تـــورم مــاهــانــه در تیــر رکــورد شکــست/ فشار قیمت به خانه پردرآمدها رسید/ بالاترین تورم میــــــانگین کشـــــور در ۲۵ ســال گذشته!

در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، رشد ماهانه قیمت در تیر ماه بیشترین میزان افزایش را در ۸ ماه گذشته داشته است. این رشد تابستانی قیمتها بیشتر ناشی از تورم کالاهای غیرخوراکی بوده و سبد پردرآمدها را گران‌تر کرده است. در بررسی رشد ماهانه قیمت‌ها در میان دهک‌های کشور مشاهده می‌شود دهک دهم تورمی بالاتر معادل با ۳.۹ درصد را نسبت به دیگر دهک‌ها در این مقطع ۳۰ روزه تجربه کرده است. به ترتیب با کاهش شماره دهک‌ها، تورم درج شده از آنها نیز کاهش پیدا کرده و در دهک‌های پایین جامعه، تورم کمتری به ثبت رسیده است.

به گزراش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز، در ماه سوم بهار ۱۴۰۰، تورم میانگین درایران به بالاترین میزان خود در ۲۵ سال اخیر رسیده بود. ادامه روند رشد قیتها در تیر ماه ۱۴۰۰، سبب شد تا دو رکورد دیگر در ابتدای تابستان سال جاری به ثبت برسد. نخست حفظ رکورد بیشترین تورم سالانه در ربع قرن و دوم رکورد بیشترین تورم ماهانه  در ۸ ماه اخیر.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد.طبق داده های مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه تیر ١٤٠٠ به ٣,٥ درصد رسیده که در مقایسه با خرداد، ١.٠ واحد درصد افزایش داشته است. مقایسه این رقم با ۸ ماه گذشته نشان میدهد از آذر ۹۹ تا کنون هر گز تورم ماهانه تا این حد نبوده است. و به عبارت دیگر تورم تیر ماه قله ۸ ماهه این متغیر را فتح کرده است.

در همین خصوص تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز به ترتیب ٣.١ درصد و ٣.٨ درصد محتاسبه شده است.

تقسیم بندی تورم به دو بخش شهرنشینان و روستا نشینان نیز نشان میدهد نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٣,٦ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٦ واحد درصد افزایش داشته است.

توزیع تورم تیر در میان دهکهای هزینه ای

در بررسی رشد ماهانه قیمت ها در میان دهک های کشور مشاهده می شود دهک دهم تورمی بالاتر معادل با ۳.۹ درصد را نسبت به دیگر دهک ها در این مقطع ۳۰ روزه تجربه کرده است. به ترتیب با کاهش شماره دهک ها تورم درج شده از آنها نیز کاهش پیدا کرده و در دهکهای پایین جامعه تورم کمتری به ثبت رسیده است

همین مقایسه از دو فیلتر خوراکی ها و غیر خوراکی ها نشاندهنده صعود افزایش قیمت کالاهای غیر خوراکی در دهک های بالاتر جامعه داشته است. به عبارت دیگر بارتورم در این ماه به روی کالاهای غیر خوراکی بوده و به دلیل وفور نسبی کالاهای غیر خوراکی در سبد مصرفی طبقات پردرآمد این تورم به دهک های بالاتر بیشتر منتقل شده است.

این موضوع با دلیل مشابه سبب شده تا تورم تیرماه در شهر ها بیشتر از روستاها حس شود. اما رکورد دیگر به ثبت رسیده در این ماه به تورم میانگین یا سلانه مربوط است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه تیر ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤٤,٢ درصد رسیده که نسبت به خرداد، ١.٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و  ٤٣,٧ درصد و روستایی ٤٧.٣ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ١.٢ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.٧ واحد درصد افزایش وجود داشته است.

بررسی تورم میانگین از خرداد اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۵ تا کنون نشان میدهد این ماه بیشترین تورم میانگین یا سالانه کشور را داشته و با شکستن رکورد ماه گذشته رکورد دار افزایش قیمت در ۲۵ سال اخیر بوده است.

در این حین اما تورم نقطه ای کشور مسیری نزولی را به ثبت رسانده است.

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در تیر ماه ١٤٠٠ به عدد ٤٣,٦ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٣.٦ درصد بیشتر از تیر ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای تیر ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٤,٠ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» با کاهش ٥,٤ واحد درصدی به ٥٦.٩ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٣.٤ واحد درصدی به ٣٧.٤ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٢,٩ درصد است که نسبت به ماه قبل ٤.٠ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٧.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.٨ واحد درصد کاهش داشته است.

۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 17877

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha