شاخص بورس در محدوده مقاومت ایستاد/ در بورس تاریخ تکرار می شود؟

شاخص بورس در هفته چهارم تیر دوباره بازدهی مثبت را تجربه کرد. این در حالی است که با وجود حضور چالش عرضه، شاخص در مرز روانی ۱.۳۱۰ میلیون واحد ایستاده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  اقتصادنیوز، بازدهی بازار سهام در هفته آخر تیر هم با بازدهی ۰.۴۴ درصدی به پایان رسید. این برای چهارمین هفته متوالی است که بورس با بازدهی مثبت و ثبت مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت مواجه میشود. البته در چهار هفته مزبور دامنه بازدهی کمتر شده اما مستمر و پایدار بوده است.

ویژگی مهم بازار سهام در نخستین ماه تابستان استمرار در بهبود روند معاملات و ارسال سیگنال های متوالی در تقویت سمت تقاضا بود. حجم و ارزش معاملات در همین ماه نخست تابستان رکوردها را به صورت متوالی در سال ۱۴۰۰ جابه جا کرد و این در حالی بود که در هفته پایانی تیر با تعطیلی زودهنگام، بازار بدون تغییر خاصی در همان وضعیت قبل باقی ماند.

بازار سهام در یکشنبه و دوشنبه، فشار عرضه ها را به صورت متوالی تجربه کرد که بخش عمده ای از این فشار ناشی از فروش برگه های سهام بورس بازانی بود که چندان تمایل ندارند در روز مجمع به عنوان سهامدار شرکت حاضر شوند و چه بسا استراتژی نوسان گیری را سودمندتر میدانند. با این وصف توان عرضه ها چندان سنگین نبود و تقاضاها اجازه خروج شاخص از محدوده فعلی را ندانند.

شاخص در تاریخ مزبور (از دوشنبه ۲۱ تیر تا دوشنبه ۲۸ تیر) به کانال ۱.۳ میلیون واحد برگشت. اگرچه تا ۱.۳۱۷ میلیون واحد هم در روز ابتدایی هفته صعود کرد اما در همان روز پس از عقب نشینی در نقطه ۱.۳۱۱ میلیون واحد ایستاد. در روز یکشنبه با فشار سمت عرضه، شاخص به ۱.۳۰۲ میلیون پسروی کرد، اما در روز بعد از آن (دوشنبه ۲۸ تیر) دوباره به نقطه روز شنبه یعنی همان سطح مقاومتی ۱.۳۱۱ میلیون واحد برگشت. برای بازار نقطه ۱.۳۱۰ میلیون واحد به عنوان مرز مقاومتی شناخته میشد که از دست دادن آن میتوانست شاخص را حتی دوباره به زیر کانال ۱.۳ میلیون واحد ببرد اما مقاومت در آن نقطه به معنای احتمالی پیشروی دوباره شاخص هم تلقی میشود. با این وصف شاخص در وضعیت کنونی متاثر از چالش عرضه ها همچنان در مرز مقاومتی ایستاده و منتظر است ببیند در روز بازگشایی هفته بعد (روز دوشنبه) چه سرنوشتی پیش روی شاخص در ماه دوم تابستان قرار می‌گردد.    

تعطیلات بی سابقه/ تاریخ تکرار می شود؟!

شایعه‌ای که معاملات بورس را تحت تاثیر قرار داده بود، در نهایت با پایان یافتن معاملات روز دوشنبه رنگ واقعیت به خود گرفت. به این ترتیب بورس به پیشواز تعطیلاتی می‌رود که در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است.

سهامداران پیش از این عادت داشتند فقط در چند روز ابتدایی هر سال و همزمان با تعطیلات نوروزی، بی خیال بورس شوند. اما اکنون برای سهامدارانی که عادت دارند هر روز به تابلوی معاملات چشم بدوزند، این تعطیلی یک چالش به حساب می‌آید.

تجربه نشان داده است که سهامداران از هر گونه تعطیلی دوری می‌کنند و حتی اگر یک روز بیشتر از پنج‌شنبه و جمعه، بازار تعطیل شود، حجم عرضه‌ها سنگین می‌شود. امروز نیز با قوت گرفتن خبر تعطیلی ۶ روزه تهران، حجم عرضه‌ها افزایش یافت. با این حال خبر رسمی بعد از پایان معاملات منتشر شد و امکان دارد هیجان ناشی از آن، در اولین روز کاری آینده، خالی شود.

نکته جالب توجه آن است که شاخص‌کل بورس دقیقا در محدوده‌ای قرار دارد که پیش از تعطیلات نوروزی به آن رسیده بود! شرایط و اخبار این چند روز، تعیین کننده خواهد بود که بعد از تعطیلی این چند روز، بورس همانند فروردین و اردیبهشت روند نزولی خواهد داشت یا نه؟!

۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 17781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha