از رکود و تورم که به نظر می‌رسد توقف آن دشوار شده است.

اخیرا مسعود نیلی، اقتصاددان در دیدار با رئیس دولت سیزدهم درباره وضعیت فعلی اقتصاد هشدار داده و گفته: «تورمی مهارنشدنی در راه است». چند روزی پس از این نشست نیز گزارش بانک مرکزی از وضعیت شاخص‌های پولی در سال ۹۹ منتشر شد. گزارشی که آمار رشد بی‌سابقه نقدینگی در آن همه را شوکه کرد.

پس از این گزارش نیز مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در توییتی به رشد نقدینگی اشاره کرد و نوشت: «با این روند در ماه‌های آینده، دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچگاه در کشور تجربه نشده است».

تورم ۵۵۸ درصدی!

حالا هم آمارهای اخیر منتشر شده از مرکز آمار و گمرک کشور، نشان می‌دهد تورم کالاهای وارداتی در سال ۹۹ و حتی تورم ۴۴٫۲ درصدی تیر ماه امسال بی‌سابقه بوده است.

آمارها می‌گوید تورم نقطه به نقطه اقلام وارداتی در پاییز ۹۹، ۵۸۸ درصد بوده و با کاهش ۳۰ درصدی تا زمستان نهایتا به ۵۵۸ درصد رسیده است. تورم میانگین و فصلی نیز به ترتیب ۵۳۴ و ۴۵ درصد رقم خورده است.

جالب اینجاست این ارقام سه رقمی برای تورم در حالی اعلام می‌شود که رئیس‌جمهور پیروزمندانه ادعا می‌کند: «تورم را کنترل کردیم و ونزوئلا نشدیم!». بااین حال حقیقت این است که کار معیشت مردم به جایی رسیده که نه فقط برای خرید کالاهای بادوام ، بلکه برای خرید ارزاق هم مجبور به دریافت وام هستند.

این هفته تجارت‌نیوز در گزارشی از شرایط دریافت وام خرید گوشی موبایل نوشت که با واکنش جالبی از سوی مخاطبان مواجه شد. آن‌ها نوشته‌اند که نگرانند با این وضعیت تورم و کاهش قدرت خریدشان، به زودی کار بیشترشان به دریافت وام برای خرید موادغذایی هم برسد!

رسیدیم به وام خرید ارزاق؟

در ادامه تعدادی از این نظرات را می‌خوانید:

« مردم باید برای خرید هرچیزی وام بگیرن. این همان چیزیست که نباید اتفاق می افتاد. دولت‌ها یکی بعد از دیگری فشار اقتصادی را با سیاست‌های پوچ تحمیل کردن ولی این دوره آخر دولت فعلی یک‌جوری فشار وارد کرده که تمامی نداره .یک زلزله اقتصادی باور نکردنی، ناتمام و ادامه دار کل کشور را درگیر کرده. ۲۰۷اتومات ۴۰۰ میلیون شده؟! واقعا چه خبر شده؟ پراید، پرشیا، مسکن، مرغ، میل‌گرد، سیمان، موبایل… اووووو چه خبر شده؟»

«کشور به جایی رسیده که برای خرید یک گوشی باید وام گرفت»

« چقدر بدبخت شدیم که به جای وام ازدواج و وام خرید خونه بهمون وام خرید موبایل می‌دن. بانک مهر ایران و فروشگاه اتکا هم وام خرید موادغذایی و فروش قسطی مواد خوراکی گذاشتن…آدم می‌مونه چی بگه از این غم»

«لطفا به جای اینکه سر مردم منت بزارید و برای همه چیز وام بدید ارزونی ایجاد کنید که دیگه نیازی به این کارا نباشه»

« لطف کنن یکسری از خیریه‌ها و خیرین محترم وام‌های بلندمدت برای خرید تغذیه و غذاهای مقوی برای اکثریت مردم هم‌اندیشی و اقدام کنن. چون کم‌کم ماها که شاغل هستیم با تدبیر دولت تدبیروامید از پس فقط مواد غذایی منزلمون هم برنمیایم چه رسد به بقیه چیزها. جدی میگم»

« با این قیمت‌ها و تناسبش با درآمد ماها، باید وام برای تعمیر گوشی موبایل هم بدن. پریروز ال‌سی‌دی آ۵ محصول ۲۰۱۷ سامسونگ عوض کردن شد دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومن!»

«به وام خرید نان و برنج نرسیم صلوات»

« با همین فرمون در آینده نه چندان دور برای بعضی از هموطنانمون نه موبایل، نه گوشت، نه مرغ، نه میوه و نه…که مساله نان خواهد بود. به زودی برای اون هم باید وام بدن»

۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
کد خبر: 17878

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha