شاخص کف سازی می‌کند؟ /پیش بینی بورس دوشنبه ۲۸ تیر

شاخص بورس در ۴ روز معاملاتی اخیر در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نوسان کرده است. آیا شاخص در حال کف سازی است یا از صعود ناتوان است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز ، برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه ۲۸ تیر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز یکشنبه شاخص کل بورس ۸ هزار و ۳۲۹ واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و ۳۰۲ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۲ هزار و ۲۶۱ واحد افت کرد و در رقم ۴۰۰ هزار و ۳۲۵ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۴۲ واحد پائین آمد و در رقم ۱۸ هزار و ۸۴۵ واحد باقی ماند.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۱۲۷ نماد رشد قیمت و ۲۹۴ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۲۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌ سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سیمان قائن (سقاین) و سیمان سپاهان (سپاها) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های پالایش نفت لاوان (شاوان)، صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) و پالایش نفت شیراز (شراز) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای خپویش (شرکت سازه پویش)، ولکار (لیزینگ کارآفرین) و وسگلستا (شرکت سرمایه‌گذاری استان گلستان) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه تجارت نو (بنو)، صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا) و سرمایه‌گذاری مسکن زاینده رود (ثرود) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز یکشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز دوشنبه است. در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد عرضه ۲۰۷ میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات شنبه ۷۲ نماد صف فروش و ۵۹ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز شنبه ۴۰ درصد افت کرد و در رقم ۲۸۰ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۴ درصد ازفایش یافت و ۴۸۷ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز یکشنبه شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (با نماد معاملاتی تیپیکو) با صف‌ خرید ۷۰ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تیپیکو، نمادهای تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) و برکت (دارویی برکت) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به غدام (خوراک دام پارس)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۵۰ میلیارد تومانی داشت. پس از غدام، ثالوند (سرمایه‌گذاری مسکن الوند) و سنیر (سیمان سفید نیریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

پس از صعود شاخص کل بورس به کانال ۱.۳ میلیونی روند تغییرات شاخص پرنوسان بوده است. در ۴ روز معاملاتی گذشته شاخص کل ۲ روز صعودی و ۲ روز نزولی را پشت سر گذاشته است. روزهای چهارشنبه و شنبه شاخص سبزپوش بود و در مجموع ۷ هزار و ۳۸۰ واحد رشد کرد، اما در روز گذشته شاخص بیش از ۸ هزار واحد افت کرد. تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد سطح مقاومت مهمی در بازار است و نوسان‌های این روزهای بازار نشان می‌دهد که شاخص فعلا برای فاصله گرفتن از این سطح توان چندانی ندارد. در مقابل گروهی از تحلیل‌گران معتقدند باقی ماندن شاخص بالاتر از رقم یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نشان دهنده آن است که شاخص در حال کف‌سازی است. این گروه به روند بازار در ۹۰ دقیقه پایانی معاملات روز گذشته استناد می‌کنند که روند نزولی شاخص متوقف شد و شاخص هزار و ۵۰۰ واحد رشد کرد.

اما در دیگر روندهای درونی بازار ۳ نشانه منفی دیده می‌شود که می‌تواند برای سهام داران هشدار دهنده باشد.

نکته اول روند صعودی ارزش صف‌های فروش پایانی بازار است. همانطور که در تصویر دیده می‌شود در دو روز گذشته ارزش صف‌های فروش پایانی بازار به ترتیب ۰.۴ و ۴ درصد افزایش یافته است.  بهعلاوه دیروز ارزش صف‌های خرید پایانی بازار ۴۰ درصد کاهش یافت و بدین ترتیب مازاد عرضه بازار به ۲۰۷ میلیارد تومان رسید که رشد بیش از ۱۰۰ برابری را نشان می‌دهد. سومین علامت منفی معاملات دیروز خروج پول حقیقی پس از ۵ روز بود. نقدینگی خارج شده از بورس به رقم ۲۵۰ میلیارد تومان رسید.

بنابراین با توجه به روند شاخص بورس طی روزهای اخیر انتظار می‌رود نوسانات بازار ادامه یابد و شاخص سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را از دست بدهد.

۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
کد خبر: 17688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha