تولید واکسن داخلی کرونا مانع تامین و واردات واکسن نیست/ نجات جان مردم در اولویت قرار دارد

ریاحی گفت: تولید واکسن داخلی مانع واردات واکسن نیست، زیرا در شرایط روند افزایشی تعداد مبتلایان به کرونا، اولویت اصلی نجات جان مردم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر ریاحی رئیس انجمن واردکنندگان دارو اظهار کرد: اکثر واکسن‌هایی که در سال ۲۰۲۱ در دنیا تولید خواهد شد قبلاً توسط کشورهای مختلف و همینطور موسسه کواکس مربوط به سازمان بهداشت جهانی خریداری شده است.

او بیان کرد: در حال حاضر بخش خصوصی و دولت می‌توانند واکسنی را خریداری کنند، اما به علت امکانات کم و تاریخ مصرف کوتاهی که واکسن‌ها دارند، به موقع نتوانستند افراد را واکسینه کنند. زیرا، فرصتی برای تست پایداری واکسن‌های مربوط به کرونا نبوده تا برای واکسن‌ها تاریخ مصرف طولانی تعیین شود.

رئیس انجمن واردکنندگان دارو افزود: به همین علت در زمانی که، یک محموله واکسن در جریان تولید است، ممکن است از فروشنده بخواهند که تحویل را به عقب اندازد و یا واکسن را به کشور دیگر بفروشد و یا ممکن است از یک واسطه بخواهند ریسک واکسن را بردارد و خودش بفروشد. فقط این مدل واکسن است که بخش خصوصی می‌تواند بیاورد.

او گفت: معمولاً ما پیشنهاد فروشی که دریافت می کنیم بین ۵ الی ۱۰ روز اعتبار دارد. متاسفانه ساختار کلی مجوزدهی وزارت بهداشت طولانی است و نمیتوان این را عملیاتی کرد مگر اینکه یک نفر ریسک کند و پول واکسن را بدهد و بعد به دنبال مجوز آن برود که باز هم به دلیل شرایطی موجود در ایران و تغییر تصمیمات، شخصی نامه قطعی به نهادی نمی‌دهد.

ریاحی افزود: کوچکترین محموله قابل خرید واکسن، یه طور مثال، ۵۰۰ هزار دوز در نظر بگیریم، حداقل ۵ میلیون دلار هزینه آن است، که اگر مجوزی به شخص تولیدکننده واکسن داده نشود، با توجه به کوتاه بودن تاریخ مصرف، غیر قابل استفاده می‌شود و هزینه آن غیر قابل تحمل است.

رئیس انجمن واردکنندگان دارو در رابطه با واکسن تولید داخلی گفت: بیان کرد: در حال حاضر در داخل کشور واکسن کرونا تولید شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

او گفت: واکسن کالای استراتژیک است و تولید واکسن داخلی نباید مانع تامین و واردات واکسن شود، زیرا در شرایط روند افزایشی تعداد مبتلایان، اولویت با نجات جان مردم است.

این مقام مسئول افزود: دولت به راحتی می‌تواند اقدام به وارد کردن واکسن کند زیرا، امکان مذاکره دیپلماسی با کشورهای غیر دشمن را دارد و در حال حاضر دولت می تواند مثلا از کشور کره که واکسن آسترازنکا می‌سازد، تا زمانی که خود تولید کند، خریداری کند.

۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
کد خبر: 17801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha