سهم بازار سرمایه از تامین مالی ۳۵ درصد است/ بورس، همچنان سودآورترین/ دولت دخالتی در ریزش نداشت!

دهقان دهنوی رییس سازمان بورس که بورس را همچنان سودآورترین بازار در بلند مدت می داند می گوید که سهم بازار سرمایه از تامین مالی در سال گذشته از ۴ درصد به ۳۵ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل تحلیل بازار؛ «تکیه اقتصاد به  بازار سرمایه بیشتر شده است.» این بخشی از گفته های محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس است که  معتقد است که اقتصاد ایران دیگر صرفا  بانک محور نیست  او که امیدوار است که سهم بورس از تامین مالی امسال رشد چشم گیری را داشته باشد،  می گوید: در سال گذشته بیش از ۶۸۰ میلیارد تومان تجهیز  و تامین مالی توسط بورس انجام شد.

به گفته او، آمارهای موجود نشان می دهد که سهم بازار سرمایه از تامین مالی از ۴ تا ۵ درصد در سال های گذشته  به ۳۰ تا ۳۵ درصد رسیده است.

این گفته ها اما در شرایطی مطرح می شود که فعالان نظام بانکی سهم بانک ها از تامین مالی اقتصاد را حدود ۹۰ درصد دانسته و مدعی اند که بورس سهمی کمتر از ۱۰ درصد از این مساله دارند.

بازار سرمایه همچنان سود آور ترین بازار

رییس سازمان بورس می گوید: در ایران به رغم آنکه بازار سرمایه متشکل و ساختار یافته از قدمت زیادی برخوردار نیست اما تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادها و تلاش‌ های صورت گرفته و رشد شتابان بخش‌ های مختلفی از بازار سرمایه در سال‌ های اخیر این بازار و پتانسیل نهفته آن را برای تأمین مالی بنگاه‌ های اقتصادی در کانون توجه قرار داده است.

دهقان دهنوی که بازار سرمایه را سود آورترین بازار در بازه های زمانی طولانی مدت می داند، گفت: باید نگاه بلند مدتی به بازار سرمایه داشته باشیم. ضمن  اینکه نگاهی به تجربه سال های گذشته نشان می دهد که بورس در  دوره های زمانی ۱۰ ساله بیشترین  بازدهی  را داشته است.  حتی در دوره های زمانی ۵ ساله هم همین وضعیت حاکم  است.

دولت دخالتی در ریزش شاخص نداشته است 

در چند هفته گذشته  بازار سهام تقریبا روند صعودی خود را تثبیت کرده و اگر اصلاحی هم در آن رخ می‌داد به سرعت تغییرات مثبت در آن جایگزین شده  است. با این وجود تجربه سال گذشته موجب شده تا سهامداران همچنان نسبت به وضعیت بازار بی اعتماد باشند. شاخص کل بورس که تا مرداد امسال از ۲ میلیون واحد عبور کرده بود سال گذشته به ابتدای کانال یک میلیون واحد سقوط کرده و ارزش دارایی بسیاری از سهامداران را به نصف و کمتر رسانده بود.

این ریزش به قدری سهامداران را عصبانی کرده بود که  مال باختگان بازار سرمایه بارها و بارها روبروی مجلس و ساختمان بورس تجمع کرده و خواهان پاسخگویی در قبال سرمایه از دست رفته‌شان می‌شوند و البته مسئولان و متولیان هم یک پاسخ مشخص دارند و آن اینکه سهامداران خودشان ریسک بازار را پذیرفته‌اند. ریسکی که البته به عقیده برخی کارشناسان ریسک بزرگی است و با سیاست‌های نادرست به مردم تحمیل شده است.

اما رییس سازمان بورس خیلی این گفته ها را قبول نداشته و مدعی است که صعود و نزول خاصیت بازار سرمایه است و در دوره های قبلی هم  اتفاق می افتاده است. ضمن اینکه انتظارات فعالین بازار سمت و سوی حرکت شاخص را تعیین می کرده و دولت هیچ دخالتی  و نقشی در آن نداشته است.  

دهقان دهنوی همچنین در باره آینده بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ هم به خبرگزاری بازار گفت: وقتی این انتظارات به سمت بالا شکل گیرد، شاخص را به سمت بالا هدایت می کند. حالا اگر انتظارات به سمت پایین باشد، شاخص هم به این سمت حرکت خواهد کرد.  

البته بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند دولت باید جلو این روند غیرمنطقی بورس را می گرفت تا چنین بی اعتمادی نسبت به بازار سرمایه شکل نمی گرفت.  

۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 17651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha