سرانه مصرف برنج هر ایرانی، سالانه ۳۶کیلوگرم

رییس انجمن برنج با اشاره به روند کاهشی مصرف سرانه برنج در کشور گفت: میانگین مصرف سرانه برنج در ایران سالانه ۳۶ تا ۳۶.۵کیلوگرم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین، «جمیل علیزاده شایق» در نشست کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با موضوع بررسی مسائل و مشکلات حوزه برنج کشور، با با بیان اینکه بحث میزان مصرف سرانه از سال‌ها پیش طرح شده است، افزود: اعداد ۳۶ تا ۳۶.۵ کیلوگرم تعیین شده برای مصرف سرانه برنج در ایران با توجه به تغییر الگوی تغذیه افراد و رغبت کمتر جوانان به برنج و کاهش قدرت خرید این ارقام کاهشی شده و به اعداد فعلی رسیده است.

رییس انجمن برنج با ابراز مخالفت نسبت به واگذاری مسئولیت تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی، گفت: این وزارتخانه اگر هم مسئول تولید و واردات باشد، نمی‌تواند کاری انجام دهد چراکه در تنظیم بازار، تصمیم‌گیری در خصوص اینکه چه کسی کار را انجام دهد، چندان مهم نیست بلکه مهم اجماع روی نحوه انجام آن است.وی با تأکید بر بحث تعرفه گمرکی واردات برنج و تخصیص آن به هزینه‌های زیربنایی حوزه برنج گفت: اگر از سال ۶۲ که ما این پیشنهاد را ارائه دادیم، به آن عمل می‌کردند، سال‌ها پیش همه اراضی شمال تجهیز و یکپارچه‌سازی می‌شد و بهره‌وری و میزان تولید محصول برنج در کشور افزایش می‌یافت.

علیزاده شایق، تمرکز بر آبخوان‌داری در مناطق شمالی کشور و حفظ آب، نظارت بر کیفیت برنج توزیع شده در داخل و حفظ اصالت برنج داخلی و بیدار شدن سیستم نظارتی را ازجمله نیازهای حوزه برنج کشور عنوان کرد که باید پیگیری شود.

 مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش درباره سطح زیرکشت برنج در استان‌های مختلف کشور گفت: گیلان با ۲۲۰ هزار هکتار اراضی، مازندران با  ۲۱۴ هزار هکتار،  گلستان با ۱۰۰ هزار هکتار و خوزستان با ۱۸۰ هزار هکتار عمده‌ترین تولیدکنندگان برنج کشور هستند که البته در ۱۵ استان دیگر در مجموع ۹۰ هزار هکتار کشت برنج داریم.

«فرامک عزیزکریمی» ادامه‌داد: از مجموع برنج تولیدی کشور در سال جاری ۳۲ درصد مربوط به استان مازندران،  ۲۶ درصد گیلان، ۱۸ درصد خوزستان، ۱۵ درصد گلستان و هشت درصد مربوط به سایر استان‌های کشور بوده است.

عزیزکریمی افزود: از این میزان تولید حدود ۷۷ درصد مربوط به استان‌های شمالی (گیلان،  مازندران و گلستان) است.

۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
کد خبر: 17806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha