انتشار اخبار اقتصادی نامعتبر، بازی در زمین حریف است

پژوهشگر و فعال اقتصادی: اقدامات راهبردی جهت ایجاد مثلث اقتصاد، رسانه و آموزش یکی از محوری‌ترین الزامات نهادهای مسئول است که می‌تواند بخش عمده چالش‌های رسانه‌ای در اقتصاد را مدیریت نموده و دانش مواجهه با اخبار اقتصادی بی‌اساس یا غیرکارشناسی را به جامعه انتقال دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر تحریم، افزایش نرخ سوخت، افزایش قیمت ارز، کمبود نهاده‌ها، نابسامانی در مدیریت بازار و عدم وجود نظارتهای مستمر؛ بخش قابل‌توجهی از نوسانات غیرمنطقی در قیمت کالاها از سفته بازیها در بازار تحت تاثیر اخبار نادرست منتشر شده در کانال‌های شایعه ساز ایجاد می‌گردد که با اهداف از پیش تعیین شده به دنبال صید خواسته‌های اقتصادی خود از فضای مه آلود هستند از این‌رو رسانه‌های نوین در توسعه اقتصادی کشور نقش بسزایی دارند که در صورت استفاده ناآگاهانه از آنها، به بستری مناسب جهت انتقال گسترده اخبار ناصحیح تبدیل خواهند شد. از آنجا که گسترش شایعات غلط، تبعات فراوانی بر نظام اقتصادی کشورها دارد فلذا یکی از راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از آثار سوء آن بر افکار عمومی، رویکرد افزایش سطح سواد رسانه‌ای-اقتصادی در کشور است که ضمن ایجاد آرامش در سطح جامعه بتواند ابزاری باشد در جهت مقابله با سودجویی‌هایی که از تلاطم ایجاد شده در بازارها شکل می‌گیرد. لذا اقدامات راهبردی جهت ایجاد مثلث اقتصاد، رسانه و آموزش یکی از محوری‌ترین الزامات نهادهای مسئول می‌باشد که در صورت تحقق این امر می‌توان بخش عمده چالش‌های رسانه‌ایی در اقتصاد را مدیریت نموده و دانش مواجهه با اخبار اقتصادی بی‌اساس یا غیرکارشناسی را به جامعه انتقال داد. در گفتگو با  امیر محمدی پژوهشگر و فعال اقتصادی این مساله مورد بررسی قرار گرفته است.

 چرا در بعضی مواقع  با وجود اینکه هیچ تغییری در روند اقتصادی کشور صورت نپذیرفته است، شاهد به وجود آمدن التهابات در بازار هستیم؟

 شاید ریشه این مسائل را بتوان در توان تاثیرگذاری این جنس از رسانه‌ها با هدف سفته‌بازی در بازارهای مورد نظر و اعتمادسازی کاذبی که این کانال‌ها و اصحاب آن در سایه نبود برنامه‌ریزی موثر و مدون و فقدان الگوی عملی از سوی رسانه‌های حرفه‌ای و مورد قبول جامعه، برای خود کسب کرده‌اند جستجو کرد که از ضعف زیرساختهای آموزشی در این حوزه بهره جسته و با تمرکز بر اهداف نابه‌جای خود می‌توانند جامه هدف خود را مورد اصابت قرار داده و ذهن مخاطبین را که خروجی بازار از آن متاثر است، مدیریت کنند.

 با پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه ارتباط جمعی، اهمیت سواد رسانه‌ای در حوزه اقتصاد را تا چه حد ضروری می‌دانید؟

 افزایش تصاعدی ابزارهای ارتباط جمعی و همچنین اقبال عموم مردم جهت ارتباط و پیگیری اخبار در فضای مجازی و کاربر پسند بودن شبکه‌های اجتماعی منجر به معطوف شدن بخش قابل توجهی از وقت افراد در این فضا گردیده است. از این‌روی تاثیرپذیری افکار عمومی از اطلاعات منتشر شده در این فضا اجتناب ناپذیر بوده که در صورت عدم برنامه‌ریزی جامع در زمینه افزایش سطح آگاهی عمومی از اقتصاد رسانه‌ای و آشکار نشدن رسالت سیگنال‌های اقتصادی جعلی که خواص را منتفع و عموم مردم را متضرر می‌سازد، باید منتظر عواقب گاها" جبران‌ناپذیر آن در جامعه بود.

 نقش رسانه‌های حرفه‌ای کشور در جلوگیری از نابسامانی‌های اقتصادی از منظر رسانه چیست؟

 از آنجا که یکی از اصول علمی نشر خبر، ارجاع به یک منبع معتبر است لذا رسانه‌های حرفه‌ای و تریبون‌های معتبر می‌توانند در خنثی‌سازی اهداف کانال‌های شایعه ساز موثر بوده و با تولید محتوای معتبر در جهت تشخیص و جداسازی اخبار درست از اطلاعات جعلی و ایجاد شفافیت اقتصادی و افزایش دانش و فرهنگ‌سازی در بستر رسانه، نقش یک تعادل‌ساز را ایفا کرده و با ایجاد حلقه ارتباطی بین دانش رسانه‌ای و اقتصاد، فضای آلوده به اخبار نامعتبر را تصفیه نموده و در بهینه‌سازی سطح اطلاعات عموم نقش بسزایی ایفا کنند.

انتشار اخبار اقتصادی نامعتبر بازی در زمین حریف است

در صورت تقویت دانش رسانه‌ای-اقتصادی در جامعه و بکار بستن روش‌های حل مسئله به همراه تولید بسته‌های آموزشی و بهره‌گیری از نخبگان اقتصادی کشور در جهت ایجاد درگاه یکپارچه اقتصادی مورد وثوق مردم و انتشار اخبار اقتصادی شفاف و معتبر از پنجره ایجاد شده، با تمرکز بر نقش قابل توجه انعکاس اطلاعات واقعی از بازار بر پیکره اقتصاد، میتوان تا حد قابل توجهی پیامدهای نامناسب شایعات در رسانه را مدیریت نمود. در غیر اینصورت باید جولان پیام سازهای فرصت‌طلب در افکار عمومی را به نظاره نشست تا با اقدامات از پیش تعیین شده‌شان، جامعه مورد نظر خود را هدف قرار داده و مخاطبان بی‌خبر از خواستگاه عملیات روانی این قبیل از کانال‌ها با نشر تیترهای خبری مهندسی شده، بطور ناخواسته به التهابات هر چه بیشتر در بازار دامن زده و به ایجاد نابسامانی در اقتصاد که خود از اولین قربانیان آن خواهند بود، کمک نمایند.

۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 17771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha