آخرین جزئیات محدودیت‌های جدید کرونایی در کشور/ تعطیلی تهران و البرز از ساعت ۱۸ امروز تا ۷ صبح دوشنبه

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا تمام ادارات استان‌های تهران و البرز از امروز تا دوشنبه، ۴ مرداد تعطیل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پیک پنجم کرونا چند وقتی است آغاز شده و به اعتقاد متخصصان و اپیدمیولوژیست ها، سویه غالب این پیک در کشور، جهش دلتاست.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، نیمی از استان‌های کشور درگیر کرونای دلتا شده‌اند و روند بیماری در این استان‌ها افزایشی است. با توجه به اینکه قدرت سرایت ویروس جهش یافته دلتا چندین برابر است و هر مبتلا می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را آلوده کند، خطر روند فزاینده بیماری کرونا با ویروس دلتا کشور را تهدید می‌کند. 

در حال حاضر ایمنی‌گریزترین واریانتی که در دنیا می‌چرخد، واریانت دلتاست.

در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضع قرمز و ۱۶۶ شهر در وضع نارنجی قرار دارند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۲۶۳ نفر رسیده است.

با توجه به شدت و قدرت سرایت این جهش کرونا، شاهد افزایش آمار و روند صعودی بیماری در استان‌های مختلف به ویژه استان تهران هستیم، همچنین در کلانشهر تهران شرایطی شبیه شرایط جنگی ایجاد شده و بیمارستان‌ها ظرفیت رو به تکمیل دارند. در برخی از بیمارستان ها، بیماران در فضای اورژانس در چادرها به صورت سرپایی ویزیت می‌شوند.

تهران در وضعیت نگران کننده‌ای قرار دارد به شکلی که در یکی دو روز اخیر، تعداد بیماران سرپایی برای اولین بار در طول سال، به بالای ۲۰ هزار نفر رسیده است. در حال حاضر در سوش جدید ابتلای کودکان در مراکز بیمارستانی به چشم می‌خورد و متاسفانه شاهد ابتلای کودکان بین ۸ تا ۱۲ سال به کرونا هستیم.

در هفته‌ای که گذشت تعداد بیماران سرپایی کرونا مثبت در کشور با افزایش حدود ۲۵ درصدی مواجه بوده است. در این هفته با افزایش حدود ۳۵ درصدی در تعداد بیماران بستری مثبت و افزایش ۱۸.۵ درصدی در تعداد بیماران فوت شده ناشی از کرونا بودیم.

در طول ماه‌های اخیر کاهش میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی در کشور بی‌سابقه بوده و هم اکنون به ۴۸ درصد رسیده است. استان‌های گیلان، البرز، یزد، کرمان، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دارای پایین‌ترین میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور هستند.

دورهمی خانوادگی، عدم استفاده از ماسک در بیرون منزل، مراسم عروسی و عزا و سایر تجمعات به خصوص در محیط سرپوشیده، خوردن غذا در محیط‌های عمومی سرپوشیده مثل رستوران، تالار و غذاخوری هتل و سفر با وسایل نقیله عمومی به خصوص اتوبوس و قطار از مهمترین عوامل افزایش مبتلایان است.

جزییات محدودیت‌های تعطیلات در تهران و البرز

همه این موارد باعث شد در ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیماتی، با عنوان «تشدید اعمال محدودیت‌ها درشهرهای قرمز» اتخاذ شود.

وزارت کشور طی اطلاعیه‌ای از شروع محدودیت‌های تعطیلات از ساعت ۱۸ امروز خبر داد. در اطلاعیه قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا جزئیات اعمال محدودیت‌های کرونایی در سراسر کشور و تعطیلی استان‌های تهران و البرز در پایان هفته جاری اعلام شد.

متن کامل اطلاعیه قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا بدین شرح است:

«باسمه تعالی

نظر به درخواست وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، مبنی بر"تعطیلی همزمان دو استان تهران والبرز" با توجه به تعطیلات پایان هفته جاری و بررسی این پیشنهاد در نشست فوق العاده مشترک قرارگاه عملیاتی وکمیته امنیتی، اجتماعی وانتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و با عنایت به موافقت رییس جمهور محترم با پیشنهاد ارائه شده، جزئیات تعطیلی یکپارچه تمامی دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و گروه‌های پر خطر اصناف و مشاغل به شرح ذیل به استحضار عموم مردم در استان‌های تهران و البرز و سایر استان‌های کشور می‌رسد؛

۱- اعمال محدودیت‌ها از ساعت ۱۸:۰۰ روز دوشنبه مورخ ۲۸-۴-۱۴۰۰ شروع و تا ساعت هفت صبح روز دوشنبه ۴ – ۵ - ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

۲- خروج خودروهای شخصی، با پلاک استان‌های تهران و البرز و ورود خودروهای شخصی با پلاک‌های دیگرشهرها به تهران و البرزممنوع است.

۳- سفر از/ به تمامی شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی سراسرکشور، مطلقاً ممنوع است.

۴- عوامل نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی رانندگی، به منظورجلوگیری از تردد خودروها به صورت محسوس و نامحسوس، نسبت به تشدید کنترل‌ها در مبادی اصلی وفرعی ورودی وخروجی به مقاصد دو استان اقدامات لازم را معمول می‌کنند.

۵- خودروهای شخصی دارای پلاک این دواستان، چنانچه برای خروج مراجعه نمودند، عودت و درصورت عدم تمکین، علاوه بر اعمال قانون، عودت می‌شود.

۶- نیروی انتظامی وفرمانداری‌ها درفاصله زمانی یاد شده دربند (۱) ازصدورمجوزتردد غیراضطراری تعریف شده قبلی، مطلقاً خودداری می‌کنند و تمامی مجوزهای صادره قبل از این مصوبه، غیرقابل استفاده و باطل اعلام می‌شود.

۷- وزارت راه وشهر سازی؛ حداکثرهمکاری‌های لازم را برای کنترل مسیرها و مسدود نمودن محورهای مورد درخواست نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی به عمل می‌آورد.

۸- استانداران وفرمانداران سراسرکشور، به فوریت ضمن تشکیل جلسات استانی وشهرستانی ستاد مدیریت بیماری کرونا واعمال مقررات محدودیت‌های کرونایی، براساس رنگ بندی هرشهرستان، از صدور هرگونه مجوز برای ورود خودروهای شخصی به تهران و البرز خودداری کنند.

۹- وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، ضمن اطلاع رسانی مستمر از وضعیت شیوع و بروز بیماری و دادن هشدارهای لازم به مردم، تلاش کند؛ تا مردم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ازهرگونه تجمع و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی اجتناب ورزند.

۱۰- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ سریعاً به کلیه بانک‌های عامل درسطح استان‌های البرز و تهران ابلاغ می‌نماید؛ تا ضمن افزایش حداکثری خدمات غیر حضوری بانکی، نسبت به تعطیل نمودن تمامی شعبه‌های بانک‌ها در این دو استان، در بازه زمانی اعلامی، اقدام شود.

۱۱- ضمن یادآوری مجدد محدودیت‌های اعمالی در خصوص اصناف و مشاغل بر اساس طرح جامع محدودیت‌ها و متناسب با رنگ بندی شهرهای مختلف کشور، و در اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا با عنوان"تشدید اعمال محدودیت‌ها درشهرهای قرمز" تعطیلی مشاغل با نظارت اتاق اصناف به شرح ذیل، در همه شهرهای قرمز کشور در سراسر کشور، مورد تأکید قرار می‌گیرد؛ رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها (به استثنای فعالیت‌های بیرون بر)
- تالارهای پذیرائی
- سالن‌های سینما و تأتر
- پاساژها و بازارهای سربسته
- استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدن سازی
- شهربازی‌ها و باغ وحش‌ها
- نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی»

بانک‌های تهران و البرز تعطیل شدند

همچنین علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به اینکه آیا بانک‌ها نیز شامل تعطیلی ۶ روزه می‌شوند؟ اظهار کرد: از روز سه شنبه ۲۹ تیر تا یکشنبه سوم مرداد در استان‌های تهران و البرز بانک‌ها تعطیل هستند.

او در ادامه بیان کرد: ادارات مرکزی پشتیبان برای سایر استان‌ها نیز حداقل کادر کشیک را دارند و پشتیبانی برای سایر کشور انجام می‌شود. خدمات غیر حضوری نیز آمادگی شبانه روزی دارند و سرویس مناسب را ارائه می‌دهند.

طرح ترافیک متوقف شد

شهرداری تهران اعلام کرد: بنا بر پیشنهاد ستاد ملی مقابله با کرونا و تعطیلی ادارات تهران از سه شنبه ۲۹ تیر تا یکشنبه ۳ مرداد، طرح ترافیک نیز در این مدت اجرا نمی‌شود.

بورس تا دوشنبه تعطیل شد

همچنین بر همین مبنا، طبق گفته سارا علیاری مدیر روابط عمومی سازمان بورس تمام مجامع بورسی در ۶ روز آینده که قرار بود در تهران و البرز برگزار شوند، لغو شده و برگزاری آن به زمانی دیگر موکول شده است.

ممنوعیت تردد شبانه در تعطیلات ۶ روزه متوقف نخواهد شد

سرهنگ شیرانی رییس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در تعطیلات ۶ روزه، طرح ممنوعیت تردد شبانه با قدرت ادامه خواهد شد و اجرایی می‌شود. قطعا این طرح به صورت سراسری برگزار می‌شود.

 تالارهای مطالعه کتابخانه ملی ایران تعطیل شد

تالارهای مطالعه کتابخانه ملی ایران هم از روز سه شنبه ۲۹ تیر تا روز یکشنبه سوم مردادماه تعطیل شد. همچنین شیفت شب کتابخانه ملی نیز از امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه تا روز یکشنبه سوم مردادماه تعطیل خواهد بود. خدمات الکترونیکی کتابخانه ملی از جمله کتابخانه دیجیتال، مرجع مجازی و ارائه محتوای دیجیتال مورد درخواست کاربران به روال گذشته برقرار خواهد بود.

تعطیلی دفاتر اسناد رسمی در استان‌های تهران و البرز

به دنبال تعطیلی ۶ روزه تهران و البرز کانون سردفتران اعلام کرد که کلیه دفاتر اسناد رسمی در استان‌های تهران و البرز در مدت اعلام شده تعطیل خواهند بود. کانون سردفتران و دفتریاران مرکز نیز در مدت اعلام شده تعطیل خواهد بود.

سالن‌های سینما و تئاتر ۶ روز تعطیل شدند

با تشدید وضعیت بحرانی کرونا در برخی از استان‌ها، سالن‌های سینما و تئاتر به مدت ۶ روز تعطیل شدند.

۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
کد خبر: 17734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha