مشکلات دامداران حل نشود خوردن گوشت برای مردم رویا خواهد شد!

الهیار ولی زاده گفت: با تشدید مشکلات در صنعت دامپروری خوردن گوشت قرمز برای مردم در آینده‌ای نزدیک رویا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد الهیار ولی زاده رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان  با بیان اینکه تورم در چند سال اخیر ۱۰ برابر شده است اما دام‌های زنده همچنان با قیمت‌های ۵ سال قبل از دامداران خریداری می‌شوند، به افزایش چند برابری قیمت خوراک دام در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: قیمت کاه از ۱۰۰۰ تومان به ۵ هزار تومان و کنسانتره از ۱۵۰۰ تومان به ۴ هزار تومان افزایش یافته اما قیمت دام زنده همچنان راکد مانده است.

او گفت: دامداران با توجه به گرانی نهاده‌ها، افزایش قیمت تولید و راکد ماندن قیمت دام‌های زنده ، مجبور به ادامه فعالیت در این شرایط سخت هستند چون شغل دیگری ندارند.

الهیار ولی زاده افزود: دولت در بهترین وضعیت یک چهارم تا یک پنج خوراک دام را می‌تواند تامین کند، اما آیا این میزان به دست همه تولید کنندگان می‌رسد یا خیر؟

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد دام‌ها در بدترین شرایط و گرسنه هستند، ادامه داد: بسیاری از دامداران فقط تلاش می‌کنند تا دام‌های خود را زنده نگه دارند و با توجه به کمبود و افزایش قیمت نهاده‌ها نمی‌توانند دام‌های خود را پروار کنند.

کشتار دام‌های مولد یک واقعیت است بروید ببینید

ولی زاده با بیان اینکه بسیاری از دامداران در شرایط فعلی مجبور به فروش دام‌های خود شدند، گفت: برخی دامداران نیز دام‌های مولد خود را روانه کشتارگاه‌ها کردند، چون توان تامین مخارج و تغذیه بره و گوساله‌های متولد شده را ندارند.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور افزود: تکذیب فاجعه کشتار دام‌های مولد در کشتارگاه‌ها مشکل را حل نمی‌کند، مسئولان مربوطه بهتر است به کشتارگاه‌ها بروند و از نزدیک در جریان این فاجعه قرار بگیرند.

او افزود: دام‌های مناطق خشک سیری کشور با توجه به مشکلات خشکسالی و کمبود نهاده‌ها به پایین‌ترین قیمت خریداری و کشتار می‌شوند اما گوشت ارزان نمی‌شود.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور گفت: گوشت ۹۰۰ گرمی بسته بندی شده در بازار اکنون ۱۹۰ هزار تومان است اما دلال‌ها لاشه گوسفند را ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان از دامدار می‌خرند و این نشان می‌دهد هیچ برنامه ای برای تقویت زنجیره تولید تا مصرف نشده است.

ولی زاده با بیان اینکه سرمایه ملی کشور در بخش دام با بی برنامگی دولت در حال از بین رفتن است، گفت: دلال‌ها و مافیای دام نمی‌خواهند صنعت دامپروری را نابود کنند، چون به آن نیاز دارند به همین خاطر دام‌ها را آرام آرام می‌کشند تا بازار و قیمت گوشت را مدیریت کنند.

او این اتفاق را مصیبت دامنگیر همه دامداران کشور دانست و ادامه داد: دامداران برای پرورش هر کیلوگرم گوشت ۱۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنند و سودی نمی‌برند، اما مافیای دام برای هر کیلوگرم گوشت ۱۰۰ هزارتومان سود می‌کند و معلوم نیست این سودها به جیب چه کسانی می‌رود.

رویایی بنام گوشت

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز با ارز آزاد در آنسوی مرزها ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است، گفت: دولت اگر فقط یک روز صادرات دام را آزاد کند مردم آرزوی خوردن گوشت قرمز را خواهند داشت، چون با قیمتی که در خارج از مرزها پرداخت می‌شود و مشکلاتی که دامداران داخلی دارند فروش دام در داخل به صرفه نیست.

الهیار ولی زاده به شباهت مشکلات مرغداران و دامداران و نتایج احتمالی آن اشاره کرد و افزود: قیمت هر کیلوگرم مرغ با بی تدبیری از ۵ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش یافت و امکان تکرار همین وضعیت در گوشت قرمز نیز وجود دارد.

او افزود: دولت کمتر از ۳۰ درصد نهاده‌ها را تامین می‌کند و دامدار مجبور است بقیه نهاده‌های مورد نیاز دام را از بازار آزاد که هر روز قیمت آن افزایش دارد تهیه کند.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور ادامه داد: راکد ماندن قیمت دام‌های زنده به این معنا است که دامداران دارند به دولت یارانه می‌دهند تا دولت مشکل خود را در تامین گوشت قرمز مردم حل کند، اما این شرایط تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد؟

تمایل نداشتن به فروش دام در عید قربان

ولی زاده با اشاره به در پیش بودن عید قربان، گفت: قیمت هر کیلوگرم دام زنده اکنون در مازندران ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان است در حالیکه تولید هرکیلوگرم دام بیش از ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد یعنی دامدار در هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان ضرر می‌کند.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور با بیان اینکه تولید در دراز مدت باید حفظ شود، افزود: توقع دامداران تامین همزمان حقوق تولید کننده و مصرف کننده است به گونه‌ای که هم دامداران دامهایشان را به قیمت متناسب با هزینه‌های تولید بفروشند هم گوشت به قیمت مناسبت در سبد مصرف کنندگان قرار بگیرد.

او ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و سایر هزینه‌های جاری مانند هزینه‌های برق، آب و کارگر اگر هر کیلوگرم دام زنده ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان فروخته شود دامدار ضرر نمی‌کند.

کارگران دامداری ریال افغانستانی می‌خواهند

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور با بیان اینکه هزینه‌های کارگری در یکسال اخیر افزایش چشمگیری یافته است، گفت: کارگران تبعه افغانستان که در دامداری‌ها فعالیت می‌کنند حقوق خود را به ریال افغانستان از دامداران طلب می‌کنند.

او افزود: برخی کارگران تبعه افغانستان از دامداران ایرانی می‌خواهند حقوق ماهانه آن‌ها را حتی با قرارداد پارسال، اما به ریال افغانستان پرداخت کنند که با توجه به نرخ تسعیر ریال ایران با ریال افغانستان ، تامین این هزینه‌ها هم برای دامداران مشکل ناخواسته و کمرشکنی شده است.

ولی زاده ادامه داد: خروج این کارگران از چرخه دامداری‌ها و کمبود کارگر خوب ایرانی سبب نابودی و تلف شدن گوسفندان در چند منطقه شده است.

از بین رفتن ۵۰ درصد  مشاغل کوچک

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور با بیان اینکه ۹۵ درصد روستاییان، پرورش دام را به عنوان مشاغل خرد و برای تامین شیر و گوشت مورد نیاز خود در منازل انجام می‌دهند، گفت: این افراد دامداران سنتی و پایبند به شغل آبا و اجدادی خود هستند اما با توجه به ناتوانی در تامین خوراک مجبور می‌شوند دام‌های خود را کشتار کنند واعتراض خود را با این روش نشان دهند.

الهیار ولی زاده گفت: بیش از ۵۰ درصد مشاغل خرد روستایی در بخش دامپروری مازندران در حال از بین رفتن است، چون پرورش دام برای این افراد دیگری سودی ندارد.

او افزود: بسیاری از دامداران که حتی برای اصلاح نژاد دامهایشان هزینه‌های میلیونی کرده بودند حالا به دلیل ناتوانی در تامین هزینه ها، دام‌های مولد خود را کشتار می‌کنند که با این اقدام هم دام و هم شغل از بین می‌رود.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور گفت: ما نگران مشاغل روستاییان هستیم، چون مافیای دام می‌تواند دام و گوشت را وارد کشور کند اما آیا می‌توانند شغلی‌های از دست رفته دامداران را دوباره احیا کنند؟

۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 17708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha