بازار ۲ تریلیون دلاری سهام شرکت‌های چینی در بورس‌های آمریکا

کارشناسان می‌گویند قوانین نظارتی جدیدپکن و محدودیت‌های وضع شده برای شرکت‌های چینی‌ای که سهام آنها در بورس‌های خارجی به فروش می‌رسد، به منظور محدود کردن بازار عرضه اولیه آمریکا انجام شده است.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از راشاتودی، متخصصان می‌گویند قوانین نظارتی جدید پکن و محدودیت‌های وضع شده برای شرکت‌های چینی‌ای که سهام آنها در بورس‌های خارجی به فروش می‌رسد، به منظور محدود کردن بازار عرضه اولیه سهام در آمریکا به وجود آمده‌اند.

وزارت کشور چین در بیانیه اخیر خود اعلام کرد که همه شرکت‌هایی که دارای بیش از یک میلیون کاربر باشند باید برای فروش سهام خود در بورس‌های خارجی از پکن مجوز ویژه‌ای دریافت کنند.

این قوانین می‌توانند بازار ۲ تریلیون دلاری عرضه اولیه سهام چینی در بورس‌های آمریکا را به پایان خود برسانند.

پروفسور پاول گیلیس، از دانشگاه مدیریت پکن در مصاحبه با بلومبرگ گفت: ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده احتمالاً دیگر شاهد حضور هیچ شرکت چینی در بورس‌های آمریکا نخواهیم بود

تا پیش از این ۲۴۸ شرکت چینی سهام خود را در بورس‌های آمریکا ثبت کرده بودند که در این میان ۸ شرکت دولتی هم وجود داشتند. ارزش بازار این شرکت‌ها بیش از ۲.۱ تریلیون دلار بود. اما پس از سختگیری‌های ناظران چینی تعداد این شرکت‌ها در ۶ ماه اخیر به دو سوم کاهش یافته است. تنها در ماه اخیر تعداد سهام لیست شده در بورس‌های آمریکا ۳۰ درصد سقوط کرد.

در ماه ژوئن وقتی اپلیکشن اشتراک دوچرخه «دی‌دی» چین علی‌رغم فشارهای پکن سهام خود را در بورس نیویورک عرضه کرد، مقامات چین با اعلام آغاز بازرسی امنیت سایبری این شرکت، ثبت نام کاربران جدید در آن را ممنوع کردند و ارزش سهام این شرکت ۲۰ درصد سقوط کرد.

۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 17789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha