دولت به هیچ بهانه ای نباید صنایع کشور را تعطیل کند/سال آینده نیز همین وضعیت برق را پیش رو خواهیم داشت/سرعت مصرف برق بیش از تولید است و لذا مشکل کمبود برق طولانی خواهد بود!

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی گفت: قطعا دولت برای جلوگیری از گرانی ها و کاهش تولید در ماه آینده اگر مجبور به قطع برق است باید برای صنایع برنامه ریزی داشته باشد و به همه صنایع برق لازم و مکفی داده شود. ضمن اینکه وزارت نیرو نیز باید اختیارات لازم را برای برنامه‌ریزی‌های مورد نظر خود داشته باشد تا از این فشار و محدودیت به سلامت عبور کنیم.

گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ یکی از موضوعاتی که این روزها مطرح است قطع برق و تبعات آن بر تولید کشور است که خود را درگرانی های سیمان وفولاد نشان داده و نگرانی بابت کاهش تولید کالا و گرانی سایر کالاها در ماه های آینده را افزایش داده است. مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد تبعات قطع برق بر تولید صنایع را با ذکر چند راهکار برای کاهش پیامدهای این موضوع بیان کرده است.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در خصوص تعطیلی ادارات دولتی به دلیل قطع برق و مسائلی که بر این موضوع مترتب است بخصوص اقتصادی گفت: تا پیش از این تعطیلی ها، برخی از سازمان‌های دولتی و بسیاری از شرکت‌های خصوصی هم به دلیل تعطیلی سازمان های دولتی و اینکه پنجشنبه ها قادر به انجام کارها و رتق و فتق اموارت خود با سازمان های دولتی نیستند، لذا اصولا این دسته از شرکت ها نیز پنجشنبه ها تعطیل هستند. در حقیقت پنجشنبه ها شاید ۲۰ درصد مجموعه سازمان های اداری کشور مشغول به کار هستند، حتی قوه قضاییه نیز پنج شنبه تعطیل است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بسیاری از وزارت خانه های دولتی مثل وزارت دارایی، وزارت خارجه، آموزش عالی، وزارت فرهنگ و... نیز پنجشنبه ها تعطیل هستند، یعنی از قدیم تعطیل بوده اند، بنابراین در اینکه تعطیلی سازمانهای دولتی و وزارتخانه ها چه تبعاتی برای اقتصاد دارد نمی توان بحث کرد چرا که مسبوق به سابقه بوده است.

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی صنایع و قطع برق که منجر به تعطیلی های موقت کاری صنایع می شد تا چه اندازه به تولید و اقتصاد کشور لطمه می زند گفت: در این موضوع اصلا شکی نیست که دولت به هیچ بهانه ای نباید صنایع کشور را  تعطیل کند. تعطیلی هایی که بر صنعت به واسطه هر موضوعی مثل قطع برق تحمیل می شود پیامدهای اقتصادی زیادی برای دولت به دنبال دارد.

دانشمند دراین خصوص تصریح کرد: استارت مجدد و راه اندازی مجدد صنایع برای آن صنعت و برای اقتصاد کشور هزینه های زیادی ایجاد می کند. به عنوان مثال، خاموش شدن کوره های ذوب شیشه تبعاتی به دنبال دارد. اگر کوره ذوب شیشه خاموش و چند ساعت بعد با وصل شدن برق، روشن شود هم هزینه زیادی ایجاد می کند وهم اینکه تا رسیدن به تولید گذشته زمان زیاید لازم است بنابراین قطع برق برای صنایع هزینه زاست و قطعی برق برای عدم فشار به صنعت و تحمیل زیان های احتمالی باید به صورت برنامه ریزی شده انجام شود.

 فعال اقتصادی در خصوص اینکه مشکل قطعی برق فقط مختص امسال نیست، گفت: مسوولین می توانند به جای قطعی های بی برنامه و برای عبور از وضعیتی که در فصل گرم سال داریم برنامه ریزی هایی برای قطعی برق صنایع داشته باشند، اما این سخن بدان معنی نیست که بعد از گذشت دو ماه باقیمانده از تابستان، سال آینده مشکل کمبود برق نخواهیم داشت، متاسفانه سال آینده نیز همین وضعیت را در پیش رو خواهیم داشت، موضوعی که در دولت آینده باید برنامه ریزی درستی برای آن صورت بگیرد تا مشکل کمبود تولید برق در چند سال آینده تا حدی رفع شود.

مسعود دانشمند در این باره توضیح داد: به این دلیل مشکل کمبود برق رفع نمی شود چرا که هر سال باید ۵ درصد مصرف برق کشور به دلایل مختلف افزایش می یابد. اگر دولت نتواند هر سال ۱۰ درصد به تولید برق کشور بیافزاید تا اینکه به نقطه مطلوب تولید انرژی برق برسیم مشکلاتی که امسال داشتیم در سال های آینده تشدید می شود. ضمن اینکه با برق خورشیدی و راه های نوین به سرعت نمی توانیم برق مورد نیاز کشور در سال آینده را تامین کنیم چرا که پروسه زمان بری است و حداقل ۵ سال زمان می برد. به هر حال دولت برای مصرف بهتر برق به دلیل حمایت از صنایع وتولید کشور برنامه ریزی خوبی داشته باشد، یعنی ادارات مثلا اگر از ساعت ۸ تا ۴ بعداظهر کار می کنند مصرف برق آنها با مصرف برق خانگی یکی نباشد. به عبارت دیگر اصولا مصرف برق خانگی که از ساعت ۱۰ و ۱۱ صبح شروع می شود به گونه ای باشد که ادارات یکی دو ساعت زودتر آغاز به کار کنند تا زودتر هم تعطیل شوند. مزیت این موضوع این است که بخشی از بار برق مصرفی ادارات در زمان مصرف خانگی کم می شود آنگاه به جای اینکه سازمان های دولتی و مصارف خانگی همزمان با هم  ۱۶ ساعت برق مصرف کنند هر کدام به نصف تقلیل می یابد، دولت آن زمان می تواند مقدار زیادی از انرژی را به صنایع اختصاص دهد. مثلا صنایع بدانند اگر از ساعت ۱۲ تا ۵ بعداظهر بدون تعطیلی برق می توانند کار کنند و شیفت دوم صنایع از ۵ بعداظهر تا ۱ شب باز هم بدون قطعی برق کار کنند.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی درپایان تاکید کرد: قطعا دولت برای جلوگیری از گرانی ها و کاهش تولید در ماه آینده اگر مجبور به قطع برق است باید برای صنایع برنامه ریزی داشته باشد و به همه صنایع برق لازم و مکفی داده شود. ضمن اینکه  وزارت نیرو نیز باید اختیارات لازم را برای برنامه‌ریزی‌های مورد نظر خود داشته باشد تا از این فشار و محدودیت به سلامت عبور کنیم. از سوی دیگر دولت با توجه به منابع گازی جنوب کشور می تواند در حاشیه دریای جنوب از خرمشهر تا چابهار نیروگاه های گازی برای تولید برق جنوب ایران ایجاد کند تا جنوب کشور از نیروگاه های به هم پیوسته گازی برق بگیرند اما در نتیجه برقف نیروگاه های آن مناطق به داخل کشور داده شود. اگرمثلاً ۵۰ نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در این مسیر بگذاریم ۲۵ هزار مگاوات برق تولید می شود ، یعنی تقریباً ۵۰ درصد تولید فعلی کشور. اگر ۲۵ هزار مگاوات به تولید برق کشور افزوده شود برای مدتی می توان مشکلات را کاهش داد تا برای تامین برق توسط انرژی های تجدید پذیر مثل برق خورشیدی و... چاره ای بیاندیشیم.

۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
کد خبر: 17717

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha