مهمترین مطالبه امروز مردم از دولت و تمامی حاکمیت حل مشکلات اقتصادی است/اگر دولت سیزدهم فرصت سوزی کند و زمان را از دست بدهد روزهای سخت تری را در پیش رو خواهیم داشت!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات اقتصاد ایران که ناشی از عدم اصلاحات اقتصادی است در سال های گذشته به دلیل اینکه زیرپوشش دوپینگ درآمدهای نفتی قرار داشتند مخفی مانده بود چرا که درآمدهای نفتی بار مشکلات واقعی اقتصاد را کمتر نمایان می کرد. هر چند مسوولین دیر متوجه این مشکل شدند اما امروز تحریم ها به خوبی معضلات اقتصاد نفتی و وابستگی اقتصاد به خام فروشی نفت را به خوبی نمایان کرده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دولت سیزدهم در کمتر از ده روز آینده روی کار می آید. دولتی که قرار است امید مردم محروم به رفع مشکلات اقتصادی را جواب بدهد و معضلاتی که در سال های گذشته بر مردم رفت را با به کار گرفتن تدابیر درست اقتصادی به حداقل برساند. مهدی طغیانی اقتصاد دان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد مهمترین اصلاحات اقتصادی موثر در بهبود وضعیت اقتصاد را توضیح داده است.

 مهدی طغیانی اقتصاد دان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد برنامه هایی که می تواند دولت سیزدهم را در مدیریت اقتصاد کشور موفق کند تشریح کرد و در این باره گفت: متاسفانه به دلیل سوء مدیریت های دولت های قبلی در حال حاضر با انواع و اقسام مشکلات اقتصادی رو به رو هستیم، مشکلاتی که به دلیل تشدید تحریم ها، خود را بیش از پیش نشان داده و معضلات اقتصادی جامعه را برجسته و جلوه تر کرده است. به هر حال مهمترین مطالبه اصلی امروز مردم از دولت و تمامی حاکمیت حل مشکلات اقتصادی است از این نظر همه قوا در کنار دولت آینده باید همت خود را معطوف به رفع مشکلات مختلف در همه ی بخش های اقتصادی کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بی شک مهمترین مطالبه مردم از دولت آقای رئیسی در چهار سال آینده داشتن یک کارنامه مطلوب اقتصادی است. موفقیت دولت در عرصه اقتصاد نیز وابسته به اعمال اصلاحات ساختاری در اقتصاد است. اگر دولت آقای رئیسی در این زمینه خوب نقش آفرینی کند بی تردید می تواند کارنامه موفقی در پایان دوره اول خود به مردم تقدیم کند.

 مهدی طغیانی کارشناس اقتصادی با اشاره به مهمترین بخش هایی که اصلاحات در آنها جدی است گفت: یکی از اصلاحاتی که دولت سیزدهم به سرعت باید دنبال کند اصلاحات بانکی است. دولت هر چه قدر در بحث اصلاح نظام بانکی پیشرفت داشته باشد در اصلاحات اقتصادی گام بلندتری برداشته است. اصلاح نظام مالیاتی نیز موضوع مهمی است و گام های دولت را در بهبود وضعیت اقتصادی رو به جلوتر می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دراین باره تصریح کرد: اصلاح نظام بودجه ریزی با اینکه زمان براست اما از همین امسال باید کلید زده شود چرا که این بخش در تورم و مشکلاتی از این دست که فشار آن بر عموم مردم جامعه بخصوص طبقه ضعیف بسیار سهیم است. بنده بر این باورم اگر دولت سیزدهم به دنبال موفقیت در تحقق وعده های اقتصادی داده شده به مردم است چاره ای به غیر از انجام اصلاحات یاد شده در اقتصاد ایران را ندارد، البته اصلاحاتی که بیان شد نه به شکل کندی که در دوره های قبلی دولتمردان از آن دم زدند، بلکه اصلاحات باید به شکل جدی و واقعی پیش برود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در این باره خاطر نشان کرد: اگر دولت سیزدهم هم توجه چندانی به اصلاحات اقتصادی نداشته باشد و فرصت سوزی کند و زمان را از دست بدهد قطعا حال و روز اقتصاد ایران خوب نمی شود و روزهای سخت تری را در پیش رو خواهیم داشت، بنابراین باری عبور از این وضعیت اصلاحات اقتصادی شرط مهمی برای عبور از بحران ها برای زمان طولانی است.

مهدی طغیانی نماینده مجلس در خصوص مشکلات اقتصاد ایران توضیح داد: بسیاری از مشکلاتی که امروز در اقتصاد ایران مشاهده می کنیم ناشی از مشکلاتی است که بودجه ریزی های غلط ایجاد می کند. هزینه های بالای دولت و عدم صرفه جویی دولت ها و عدم تامین هزینه ها به دلیل نداشتن منابع لازم، بودجه های ناکارآمدی را برای یک سال به اقتصاد و به تبع آن به زندگی مردم تحمیل می کند که نتیجه و خروجی آن افزایش تورم است.

وی دراین باره توضیح داد: از آن طرف هم نظام مالیاتی شفافی و روشن و قابل قبولی در کشور نهادینه و تعریف نشده که براساس آن در زمان تحریم ها و فشارهای خارجی خیالمان بابت کسب درآمد دولت راحت باشد. در حالی که اگر دولت های گذشته برنامه ای برای شفاف سازی نظام مالیاتی در نظر می گرفته و اجرا می کردند  به شفافیت اقتصاد کشور کمک شایان توجهی می کردند. دولت سیزدهم ناظر به مواردی که برای اصلاحات یاد شد باید برنامه ریزی کند چرا که تا این اتفاقات نیفتد نمی توان منتظر موفقیت دولت بود، نه دولت سیزدهم بلکه دولت های بعدی که روی کار می آیند تا وضعیت اصلاحی در کشور به صورت جدی دنبال نشود وضعیت بهتر نمی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصاد کشور به دلیل درآمدهای خام فروشی نفت چندان مشخص نبود گفت: تمام مشکلات اقتصاد ایران که ناشی از عدم اصلاحات اقتصادی است در سال های گذشته به دلیل اینکه زیرپوشش دوپینگ درآمدهای نفتی قرار داشتند مخفی مانده بود چرا که درآمدهای نفتی بار مشکلات واقعی اقتصاد را کمتر نمایان می کرد. هر چند مسوولین دیر متوجه این مشکل شدند اما امروز تحریم ها به خوبی معضلات اقتصاد نفتی و وابستگی اقتصاد به خام فروشی نفت را به خوبی نمایان کرده است. حل مشکلات اقتصادی در همین زمانی که مشکلات نمایان شده باید به سرعت کلید زده شود تا با رسیدگی های جدی و برداشتن  گام‌های مهم کارنامه دولت سیزدهم کارنامه خوبی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره تصریح کرد: به عبارت دیگر در چهار سال آینده کارنامه دولت آقای رئیسی اینگونه باید سنجیده شود. اگراصلاحات لازم در اقتصاد صورت داده شده باشد به دولت سیزدهم می توان نمره قبولی داد.

۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 17865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha